کد خبر: 100396
A

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: دشمن می خواهد به ژن ایرانی ها دسترسی پیدا کند/واکسن فایزر ممکن است بیوتروریسم باشد

شهریاری: حرکات دشمن نگران کننده است با توجه به اینکه آن‌ها دشمنان قسم خورده کشورمان هستند ممکن است دست به هر اقدامی بزنند تا به ژن ایرانی‌ها دسترسی پیدا کنند تا مشکلاتی را برای ملت ایران به وجود بیاورند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: دشمن می خواهد به ژن ایرانی ها دسترسی پیدا کند/واکسن فایزر ممکن است بیوتروریسم باشد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات مقابله‌ای با این بیماری در کشور انجام داده است که در ادامه می‌آید:

 

روزهای اخیر رهبری صحبت‌هایی درباره خرید واکسن کرونا انجام دادند و در این رابطه توصیه‌هایی به مسئولان ذیریط داشتند که همراه با بازخورد‌هایی بود سوالی که وجود دارد این است که چرا چنین موضوعی از جانب رهبر انقلاب صورت گرفته است؟

بیاناتی که رهبر معظم انقلاب درباره خرید واکسن کرونا داشتند قطعا بر پایه علمی است، زیرا معظم له وقتی مسائلی را به طور عموم مطرح می‌کنند حتما برگرفته از نقطه نظرات کارشناسان و دانشمندان این حوزه است که به ایشان منتقل می‌شود. این که می‌گویند ایشان مسائل را سیاسی کرده اند اصلا بدین گونه نیست، زیرا مسئله واکسن یک امر مهم است که نباید با آن نگاه سیاسی داشت. اما شرکت فایزر در سطح دنیا شرکتی خوش نام در تولید واکسن نبوده و نیست که این بر همگان ثابت شده است حتی تولید واکسن کرونای این شرکت مراحل بالینی اساسی را طی نکرده است و فقط به خاطر فشار‌هایی که ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۰ داشت این واکسن فوری به بازار آمد. از این رو مراحل بالینی که باید یک واکسن طی کند طی نکرده است. استدلال این صحبت این است که از ابتدای این پاندمی شاهد بودید که حتی سازمان بهداشت جهانی موسوم به WHO و خیلی از کشور‌ها بیان می‌کردند که تولید قطعی واکسن بین یک تا یک و نیم سال زمان خواهد برد از این رو نمی‌شود به واکسن کرونای شرکت فایزر اطمینان کرد، زیرا مراحل تکمیلی بالینی خود را سپری نکرده است.

مشاهده کنید بعد از تزریق واکسن کرونا در کشور‌های مختلف چه عوارض‌هایی پدید آمد حتی منجر به مرگ افراد شد که نمونه عینی آن پرستار پرتغالی بود یا فوت یک پزشک آمریکایی که ۲۰ روز پیش واکسن کرونا زده بود. نکته جالبی که درباره شرکت فایزر وجود دارد این است که این شرکت قبل از دادن واکسن به کشور‌های درخواست کننده، ابتدا یک ضمانت نامه از آن کشور‌ها - مبنی بر داشتن عوارض، این شرکت هیچ مسئولیتی نمی‌پذیرد- دریافت می‌کند تا اگر مشکلی برای آن کشورها ایجاد شد از این شرکت ادعای خسارت نکند که همین امر ثابت می‌کند که این شرکت حتی اطمینانی به واکسن کرونا خود هم ندارد.

 
/////

در ضمن رهبر معظم انقلاب فرمودند که خرید واکسن از کشور‌های انگلستان، امریکا و فرانسه، چون فرانسه هم به خاطر خون‌های آلوده که منجر به پدید آمدن بیماری ایدز در کشور شد ممنوع است، ولی ایشان فرمودند اگر نیازی به تهیه واکسن از خارج بود به غیر از این ۳ کشور خرید از کشور‌های دیگر آزاد است.

هیچ موقع سلامت مردم را به مسائل سیاسی گره نمی‌زنیم

دانشجو: برخی از مسئولان بهداشت جهانی بیان کرده بودند که ایران نباید واکسن را سیاسی کند چرا چنین صحبت‌هایی بیان می‌شود؟

این مورد را شاید به شوخی بیان کرده اند، زیرا ما هیچ موقع سلامت مردم را به مسائل سیاسی گره نمی‌زنیم آن کسی که این مسائل را سیاسی می‌کند کشور‌های غربی هستند مثلا درباره پانسمان بیماران پروانه‌ای به دلیل اداعی بی اساس تحریم ها از ما دریغ کردند یا در آغاز این اپیدمی اجازه ندادند ایران به محصولات بهداشتی اعم از ماسک یا دارو دسترسی پیدا کند اکنون هم دریغ می‌کنند با وجود چنین حرکاتی آدم متعجب می‌شود که واقعا آن‌ها دلسوز ملت ایران هستند و می‌خواهند واکسن به ایران بدهند؟.

در نهایت باید گفت این حرکات نگران کننده است با توجه به اینکه آن‌ها دشمنان قسم خورده کشورمان هستند ممکن است دست به هر اقدامی بزنند تا به ژن ایرانی‌ها دسترسی پیدا کنند تا مشکلاتی را برای ملت ایران به وجود بیاورند.

دانشجو: شما مسئله بیوتروریسم را چقدر جدی می‌دانید؟

بالاخره مسئله واکسن فایزر را می‌توان یک مسئله بیوتروریسم دانست از این رو باید در داخل به جایی برسیم که تمامی واکسن‌ها را در داخل تولید کنیم و نیازی دیگر به خارج از مرز‌ها نداشته باشیم، چون امروز بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است فردا بیماری جدید دیگر ممکن است اتفاق بیفتد به همین دلیل باید در داخل در تولید واکسن خودکفا شویم.

دانشجو: چقدر به واکسن داخلی کرونا امیدوار باشیم؟

ببینید انستیتو پاستور بیش از صد سال سابقه در حوزه‌های تولید واکسن دارد یا انستیتو رازی و شرکت‌های دانش بنیان دیگر هم همین طور، اکنون هم ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم شروع به تولید واکسن کرده است که آنقدر مسئولان امر به این واکسن اطمینان دارند که اولین تست این واکسن بر روی دختر رئیس ستاد امام (ره) انجام شد که این اقدام قابل ستایش است و امیدوار هستیم به زودی انستیتو رازی و پاستور و دیگر شرکت‌های دانش بنیان هم موفق شوند و واکسن‌های ساخت آن‌ها هم به مراحل آزمایش بالینی برسند.

دانشجو: آیا مجلس در بودجه ۱۴۰۰ ردیف بودجه‌ای برای این دست پژوهش‌ها یا تهیه واکسن دیده است؟

قطعا مجلس باید در فصل بودجه به پژوهش‌، بهداشت و سلامت مردم کمک کند شکی در آن نیست. ضمن اینکه خود ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مشکلی ندارد، اما شاید انستیتو رازی یا پاستور و یا حتی شرکت‌های دانش بنیان که بخش خصوصی محسوب می‌شوند به این ردیف بودجه احتیاج داشته باشند که این مورد قطعا مدنظر نمایندگان مجلس است.

تاکنون مبالغی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت برای خرید واکسن کرونا در نظر گرفته شده است و حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار آن به صورت وام در اختیار شرکت‌های داخلی اختصاص پیدا کرده است که این موارد در بودجه دیده نشده بود و حتی در لایحه ۱۴۰۰ دولت هم نیامده است، زیرا دولت بیشتر دنبال خرید واکسن از خارج بود، ولی اکنون قطعا باید در بودجه ۱۴۰۰ دولت دیده شود. بنده به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با دکتر قالیباف رئیس مجلس پیگیر این موضوع هستیم تا دولت در لایحه بودجه ردیف بودجه‌ای برای پژوهش بر روی این دست بیماری‌ها ایجاد کند. ضمن اینکه در دنیا برای پژوهش‌ها هزینه‌ای در نظر گرفته می‌شود به معنای آن نیست که حتما به نتیجه برسد اگر برای پژوهش پولی هزینه کردیم و به نتیجه نرسید به معنی شکست نیست و نباید ناامید شد در همه کشورها هم بدین گونه است و فقط مختص ایران هم نیست.

واکسن تولید مشترک کرونا با کوبا به مرحله بالینی نرسیده است

دانشجو: درباره واکسن مشترک ایران و کوبا هم صحبت می‌کنید در چه مرحله‌ای قرار دارد و چقدر موفقیت آمیز بوده است؟

ایران ارتباط خوبی با کشور کوبا دارد و این مورد را هم باید در نظر داشت که کوبا از لحاظ پزشکی جزء سرآمد‌های دنیا هست حتی واکسن هپاتیتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد تولید مشترک با کوبا است و این کشور از لحاظ پزشکی پیشرو است و می‌تواند در این زمینه هم به ایران کمک کند همانطور که قبلا هم از کوبا کمک گرفته بودیم اکنون هم قطعا این کشور می‌تواند به ایران کمک کند زیرا کشور قابل اعتمادی است.

 
/////

نکته بعدی این است که ایران و کوبا دشمنان مشترکی دارند و هر دو مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته اند از این رو همکاری با کشور کوبا قابل اعتمادتر است.

 

ایران ۴ پلتفرم از ۷ پلتفرم ساخت واکسن در دنیا را داراست

در رابطه با واکسن تولید مشترک کرونا هم باید بگویم که هنوز به مرحله بالینی نرسیده است و در این رابطه انستیتو پاستور درحال تحقیق است. این مورد را باید اشاره کنم که در دنیا برای تولید واکسن هفت پلتفرم وجود دارد که شرکتی‌های ما از ۴ پلتفرم که در دنیا وجود دارد استفاده می‌کند و امیدوار هستیم هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

دانشجو: برای خرید واکسن آیا امکان دارد از کشور‌هایی همچون هند، چین و روسیه اقدام کنیم یا اقدامی شده است؟

خرید واکسن از کشور هند را نمی‌دانم ضمن اینکه کسی که در هند واکسن کرونا را ساخته است یک فرد مسلمان است و هنوز در جریان قرارداد با هند برای خرید واکسن نیستم، ولی همانطور که عرض کردم منعی برای خرید واکسن نداریم همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر نیاز باشد یعنی تا زمانی که واکسن ایرانی تولید می‌شود از جای دیگر در صورتی که ایمنی لازم و سلامت و اثردهی آن مشخص باشد خریداری بشود و همچنین قطعا باید مورد تایید وزارت بهداشت و درمان قرار بگیرد.

دانشجو: واکسن داخلی چه زمانی به مرحله نهایی خواهد رسید؟

فکر میکنم تا اردیبهشت یا خرداد ماه تولید انبوه این واکسن انجام شود و باید به ۸۵ میلیون ایرانی در طی دو مرحله واکسن تزریق شود یعنی می‌شود ۱۶۰ میلیون دوز واکسن که باید تولید شود و امیدوار هستیم به زودی این بیماری در کشور ریشه کن شود.

 

منبع :خبرگزاری دانشجو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر