کد خبر: 116662
A

واکسیناسیون افراد واکسیناسیون کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۸ ساله ۱۴ روز دیگر آغاز می شود

از دو هفته دیگر، واکسیناسیون 6 تا 18 ساله‌های کشور آغاز خواهد شد؛ طرحی که که بر اساس آن ۵ماه پیش سفارش واکسن ها داده شده و با تامین 13 میلیون دوز واکسن داخلی و خارجی اجرایی می‌شود

واکسیناسیون افراد واکسیناسیون کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۸ ساله ۱۴ روز دیگر آغاز می شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ از دو هفته دیگر، واکسیناسیون 6 تا 18 ساله‌های کشور آغاز خواهد شد؛ طرحی که که بر اساس آن ۵ماه پیش سفارش واکسن ها داده شده و با تامین 13 میلیون دوز واکسن داخلی و خارجی اجرایی می‌شود

کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم اعلام کرده است که طبق برنامه ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، دانش‌آموزان دارای بیماری‌های خاص و پرخطر، در اولویت دریافت واکسن قرار خواهند داشت.

ضرورت واکسیناسیون نوجوانان برای قطع زنجیره بیماری

حالا که با سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور و شروع سال تحصیلی، به زمان واکسینه شدن دانش‌آموزان نزدیک می‌شویم، برای خیلی از خانواده‌ها این سوال وجود دارد که تفاوت واکسیناسیون بزرگ‌سالان با کودکان و نوجوانان در چیست. نگاه جهانی تاکنون این بوده که واکسیناسیون از سنین بالا آغاز شود و به همین دلیل آزمایش‌های بالینی روی گروه سنی پایین با تاخیر انجام شد، اما حالا با مشخص شدن نتایج قابل توجه برخی واکسن‌ها، تزریق واکسن به نوجوانان و کودکان هم در دستور کار قرار گرفته است. نکته مهم این‌که طبق اعلام مدرسه بهداشت و پزشکی لندن، اگرچه احتمال ابتلای نوجوانان به کرونا همواره کمتر از گروه‌های سنی بالاتر بوده، اما خطر ناقل بودن آن‌ها وجود دارد و برای قطع زنجیره کرونا، باید آن‌ها را نیز واکسینه کرد.

10 برابر میزان بستری بیشتر

اما جالب است به تجربه‌های جهانی در این زمینه هم نگاهی بیندازیم. به گزارش فوربس، طبق مطالعه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، میزان بستری نوجوانانی که واکسینه نشده‌اند، 10 برابر نوجوانانی بوده که به طور کامل واکسینه شده‌اند. همچنین بر اساس نتایج مرحله بالینی این مطالعه، در بین ۱۰۰۵ نوجوان واکسینه‌شده هیچ موردی از ابتلا به کووید-۱۹ مشاهده نشده است در حالی‌که در میان ۹۷۸ نوجوان که دارونما دریافت کرده بودند ۱۶ مورد ابتلا وجود داشت. نکته جالب دیگر این‌که، سطح پاسخ ایمنی و پادتن تولیدی در بدن نوجوانان 12 تا 15 سال واکسینه‌شده، حتی از جوانان 15 تا 25 سال هم بهتر بوده است.

کانادایی‌ها، اولین تجربه

اردیبهشت ماه امسال بود که یورونیوز از صدور مجوز اضطراری واکسن فایزر برای تزریق به 12 تا 15 ساله‌ها خبر داد. کانادا نخستین کشوری بود که واکسیناسیون این گروه سنی را آغاز کرد و آژانس دارویی اروپا هم پس از انجام مطالعات لازم، با انجام آن موافقت کرد.

اجباری شدن در لس‌ آنجلس

همین مطالعه سبب شده است هیئت تصمیم‌گیر در شهر لس‌آنجلس آمریکا،  واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای 12 سال در این شهر را اجباری کند. با این تصمیم که همین چند روز قبل گرفته شد،  همه دانش‌آموزان این منطقه باید تا 21 نوامبر (30 آبان) دوز اول و تا 19 دسامبر (28 آذر) دوز دوم واکسن را دریافت  کرده باشند  تا اجازه حضور در مدرسه را داشته باشند.

از کوبا تا کشورهای عربی

کوبا که یکی از کشورهای مطرح تولیدکننده واکسن است هم علاوه بر واکسیناسیون نوجوانان، از هفته قبل واکسیناسیون کودکان 2 تا 11 سال  را نیز آغاز کرده است. به‌جز آن، برخی کشورهای عربی مثل عربستان، کویت و امارات هم واکسینه کردن افراد زیر  18 سال را آغاز کرده‌اند.

عوارض جانبی، مشابه بزرگ‌سالان

یک سوال مهم درباره واکسیناسیون کودکان و نوجوانان، عوارض جانبی واکسن روی آن‌هاست؛ سوالی که پیتر مارکس، مدیر مرکز تحقیقات و ارزیابی بیولوژیک سازمان غذا و دارو آمریکا، به آن پاسخ داده و گفته است: «عوارض جانبی این واکسن روی نوجوانان، مشابه افراد بالای ۱۶ سال است».

 دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا در گفت و گو با خراسان اعلام کرد:سینوفارم و پاستوکووک؛ واکسن‌های احتمالی برای واکسیناسیون زیر 18 ساله‌ها

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا دراین‌باره به خراسان می‌گوید: هم‌اکنون واکسن‌هایی که در دنیا برای واکسیناسیون کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود، واکسن‌های از نوع فناوری mRNA است. دکتر «عاطفه عابدینی» می‌افزاید: «بنابراین طبق مطالعات انجام‌شده، واکسن سینوفارم چین و واکسن مشترک ایران و کوبا، امکان تزریق به سنین پایین را دارند و احتمالا از این دو محصول برای واکسیناسیون سنین پایین استفاده خواهد شد». این گفته او را پیش از این «علیرضا بیگلری» رئیس انستیتو پاستور ایران هم اعلام کرده و گفته بود: «واکسن پاستوکووک محصول مشترک ایران و کوبا که علیه کرونا تهیه شده، دارای ایمنی بالایی است و می‌تواند برای افراد زیر ۱۸ سال استفاده شود».عابدینی درباره استفاده از واکسن برکت نیز تصریح می‌کند: «واکسن برکت نیز از نظر ترکیب ساخت، کاملا مشابه سینوفارم است و نظر شخصی من این است که این واکسن هم برای واکسیناسیون سنین پایین بسیار مناسب است اما باید فاز مطالعات آن تکمیل شود». درهمین‌باره، مدیر عامل گروه دارویی برکت نیز اعلام کرده است: «مطالعه مربوط به واکسن سنین 12 تا 18 سال  طراحی و پروپوزال آن نیز نوشته شده است».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر