کد خبر: 115131
A

چه قهوه ای بخریم؟

حتما پیش آمده که تا بحال از فروشگاه ها، سوپر مارکت ها و... قصد خرید قهوه داشته اید و یا اینکه تصمیم گرفته اید به جمع قهوه نوش ها بپیوندید، اما وقتی از شما سوال شده است چه نوع قهوه ای نیاز دارید، نمی دانستید چه بگویید.

چه قهوه ای بخریم؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حتما پیش آمده که تا بحال از فروشگاه ها، سوپر مارکت ها و... قصد خرید قهوه داشته اید و یا اینکه تصمیم گرفته اید به جمع قهوه نوش ها بپیوندید، اما وقتی از شما سوال شده است چه نوع قهوه ای نیاز دارید، نمی دانستید چه بگویید.

قهوه ترک چیست و چطور به وجود آمد؟

تقریبا از ابتدای کشف قهوه، اولین روش مصرف آن قهوه ترک بود. قهوه ترک روشی است که دانه های قهوه پس از برشته شدن به ریزترین حد ممکن آسیاب می شوند و درون ظرف هایی به نام جذوه، روی آتش مستقیم حرارت می بینند و در نهایت قهوه ترک حاصل می شود.

قهوه ترک به همراه قهوه جوش یا جذوه

حالا اگر در همین قهوه ترک، به جای آب از شیر استفاده کنند، می شود قهوه یونانی. قهوه ترک کافئین متوسطی داشته و می توانید برای مراسم فالگیری هم از آن استفاده کنید. در قهوه ترک ممکن است ذرات ریز قهوه هم زیر زبانتان خودنمایی کنند و بعضی ها این حالت را دوست ندارند، اما بعضی ها هم عاشق قهوه ترک هستند چون عطر قابل ملاحظه ای دارد. روش تهیه قهوه ترک سالها جزو اسرار بود.

قهوه فرانسه، یک پیشرفت مهم در قهوه ترک

می دانیم که در قهوه ترک، بار قهوه و آب در کنار هم قرار دارند، قهوه فرانسه خیلی اتفاقی بوجود آمد، دو نفر در فرانسه که مشغول تهیه قهوه ترک بودند، در اثر تصادف، یک صافی فلزی را به طور اتفاقی توی ظرف قهوه در حال جوش انداخته و باعث شدند ذرات قهوه از آب جدا شده و به نوعی ته نشین شوند و به این ترتیب فرنچ پرس اختراع شد، با فرنچ پرس می شود قهوه فرانسه که طعم لطیف تری دارد، تهیه کرد.

فرنچ پرس ابزار تهیه قهوه فرانسه

قهوه فرانسه رقیق تر از اسپرسو هست، زبری قهوه ترک و تلخی اسپرسو را نداشته و در مجموع قهوه معمول برای صبحانه خیلی از مردم به حساب می آید.معمولا آسیاب دانه های قهوه برای تهیه قهوه فرانسه از قهوه ترک و اسپرسو درشت تر است.

وقتی ایتالیایی ها دست به کار شدند

با گسترش مصرف قهوه، ایتالیا به نوعی مرکز مدرنیزه کردن قهوه شد. ایتالیایی ها برای اولین بار سعی کردند آب داغ را با فشار از پودر قهوه عبور داده و به این ترتیب عصاره قهوه را استخراج کنند، حاصل این خلاقیت قهوه اسپرسو شد. آنها برای این کار از دستگاه های بزرگ و گران قیمتی استفاده می کردند که تهیه آن برای اکثر مردم مقدور نبود، به همین دلیل یکی از تجار ایتالیایی قهوه به نام آقای بیالیتی به مهندسین خودش دستور داد سازوکاری فراهم کنند که بشود اسپرسو را در خانه برای عموم مردم هم تهیه کرد و اینطور بود که موکاپات اختراع شد.

موکاپات ها برای تهیه اسپرسو

اسپرسو حکمرانی می کند

اسپرسو پادشاه بی چون و چرای قهوه هاست، با اسپرسو ده ها مدل رسپی معروف قهوه مثل کاپوچینو، کافه لاته، آمریکانو و ... را می شود تهیه کرد. بالاترین میزان کافئین را داشته و برای تهیه آن کافیست یک موکاپات یا دستگاه اسپرسو ساز از فنجونت خریداری کنید.

برای تمرکز، شب زنده داری و دیگر کارهایی که نیاز به حجم کافئین بیشتری دارد، بهتر است اسپرسو مصرف کنید.

قهوه عربیکا بخریم یا روبوستا

حالا لازم است در مورد خود قهوه ها به مقدار کمی توضیح بدهیم.

قهوه ها به دو مدل در مزرعه کشت می شوند. قهوه عربیکا و قهوه روبوستا

قهوه های عربیکا طعم میوه ای و ترش، عطر بالا، کافئین کمتر و قیمت بیشتری دارند. معمولاً برای قهوه ترک استفاده می شوند و در قهوه فرانسه و اسپرسو هم به همراه قهوه روبوستا به صورت درصدی مصرف می شوند. مثلا ترکیبات قهوه های فنجونت بسته به تمایل مشتری متفاوت است، 70 درصد عربیکا و 30 درصد روبوستا در ترکیب با هم یک قهوه نسبتا معطر و مناسب برای اسپرسو را تشکیل می دهند.

قهوه های روبوستا طعم تلخ تر، عطر کم تر، کافئین بیشتر و قیمت کمتری دارند. اگر قهوه های روبوستا به صورت خاصی روست شوند، بالاترین میزان کافئین را خواهند داشت. 

چه روستی از قهوه را بخریم؟

روست میزان برشته کردن قهوه در گرما است، قهوه های خام یا سبز، رنگ سبز روشنی دارند، اما پس از روست کردن بسته به میزان آن، به تیرگی میل می کنند.

با توجه به میزان روست قهوه، عطر و طعم آن در بازه وسیعی تغییر می کند و معمولاً کسانی که در حوزه قهوه تخصص دارند متوجه انواع روست می شوند، اما در عین حال تفاوت روست روشن یعنی کم و روست تیره یعنی زیاد تقریبا مشخص است.

اگر ملاک عطر و طعم قهوه است روست روشن و اگر بیشتر به کافئین و تلخی قهوه تمایل دارید روست تیره بهتر است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر