کد خبر: 104263
A
دکتر امیدرضا فراهی:

کارایی فرد در گرو سلامت اجتماعی / سلامت، اساسی ترین بخش توسعه و رفاه است

امید رضا فراهی : سلامت اجتماعی که مفهومی پیچیده و چند بُعدی دارد؛ به شرایط و ویژگی های خاص جوامع وابسته بوده و در دو بُعد خُرد و کلان قابل بررسی است.منظور از سلامت اجتماعی در بُعد خرد، کمیت و کیفیت تعامل افراد به منظور تعالی و رفاه جامعه است‌.

کارایی فرد در گرو سلامت اجتماعی / سلامت، اساسی ترین بخش توسعه و رفاه است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دکتر امید رضا فراهی پزشک متخصص و کارشناس مسائل اجتماعی، درباره سلامت اجتماعی گفت و گویی انجام داده که مشروح آن را در ذیل می خوانید؛ 

 

دکتر امید رضا فراهی گفت:در پاسخ به این پرسش که در سال های اخیر با مفهوم سلامت اجتماعی روبرو هستیم؛ نظر شما در خصوص سلامت اجتماعی در حوزه شهری چیست؟ اظهار داشت: به نظر بنده، ابعاد اجتماعی سلامت از دیدگاه مدیریت شهری، مولفه هایی دارد. ارتقاء سلامت اجتماعی در بُعد کلان در هر جامعه ای نشانه ای از رفاه و پیشرفت است و این امر بدون تهیه مدلی بومی و عملیاتی متناسب با شرایط آن جامعه بدست نمی‌آید.

وی افزود: رفاه و شرایط مناسب حاکم بر هر جامعه از نمادهای پیشرفت آن جامعه، محسوب می شود که با تأمین حقوق شهروندان به دست می‌آید و سلامت، اساسی ترین بخش از توسعه و رفاه است.

فراهی تصریح کرد: در ابتدا بایستی تعریفی جامع از سلامت داشته باشیم؛ در حال حاضر، مقبول ترین تعریف از سلامت توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است که از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی، منظور از سلامت، فقط فقدان بیماری نیست؛ بلکه وضعیت سلامت کامل جسمی، روانی و اجتماعی است.

وی تاکید کرد: سلامت اجتماعی که مفهومی پیچیده و چند بُعدی دارد؛ به شرایط و ویژگی های خاص جوامع وابسته بوده و در دو بُعد خُرد و کلان قابل بررسی است.

این کارشناس مسائل اجتماعی، گفت: منظور از سلامت اجتماعی در بُعد خرد، کمیت و کیفیت تعامل افراد به منظور تعالی و رفاه جامعه است‌.

فراهی افزود: سلامت اجتماعی، ارزیابی رفتارهای مثبت و منفی فرد در ارتباط با دیگران است و آن را یکی از اساسی ترین شاخص های سلامت هر جامعه می دانم که منجر به کارایی فرد در جامعه می شود.

وی تاکید کرد: در دیدگاه کلان منظور از سلامت اجتماعی، همان جامعه سالم است که در آن شاخص هایی مانند کاهش فقر، آموزش، مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی، کاهش آلودگی های زیست محیطی و . . . برای کل جامعه فراهم می شود.

فراهی در پایان، گفت: این رویکرد، ناظر بر سطح کلان سلامت اجتماعی است و سلامت اجتماعی را برآیند و خروجی سلامت اجتماعی تک تک افراد جامعه به حساب می‌آورد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر