کد خبر: 104170
A

جهانپور: واکسن آسترازنکا در ایران در حال بررسی است/ هنوز محموله‌ای به کشور وارد نشده

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره برخی ابراز نگرانی ها از بروز عوارض انعقادی ناشی از تزریق واکسن آسترازنکا و تعلیق تزریق آن در برخی کشورها، ضمن تاکید بر اینکه هنوز محموله ای از این واکسن به کشور وارد نشده، گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در حال رصد موضوع هستند و به محض اینکه تغییری در مجوز مصرف اضطراری این واکسن صورت گیرد، اطلاع رسانی خواهد شد؛ اما تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.

جهانپور: واکسن آسترازنکا در ایران در حال بررسی است/ هنوز محموله‌ای به کشور وارد نشده

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره برخی ابراز نگرانی ها از بروز عوارض انعقادی ناشی از تزریق واکسن آسترازنکا و تعلیق تزریق آن در برخی کشورها، ضمن تاکید بر اینکه هنوز محموله ای از این واکسن به کشور وارد نشده، گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در حال رصد موضوع هستند و به محض اینکه تغییری در مجوز مصرف اضطراری این واکسن صورت گیرد، اطلاع رسانی خواهد شد؛ اما تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.

کیانوش جهانپور در پاسخ به سوالی درباره تعلیق تزریق واکسن آسترازنکا در چند کشور و نگرانی در مورد بروز عوارض انعقادی ناشی از آن و همچنین وضعیت خرید این واکسن از سوی ایران، گفت: با توجه به اینکه در زمینه مباحث مطرح شده درباره این واکسن، مستندات کامل نیست، موضوع استفاده از آسترازنکا چه در اروپا و چه در ایران در دست بررسی است.

وی درباره سفارش ایران برای خرید واکسن از مجموعه کووکس و وجود واکسن آسترازنکا در مجموعه واکسنهای سبد کووکس، گفت: در این زمینه با توجه به اینکه هنوز محموله ای وارد کشور نشده، طبیعتا امکان تغییر سفارش را داریم. شرکت تولیدی این واکسن در کره جنوبی و همچنین شرکت تولیدی آن در روسیه، هر دو مجوز مصرف اضطراری را دارند و هنوز تجدید نظری در این زمینه نشده است.

جهانپور افزود: همچنین در صورت ورود محموله به کشور اگر اطلاعات جدیدی دال بر مشکلات و عوارض جانبی غیرمعمول این واکسن بر اساس شواهد و مدارک برای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو احراز شود، طبیعتا ورود و مصرف آن در کشور به حالت تعلیق درآمده و متوقف می شود. اما تا امروز چنین موضوعی در بررسی های ما احراز نشده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: همچنین به نظر می رسد در کشورهایی هم که مصرف این واکسن را به حالت تعلیق درآوردند به نوعی این موضوع هنوز احراز نشده است و برای مدت موقتی در مصرف آن احتیاط کردند. علاوه بر آن شائبه برخی منازعات سیاسی پشت برده در برخی کشورها وجود دارد که قاعدتا در مباحث فنی و علمی ورودی ندارد.

جهانپور تاکید کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در حال رصد موضوع هستند و به محض اینکه تغییری در مجوز مصرف اضطراری آن صورت گیرد، اطلاع رسانی خواهد شد؛ اما تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر