کد خبر: 113649
A

رژیم غذایی مناسب برای درمان سنگ کلیه/ ۱۱ خوراکی مهم برای درمان

رژیم غذایی برای بیماری سنگ کلیه بسیار حایز اهمیت است. نوع رژیم غذایی در این بیماری بستگی به نوع اختلالات متابولیکی دارد که منجر به تشکیل سنگ می­شود

رژیم غذایی مناسب برای درمان سنگ کلیه/ ۱۱ خوراکی مهم برای درمان

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رژیم غذایی برای بیماری سنگ کلیه بسیار حایز اهمیت است. نوع رژیم غذایی در این بیماری بستگی به نوع اختلالات متابولیکی دارد که منجر به تشکیل سنگ می­شود. به عبارتی دیگر ترکیب شیمیایی سنگ کلیه در انتخاب نوع رژیم غذایی توسط دکتر تغذیه بسیار مهم است.

اصول رژیم غذایی کلی برای درمان سنگ کلیه چیست؟

نوشیدن آب کافی

این اصل برای درمان این بیماری بسیار اهمیت دارد. در حالت ایده آل نوشیدن روزانه ۲ تا ۵/۲ لیتر مایعات توصیه می­شود. برای نوشیدن مایعات، اولویت با آب خالص غیر معدنی، آب میوه ها و نوشیدنی های میوه ای اشت. اما نوشیدن چای، قهوه، کاکائو، آبجو یا شراب باید محدود شود. اما اینکه چرا نوشیدن آب اینقدر برای درمان این بیماری توصیه می­شود. علت این است که روند تشکیل سنگ با افزایش غلظت یون ها در ادرار آغاز می شود، به همین ترتیب هرچه ادرار به مصرف زیاد مایعات فیلتر شود ، غلظت این مواد کمتر می شود. اما نباید فراموش کرد که در این مورد هم نباید دچار افراط شد. چراکه اگر آب فراوانی بنوشید، کلیه ها مجبور به عملکرد بیشتر بوده و می­تواند آن را دچار خستگی و آسیب کند.

از آنجاییکه رژیم غذایی برای بیماری سنگ کلیه باید تا سالهای متمادی رعایت شود، باید از نظر ترکیب و ارزش انرژی کافی برخوردار باشد. در صورت وجود هرگونه بیماری دستگاه گوارش، مطمئناً این امر باید مورد توجه قرار گیرد: تشدید کوله سیستیت یا پانکراتیت، دیس بیوسیس روده به ناچار منجر به اختلال در جذب ویتامین ها و مواد معدنی شده و در نهایت به شکل گیری سنگ کمک می کند

سنگ های اسیداوریک: یکی دیگر از سنگهای رایج

گوشت قرمز، گوشت ارگان و صدف دارای مقادیر زیادی از یک ترکیب شیمیایی طبیعی است که به عنوان پورین شناخته می شود. مصرف زیاد پورین منجر به تولید بیشتر اسید اوریک شده که برای کلیه ها مضر است. دفع زیاد اسید اوریک منجر به اسیدی شدن ادرار می شود و غلظت بالای اسید ادرار شکل گیری سنگهای اسید اوریک را آسان تر می کند. برای جلوگیری از سنگهای اسید اوریک، غذاهای پرمصرفی مانند گوشت قرمز، گوشت ارگان، نوشیدنی های الکلی، ساردین ها و صدف را محدود کنید. توصیه می­شود یک رژیم غذایی سالم که حاوی مقادیر بیشتر سبزیجات و میوه ها، غلات سبوس دار و لبنیات کم چرب باشد. غذاها و نوشیدنی های شیرین شده قندی را محدود کنید، به خصوص آنهایی که شربت ذرت و فروکتوز زیادی دارند. الکل را محدود کنید زیرا به همین دلیل می تواند سطح اسید اوریک را در خون افزایش داده و از رژیم های کوتاه مدت جلوگیری کند.

آیا مصرف مکمل ویتامین یا مواد معدنی کمک کننده است یا آسیب زننده؟

ویتامین های گروه B که شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، B6 و B12 هستند، برای افراد مبتلا به سنگ کلیه مضر نیستند. در حقیقت ، برخی از مطالعات نشان داده اند که B6 در واقع ممکن است به افراد مبتلا به اگزالات ادرار بالا کمک کند. با این وجود بهتر است برای مشاوره در مورد استفاده از ویتامین C، ویتامین D، روغنهای جگر ماهی یا سایر مکمل های معدنی حاوی کلسیم با کارشناس تغذیه مشورت کنید.

در ادامه مواد غذایی و نوشیدنی های مفید را برایتان ذکر می کنم:

-  جعفری، کرفس و گل گاوزبان برای دفع سنگ‌های کلیه مفیدند.

-  نوشیدن آب فراوان حتی بدون احساس تشنگی و پیاده روی مرتب روزانه به دفع سنگ کمک می‌کند.

مصرف سبزیجات، کلسیم، نوشیدن آب فراوان، محدود کردن مصرف پروتئین‌های حیوانی و تحرک و فعالیت بدنی در دفع طبیعی سنگ‌های کلیوی مؤثر است.

- مصرف گیاهان مُدر مانند دم کرده دُم گیلاس، کاکل ذرت، گزنه، بومادران، نعناع، گل همیشه بهار، کدو حلوایی، مرزه، مارچوبه و به طور کلی سبزی خوردن در دفع سنگ‌های کلیوی بسیار مؤثر است.

-  به منظور دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده و صبح ناشتا خورد.

-  مصرف یک لیوان آب جوشیده در هر ساعت سبب رقیق شدن املاح در ادرار و دفع سریع‌تر و راحت‌تر سنگ در مبتلایان به این بیماری می‌شود.

- روغن بادام دفع سنگ‌های ادراری را تسهیل می‌کند برای این کار باید سه قاشق سوپ‌خوری از مخلوط بادام شیرین و روغن گردو را بعد از هر وعده غذایی همراه با جوشانده‌ای که از جوشاندن 20 گرم شیرین بیان و یک مشت کاه جو در یک ظرف آب تهیه شده، مصرف کرد.

-  مصرف ماءالشعیر نیز باعث رفع خستگی اعصاب می‌شود و به دفع سنگ‌های کلیه کمک می‌کند.

* استفاده از ترب و تربچه خصوصاً ترب سیاه، به صورت رنده شده و یا آب ترب که ناشتا نوشیده شود، نیز از دیگر خوراکی های مفید برای مبتلایان به سنگ کلیه است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر