کد خبر: 111866
A

ماهی‌ها هم به مواد مخدر شیشه معتاد می‌شوند

نیواطلس، نوشت: محیط‌های آبی که فاضلاب‌ به آن‌ها ریخته می‌شود در معرض آلودگی ناشی از ضایعات فعالیت‌های انسانی قرار دارند. این آلاینده‌ها شامل مواد دارویی قانونی و غیرقانونی می‌شود و تحقیقات جدید اثر این مواد را بر ‌آبزیان نشان می‌دهد.

ماهی‌ها هم به مواد مخدر شیشه معتاد می‌شوند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نیواطلس، نوشت: محیط‌های آبی که فاضلاب‌ به آن‌ها ریخته می‌شود در معرض آلودگی ناشی از ضایعات فعالیت‌های انسانی قرار دارند. این آلاینده‌ها شامل مواد دارویی قانونی و غیرقانونی می‌شود و تحقیقات جدید اثر این مواد را بر ‌آبزیان نشان می‌دهد.

در تحقیقاتی جدید تاثیر این آلاینده‌ها بر موجودات آبزی بررسی شده است و مطالعات جدید نشان می‌دهد که ماهی‌های قزل‌آلای خال‌سرخ می‌توانند به ماده‌ی مخدر مت‌آمفتامین که با نام شیشه نیز شناخته می‌شود اعتیاد پیدا کنند.

اطلاعات زیادی درمورد اثر ضایعات دارویی برحیات وحش وجود ندارد اما تحقیقات اخیر برخی از خطرات آن را نشان می‌دهد.

در این تحقیقات نشان داده شده است که چگونه این آلاینده‌ها بر روی تولید مثل و میزان اضطراب ماهی‌ها اثر می‌گذارند. این در حالی است که مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که داروهای ضدافسردگی رفتارهای اجتماعی و گروهی ماهی‌ها را مختل می‌کنند.

دانشمندان دانشگاه علوم زندگی چک در پراگ برای بررسی تاثیر مخدر مت‌آمفتامین بر ماهی‌ها آزمایشی انجام دادند. آن‌ها قزل‌آلاهای خال سرخ را به مدت هشت هفته درون مخزن‌های حاوی ذرات مت‌آمفتامین مشابه میزانی که در برخی رودخانه وجود دارد، قرار دادند.

پس از آن دانشمندان ماهی‌ها را به مخزن‌های حاوی آب سالم منتقل کردند و به آن‌ها حق انتخاب دادند که در مخزن حاوی مت‌آمفتامین بمانند و یا به مخزن آب سالم بروند. این آزمایش به مدت ۱۰ روز هر دو روز یک بار انجام شد.

 

با بررسی انتخاب‌های ماهی‌ها در طول این دوره الگوی واضحی به دست آمد  که نشان می‌داد که ماهی‌هایی که به مدت دو ماه در آب آلوده مانده بودند به این ماده‌ی مخدر اعتیاد پیدا کرده بودند و در طی چهار روز اولی که در آب سالم قرار گرفتند به دنبال این مخدر می‌گشتند. این ماهی‌ها نسبت به گروه شاهد فعالیت کمتری داشتند و تا ۱۰ روز پس از خارج شدن از آب آلوده نیز همچنان اثراتی از دارو در مغز آن‌ها یافت شد.

دانشمندان معتقدند علاوه بر اثرات منفی روانی این مخدر بر ماهی‌ها، این ماده ممکن است باعث مهاجرت آن‌ها به سمت آب‌های آلوده شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر