کد خبر: 115605
A

۹۰ درصد میزان ابتلا به قارچ سیاه ناشی از بیماری کروناست

صالح محبی گفت: طی چندماه اخیر تعداد زیادی کیس های درگیر با موکورمایکوزیس را شاهد بودیم که تقریبا 90 درصد آن ها ناشی از درگیری های بعد از کرونا بود.

۹۰ درصد میزان ابتلا به قارچ سیاه ناشی از بیماری کروناست

به گزارش دیده بان ایران؛ صالح محبی، فوق تخصص گوش، حلق و بینی و فلوشیب قاعده و جمجمه در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره علائم ابتلا به قارچ سیاه گفت: رنگ موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه، سیاه نیست و ضایعاتی که ایجاد می کند ضایعه ای تیره و سیاه رنگ است و شاید به همین دلیل به این اسم معروف شده است.

او با بیان اینکه این بیماری انواع مختلفی دارد، افزود: چیزی که ما بیشتر با آن درگیر هستیم انواعی است که با سینوس ها، چشم و مغز درگیر است همچنین درگیری های گوارشی، پوستی و ریوی را نیز به همراه دارد.

محبی ادامه داد: به طور کلی این بیماری شناخته شده است و از قبل نیز بوده است؛ همچنین در بحران اخیر کرونا به علت افزایش مصرف داروهای کورتن و درگیری بیماری کرونا با افرادی که نقص ایمنی داشتند، این بیماری شعله ور  شده است.

این فلوشیب قاعده و جمجمه تصریح کرد: این بیماری با تهاجم به قسمت های مخاطی درشرایطی که قند خون بالا باشد یا اکسیژن مناسب وجود نداشته باشد، رشد پیدا می کند و گسترش آن بیشتر می شود.

محبی بیان کرد: این بیماری در سینوس ها باعث خوردگی سینوس ها و ورود به حفره ی چشم می شود همچنین درگیری شاخک ها و مخاط داخل بینی را نیز به همراه دارد.

او با اشاره به اینکه این بیماری کام و قسمت های استخوانی را درگیر می کند و نیازمند درمان سختگیرانه است، گفت: در چنین مواردی در زمان تشخیص نمونه برداری انجام می شود و بعد از برداشتن ترشحات و رسیدن به بافتی که خون داشته باشد، درمان با دارو های ضد قارچی صورت می گیرد.

محبی تصریح کرد: درصورت عدم درمان به موقع و مناسب، گسترش بیماری در حفره چشم باعث خارج کردن چشم و از بین رفتن بیماری می شود و با گسترش آن به قسمت های مغزی شانس زنده ماندن بیماری نزدیک به صفر می شود.

این فوق تخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه در چندماه اخیر تعداد زیادی  کیس های درگیر با موکورمایکوزیس را شاهد بودیم که تقریبا 90 درصد آن ها ناشی از درگیری های بعد از کرونا بود، افزود:  تقریبا با تمهیداتی که صورت گرفت بیماری 50 درصد این افراد به خوبی کنترل شد و متاسفانه 30 درصد مرگ و میر را داشتیم که به علت درگیری مغزی ایجادشده بود. همچنین 20 درصد از این افراد بستری طولانی را با جراحی های مکرر و وسیع از جمله تخلیه چشم و فک را داشته اند.

محبی افزود: امیدواریم با توجه سیستم پزشکی به هر نوع علائمی که به این بیماری شک ایجاد کند با تجویز دارو های مناسب برای این بیماران این بیماری کنترل شود همچنین مراجعه به موقع بیماران کرونایی در صورت مشاهده هر گونه سینوزیت بعد از بیماری کرونا می تواند در کاهش این بیماری اثرگذار باشد./ برنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر