کد خبر: 101599
A

کرونای آفریقایی، واکسن آسترازنکا را بی اثر کرد

واکسن ضدکرونا شرکت داروسازی بریتانیایی- سوئدی "آسترازنکا" فاقد کارایی برای ویروس جهش یافته کرونا در آفریقای جنوبی و نیز افراد بالای ۶۵ سال تشخیص داده شده است، دولت این کشور تزریق همگانی این واکسن بریتانیایی را متوقف کرد و گفته منتظر نتایج نهایی تحقیقات خواهد شد. ایران یکی از خریداران واکسن کرونای سوئدی است.

کرونای آفریقایی، واکسن آسترازنکا را بی اثر کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پس از آن که نتایج اولیه یک تحقیق نشان دادن واکسن آسترازنیکا-آکسفورد بروی گونه جهش یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی "اثر چندانی" ندارد، دولت این کشور تزریق همگانی این واکسن بریتانیایی را متوقف کرد و گفته منتظر نتایج نهایی تحقیقات خواهد شد.

دانشمندان می‌گویند گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در آفریقای‌جنوبی، مسئول ۹۰ درصد آلودگی‌های فعلی در این کشور است و نتایج اولیه تحقیقی که روی ۲۰۰۰ نفر در این کشور صورت گرفته نشان داده واکسن آسترزنیکا "اثر حداقلی" روی مبتلایان ملایم و متوسط کووید۱۹ داشته است.

آفریقای جنوبی حدود ۱ میلیون دوز واکسن آسترا زنیکا خریداری کرده و بنا داشت واکسیناسیون عمومی را از هفته آینده آغاز کند.

البته نتایج این تحقیق در مراحل اولیه است اما همسو با سایر مطالعاتی است که اثربخشی واکسن آسترازنیکا بروی گونه جهش‌یافته افریقای جنوبی را در مقایسه با دو واکسن دیگر، یعنی فایزر و مدرنا، به طرز قابل توجهی کمتر نشان داده بودند.

زولی مکهیزه، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت دولت منتظر نتایج نهایی این تحقیق خواهد ماند تا درباره استفاده از این واکسن تصمیم‌گیری کند.

او گفته تا زمان مشخص شدن نتیج این تحقیق، دولت واکسن‌های تولید شرکت فایزر و جانسون اند جانسون را برای تزریق عمومی تهیه و توزیع خواهد کرد.

دکتر شبیر مهدی، رئیس این مطالعه هم گفته: "متاسفانه، واسکن آسترا زنیکا در مقابل موارد ابتلای متوسط و ملایم کارآیی ندارد".

با این حال او گفته این تحقیق درباره اثربخشی واکسن تولیدی شرکت آسترازنیکا و دانشگاه آکسفورد، بروی موارد جدی ابتلا تمرکز نداشته چرا که شرکت‌کنندگان در آن اغلب از گروهی با میانگین سنی متوسط بوده‌اند.

دکتر سارا گیلبرت، از دانشمندان ارشد پروژه ساخت این واکسن در دانشگاه آکسفورد گفته با این حال این واکسن باید در برابر موارد حاد و جدی ابتلا محافظت ایجاد کند.

او گفته تیم تهیه واکسن آسترازنیکا و آکسفورد به زودی برای ارایه نسخه جدید این واکسن که روی گونه جهش یافته آفریقای جنوبی هم اثر داشته باشد، اقدام خواهند کرد.

کارشناسان می‌گویند چنانچه لازم باشد می توان ظرف چند هفته یا چند ماه واکسن‌های فعلی را برای اثربخشی بیشتر یا موثر در برابر گونه‌های جهش یافته، دستکاری و ارتقاء داد.

نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد که واکسن مدرنا در برابر گونه جهش‌یافته آفریقای جنوبی موثر است هر چند آسترازنیکا اعلام کرده واکسن تولید آن بر گونه جهش یافته بریتانیایی بهتر اثر دارد.

این تحقیقات که نتایج آنها هنوز تایید نهایی نشده نشان داده که واکسن فایزر در برابر تمامی گونه‌های جدید جهش یافته اثربخش است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر