کد خبر: 111112
A

ویروس کرونای دلتا ۴۰ درصد مسری‌تر از نوع انگلیسی است/ آبریزش بینی و مشکلات گوارشی از علایم اصلی ویروس «کرونای دلتای هندی» است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ویروس کرونا که به تازگی جهش یافته و با عنوان دلتا مشهور شده، ۴۰ درصد مسری‌تر از نوع انگلیسی است.

ویروس کرونای دلتا ۴۰ درصد مسری‌تر از نوع انگلیسی است/ آبریزش بینی و مشکلات گوارشی از علایم اصلی ویروس «کرونای دلتای هندی» است

به گزارش دیده بان ایران؛ دکتر سید «محمد جمالیان» گفت: به هم استانی‌ها توصیه می‌شود مراقب نوع جهش یافته این ویروس و موج پنجم باشند و با جدیت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: موج پنجم این بیماری خواه یا ناخواه در کشور و استان مرکزی آغاز خواهد شد، اما مدت زمان طول کشیدن این پیک بسیار اهمیت دارد و زمان آن به همکاری مردم بستگی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برخی در ابتدای شیوع کرونای هندی، میزان سرایت پذیری آن را ۶۰ درصد بیشتر از گونه انگلیسی اعلام کردند، اما مستندات اخیر نشان می‌دهد این نوع جهش ۴۰ درصد مسری‌تر از آن است.

جمالیان افزود: گزارش‌ها از موارد مرگ و میر ناشی از گونه دلتا در کشورهای دیگر را نشان می‌دهد، افرادی که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون آن‌ها کامل نشده در معرض خطر قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در برخی کشورها این گونه به عنوان ویروس قالب در حال گسترش است و حتی در کشور آمریکا با وجود پوشش ۵۰ درصدی واکسیناسیون، شیوع ۲۰ تا ۵۰ درصدی کرونای هندی گزارش شده و در حال افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در نوع ووهان ویروس کرونا، آبریزش بینی از علایم ابتلا محسوب نمی‌شد و اغلب با گلودرد و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی مواجه بودیم، اما در گونه دلتا، آبریزش بینی شیوع دارد.

وی اظهار داشت: هنوز در کشور آمار دقیقی از شیوع گونه هندی وجود ندارد، اما افزایش علایم گوارشی قابل مشاهده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.                             

گفتنی است: از آبریزش بینی و مشکلات گوارشی به عنوان علایم اصلی گونه هندی ویروس کرونا نام برده می شود. این در حالی است که در نوع ووهان ویروس کرونا، آبریزش بینی از علایم ابتلا محسوب نمی شد و اغلب با گلودرد و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی مواجه بودیم، اما در گونه دلتا، آبریزش بینی شیوع دارد.

منابع: برنا و ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر