کد خبر: 114303
A

دبیر کل خانه پرستار: وزارت بهداشت از هم فرو ‌پاشیده است/ تعداد بیماران ۳ برابر ظرفیت بیمارستان‌هاست

دبیرکل خانه پرستاری کشور با اشاره به اینکه در سراسر کشور کمبود شدید پرستار داریم، می‌گوید: وزارت بهداشت از هم فروپاشیده و نظام درمانی ما در بحث کرونا به حال خود رها شده است. بستری بیمارستان‌ها سه برابر ظرفیت آنهاست و در حال حاضر به ازای هر هزار نفر جمعیت کمتر از ۱٫۵ پرستار داریم.

دبیر کل خانه پرستار: وزارت بهداشت از هم فرو ‌پاشیده است/ تعداد بیماران ۳ برابر ظرفیت بیمارستان‌هاست

به گزارش دیده بان ایران؛ بحران کرونا گریبان مردم را رها نمی‌کند. در بیمارستان‌ها فقط امکانات کم نیست. تعداد بیماران چنان زیاد شده که نیروی انسانی هم کم است. به ازای هر هزار جمعیت ۱٫۵ پرستار داریم.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری کشور می‌گوید: «پیش از کرونا در کشور کمبود پرستار داشتیم و حالا در شرایط کرونایی کمبود پرستار شدیدتر شده است.»

او می‌گوید: «در حال حاضر در پیک پنجم کرونا، بیمارستان‌ها سه برابر میزان عادی بیمار بستری می‌کنند. آی سی یو ها در تمام بیمارستان‌ها پر است و گاهی هر پرستار باید از چهار بیمار کرونایی مراقبت کند.»

کمبود بسیار شدید پرستار در کشور

اما استاندارد تعداد پرستار در جهان چقدر است و ایران از این نظر چه وضعیتی دارد؟ دبیرکل خانه پرستاری کشور می‌گوید: «یکی از شاخص‌هایی که تعداد پرستاران با آن سنجیده می‌شود تعداد پرستاران به ازای جمعیت کل کشور است. با محاسبه این نسبت می‌توان گفت تعداد پرستاران در یک کشور در وضعیت سقف، متوسط، کف و زیر کف قرار دارد.»

به گفته شریفی مقدم سقف مورد قبول این است که به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱۰ پرستار وجود داشته باشد. وضعیتی که در کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم. وضعیت متوسط شرایطی است که به ازای هر هزار نفر جمعیت ۶ پرستار وجود داشته باشد. مانند شرایط ارمنستان و آذربایجان.

اما شریفی مقدم می‌گوید حتی قبل از کرونا هم شاخص ایران از نظر تعداد پرستار زیر کف بود. یعنی ۱٫۵ پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت. این یعنی مردم ما نصف استاندارد خدمات پرستاری را هم دریافت نمی‌کردند.

اما مساله این است که اکنون در شرایط کرونا، تعداد بیماران سه برابر ظرفیت بیمارستان‌هاست و وضعیت ما از عدد ۱٫۵ هم بدتر شده است.

 

او می‌گوید: «حجم کار پرستاران بسیار بیشتر شده است. ۱۸ ماه است که تحت فشارهای روانی هستند و افسرده شدند. چون با بیماران در حال احتضار و شیون آنها و همراهانشان مدام در مواجهه هستند. تنها پرستاران نیستند که در این موضوع خسارت می‌بینند بلکه مردم نیز در چنین وضعیتی خسارت می‌بینند.»

وزارت بهداشت از هم پاشیده شده!

اگرچه سعید نمکی، تاکنون بارها از فعالیت وزارت بهداشت دفاع کرده است و گفته از کشورهای دیگر برای او نامه فرستادند که چگونه کرونا را در این شرایط مدیریت کرده است، اما دبیرکل خانه پرستاری کشور می‌گوید با این وضعیت و عملکرد، نداشتن وزارت بهداشت بهتر است!

شریفی مقدم با بیان اینکه وزارت بهداشت به حال خود رها شده است، می‌گوید: «اگر وزارت بهداشت نداشته باشیم وضعیت بهتر است! گروهی در وزارت بهداشت تنها به دنبال کسب درآمد هستند. هنوز برای کرونا درمانی متصور نیست و راه آن پیشگیری با واکسیناسیون است. اما آنهم قطره‌چکانی صورت می‌گیرد.»

او در توضیح کسب درآمد با کرونا می‌گوید: «آمپول رمدسیویر در دنیا اعلام شده که چندان در روند درمان کرونا اثر ندارد اما اینجا پزشکان برای بیماران تجویز می‌کنند. بیماران هم مجبور هستند و آن را تهیه می‌کنند.»

گفتنی است آمپول رمدسیویر در حال حاضر تا هر عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم فروخته می‌شود. به عبارتی بیماران برای ۶ عدد از آن حدود هفت میلیون باید هزینه کنند.

دبیر کل خانه پرستار کشور می‌گوید: «کرونا امتحانی برای وزارت بهداشت بود. این ساختار و روش مدیریتی اصلا پاسخگو نیست. وزارت بهداشت از هم پاشیده است. نظام درمانی ما در بحث کرونا رها شده است. به مردم توصیه می‌کنم پیشگیری و مراقبت کنند تا بیمار نشوند وگرنه کسب به داد آنها نمی‌رسد.»

در روزهای اخیر و در پیک پنجم کرونا میزان ابتلا و جانباختگان در کشور بسیار زیاد شده است. فوتی‌های کرونا در کشور به بیش از ۴۵۰ نفر در روز رسیده است. حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز گفته بود: «تا یک ماه و نیم آینده آمار رسمی تعداد مرگ روزانه به ۶۰۰ نفر می‌رسد. اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم مرگ روزانه به ۸۰۰ نفر در روز نیز می‌رسد.»

منبع: تجارت نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر