کد خبر: 116053
A

چگونه قد فرزندمان را افزایش دهیم؟

قد کودک از هشت سالگی تا سن بلوغ، سالانه ۵.۵ سانتی متر افزایش می‌یابد البته این روند از برخی عوامل متأثر خواهد بود.

چگونه قد فرزندمان را افزایش دهیم؟

به گزارش دیده بان ایران, اگرچه ژنتیک کنترل کننده‌ترین عامل در قد است، اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توان برای افزایش قد کودک از آن استفاده کرد.

۱. رژیم‌ غذایی سالم داشته باشید

قد کودکانی که رژیم غذایی سالم ندارند معمولاً در مقایسه با کودکانی که از رژیم غذایی سالم استفاده می‌کنندT کوتاهتر است زیرا مواد مغذی اصلی در رژیم غذایی کودک باید از میوه‌ها و سبزیجات گرفته تا کلسیم و پروتئین در دسترس باشد. گوشت، مرغ و غذا‌های دریایی، تخم مرغ، حبوبات، آجیل، ماست، شیر، کلم بروکلی، سویا، پرتقال، ساردین و ماهی آزاد از این قبیل غذاهاست.

۲. داشتن خواب کافی

هورمون رشد در هنگام خواب ترشح می‌شود، بنابراین داشتن خواب کافی، علاوه بر خواب عمیق، برای رشد و افزایش قد به طور طبیعی ضروری است؛ در خطوط زیر خلاصه ساعات طبیعی خواب برای کودک بر اساس سن ارائه شده است:

نوزادان تازه متولد شده - ۳ ماهگی: ۱۴-۱۷ ساعت

۳-۱۱ ماهگی: ۱۲-۱۷ ساعت

۱ - ۲ سالگی: ۱۱ - ۱۴ ساعت

۳ - ۵ سالگی: ۱۰ - ۱۳ ساعت

۶ - ۱۳ سالگی: ۹ - ۱۱ ساعت

۳. انجام ورزش

ورزش به ساخت استخوان‌های قوی‌تر و متراکم‌تر کمک می‌کند، بنابراین راهی بهتر برای افزایش قد فرزند شما به شیوه‌ای سالم را تضمین می‌کند.

۴. مکمل‌های غذایی مصرف کنید

گاهی مکمل‌های غذایی به افزایش قد کودک کمک می‌کند، اما این تحت شرایط خاصی قرار می‌گیرد، مانند کمبود هورمون رشد در کودکان که باید تحت نظر پزشک انجام شود. مکمل‌های غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D نیز ممکن است تجویز شوند اما همچنین باید تحت نظر پزشک باشد.

۵. تمرینات کششی

تمرینات کششی قد کودک را افزایش می‌دهد و با تمرینات متعددی نشان داده می‌شود؛ در حالی که تمرین را برای هر دو پا تکرار می‌کنید، در تلاش برای لمس انگشتان پا، تنه را تکیه دهید.

۶. آویزان شدن

اعتقاد بر این است که آویزان شدن روی لوله‌ها به تقویت و افزایش طول ستون فقرات کمک می‌کند. بسیاری از مردم در طول چند دهه از این روش استفاده کرده اند.

چه عواملی بر قد کودک تأثیر می‌گذارد؟

کودک در ۹ ماه اول از زمان تولد تا حد ممکن رشد می‌کند و پس از آن رشد شروع به کند شدن می‌کند و مهمترین عواملی که بر افزایش قد کودک تأثیر می‌گذارد، شامل موارد زیر است:

مواد ژنتیکی: مواد ژنتیکی عامل اصلی افزایش قد کودک است؛ تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۷۰۰ ژن موجود در مواد ژنتیکی بر افزایش قد تأثیر می‌گذارند.

هورمون‌ها: برخی هورمون‌ها بر قد تأثیر می‌گذارند، مانند هورمون رشد، هورمون‌های تیروئید و هورمون‌های جنسی (ستوسترون و استروژن).

جنسیت: قد پسر‌ها در مقایسه با دختر‌ها بیشتر افزایش می‌یابد اما، افزایش قد پسران در مقایسه با دختران برای مدت زمان بیشتری طول می‌کشد.

آیا بزرگسالان می‌توانند قد خود را افزایش دهند؟

پاسخ منفی است، پس از رسیدن یک فرد بزرگسال به سن ۱۸ سالگی، استخوان‌های او جوش می‌خورند و رشد آن متوقف می‌شود، اما می‌تواند شکل نشستن و ایستادن خود را طوری تنظیم کند که فقط قد بلندتر به نظر برسد.

منبع: العالم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر