کد خبر: 111161
A

ورود مازندران به موج پنجم کرونا با شیوع ویروس هندی و آفریقایی

پس از گذشت حدود ۴۰ روز شمار روزانه بستری مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در مازندران طی ۲ روز گذشته سه رقمی شد تا هشدارها در باره ورود این استان به موج پنجم شیوع کرونا رنگ واقعیت به خود بگیرد.

ورود مازندران به موج پنجم کرونا با شیوع ویروس هندی و آفریقایی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آمار روزانه بستری بیماران کرونایی در مازندران از ۳۰ اردیبهشت ماه پس از شکستن پیک موج چهارم ، دو رقمی شده بود و روند کاهشی خود را با ۹۵ بستری در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل شروع کرد تا این که پس از تقریبا یک ماه و در روز ۲۹ خرداد به کمترین میزان خود یعنی ۴۰ نفر رسید.

بررسی جدول آماری روزانه بستری بیماران کرونایی در این دوره یک ماهه نشان می دهد که مازندران برای رسیدن به ۴۰ بستری روزانه راه طولانی ۳۰ روزه را طی کرد ، در حالی که در کمتر از یک هفته آمارهای بستری روزانه سه رقمی شد که نشانگر شتاب شیوع این ویروس و قرار گرفتن استان در مسیر سرازیری موج پنجم است.

از یک نگاه دیگر ، در یک دوره ۳۰ روزه تنها ۵۵ تخت بیمارستان های کرونایی استان خالی شد که به معنای کمتر از ۲ تخت به صورت روزانه بوده است. خالی شدن یک تخت بیمارستانی به این معنا است که پس از ترخیص ، بیمار دیگری جایگزین نشود. با توجه به این که به صورت روزانه تعدادی بیمار جدید وارد بیمارستان ها شده و تعداد دیگری ترخیص می شوند ، تنها زمانی خالی شدن تخت معنا پیدا می کند که آمار ترخیصی ها از بستری ها پیشی بگیرد.

بررسی جدول آماری نشان می دهد به همان میزانی که روند کاهشی بستری روزانه بیماران کرونایی بشدت کند بوده است ، در مقابل روند افزایشی با شتاب چند برابری به پیش می رود. مثلا در ۱۰ روز گذشته با این که تعداد زیادی از بیماران کرونایی از بیمارستان های استان ترخیص شدند و به همان تعداد بیمار جدید جایگزین آنان شده اند ، ولی ۱۱۰ تخت خالی هم پر شده است که میانگین روزانه آن بیشتر از ۱۱ تخت است و سرعت حدود ۶ برابری پرشدن تخت ها را نشان می دهد.

آمار بستری روزانه بیماران کرونایی در بیمارستان های مازندران از روز یکشنبه هفته جاری با ورود ۱۰۳ بیمار سه رقمی شد و روز دوشنبه هم به ۱۱۰ نفر افزایش یافت.

بررسی روند افزایشی آمار بستری ها نشان می دهد که مازندران با شتاب در مسیر سرازیری شیوع کرونا در حرکت است چون کل بستری ها که روز ۳۱ خرداد ماه به ۲۹۵ نفر و کمترین میزان کاهش یافته بود ، در روز هفتم تیر ماه به ۴۲۵ نفر افزایش یافت. این رقم به معنای افزایش ۷۰ درصدی آمار بستری بیماران کرونایی در طول تنها یک هفته است.

تحقق پیش‌بینی‌ها  

قرار گرفتن مازندران در شیب تند کرونایی در حالی است که پیش از این مسئولان بهداشت و درمان استان نسبت به کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده نکردن از ماسک و بی توجهی به فاصله فیزیکی در تعاملات اجتماعی هشدار داده بودند.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲۱ خرداد ماه در گفت و گو با ایرنا نسبت به عادی انگاری حاکم بر استان بویژه در زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدهای شورای شهرها هشدار داده و گفته بود : متاسفانه با مشاهده روند کاهشی مبتلایان به کووید ۱۹ ،عادی‌انگاری کرونایی در جامعه حاکم شده است و با ادامه این وضعیت و فاصله‌گیری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی مازندران طی هفته‌های آینده با موج پنجم شیوع کرونا مواجه خواهد شد.

دکتر سیمین بابایی  هشدار داده بود : ثابت ماندن آمار بیماران بستری کرونایی در استان به معنای از بین رفتن خطر این ویروس نیست و نباید سبب عادی سازی رفتارهای عمومی و بهداشتی شود ، زیرا شمار بیماران بستری تنها یک عدد است و فاکتور مناسبی برای سنجش همه گیری کرونا به حساب نمی آید بلکه برای برنامه ریزی بهتر جهت مقابله با این ویروس است.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بر این باور بودند که روند کاهشی بستری بیماران کرونایی در استان سبب شده تا مردم به طور کامل کرونا را فراموش کنند و به روال عادی زندگی پیش از کرونا بازگردند. مشاهدات میدانی هم نشان می داد که مهمانی های خانوادگی ، دور هم نشینی ، برپایی مراسم عروسی و دیگر گردهمایی ها بی توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی در استان به امری عادی تبدیل شده بود.

البته در این میان نشست های انتخاباتی نامزدهای شورای شهرها و روستا هم مزید بر علت شده بود تا کرونا به پوستر پاره شده برای چند هفته تبدیل شود. تبلیغات انتخاباتی ، نشست ها و تجمعات هواداران نامزدها در اواخر ماه خرداد به طور کامل مدیریت ویروس کرونا را تحت الشعاع قرار داده و باعث شده بود تا مردم فراموش کنند که طی یک سال و نیم گذشته این ویروس و بیماری ناشی از  آن علاوه بر خسارات اقتصادی ، چه عزیزانی را از خانواده های زیادی گرفته و آنان را داغ دار کرده بود.

پیک پنجم با ویروس‌های هندی و آفریقایی

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه موج پنجم به مراتب خطرناک تر از موج های قبلی خواهد بود ، گفت : با توجه به اینکه استان های مختلف کشور از جمله تهران درگیر ویروس جهش یافته جدید شده اند ، مازندران نیز از سوی ویروس های جهش یافته  از نوع هندی و آفریقایی تهدید می شود.

وی ضمن انتقاد از عادی انگاری مردم استان نسبت به پروتکل های بهداشتی کرونایی ، افزود : با ادامه این روند و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و میهمانی دادن ها باید منتظر پیک پنجم به مراتب سخت تر از پیک های قبلی باشیم.

دکتر بابایی نسبت به روند افزایشی کرونا در مازندران هشدار داد و گفت : در عرض سه روز تعداد بیماران بستری کرونایی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ۲۱۴ نفر به ۲۷۶ نفر رسید و حدود ۲۹ درصد افزایش داشت.

وی تاکید کرد:  افراد در صورت مشاهده هرگونه علائم سرماخوردگی حتی خفیف به پزشک یا درمانگاه کرونا مراجعه  و از حضور در جمع خودداری کنند.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر استفاده از ماسک در محل کار و مکان های عمومی ، گفت : هرگونه عادی انگاری و کاهش حساست ها وضعیت شهرستان های استان را مجددا به سمت رنگ قرمز کرونایی خواهد برد.

در حال حاضر طبق آخرین ارزیابی سامانه ماسک شهرستان آمل در وضعیت قرمز، و پنج شهرستان قائم شهر، محمودآباد، نور، نکا و چالوس در وضعیت نارنجی و ۱۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرا دارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر