کد خبر: 118302
A

یک ورزش مخصوص برای درمان عارضه زانو ضربدری‌ در کودکان و نوجوانان

عارضه زانو ضربدری غالبا در کودکان سنین مدرسه مشاهده می شود و معمولا هم همراه با ناهنجاری کف پای صاف بروز پیدا می کند.

 یک ورزش مخصوص برای درمان عارضه زانو ضربدری‌ در کودکان و نوجوانان

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عارضه زانو ضربدری غالبا در کودکان سنین مدرسه مشاهده می شود و معمولا هم همراه با ناهنجاری کف پای صاف بروز پیدا می کند.

رئیس کمیته پزشکی و حرکات اصلاحی هیات ورزش همگانی استان کرمانشاه گفت: ناهنجاری زانوی ضربدری که بیشتر در بین کودکان و زنان شایع است، با انجام برخی حرکات اصلاحی قابل بهبودی است.
 
ساحل طلایی در گفت و گو با ایسنا، بابیان اینکه زانوی ضربدری وضعیتی است که در آن زانوها از راستای طبیعی خود خارج می شود، اظهار کرد: زانوی ضربدری ناهنجاری است که در هنگام ایستادن و تحمل وزن، زانوها نسبت به قوزک های داخلی پا به یکدیگر نزدیک‌تر هستند.
 
وی عارضه زانوی ضربدری را ناشی از انحراف در مفاصل مختلف اندام تحتانی دانست و افزود: این عارضه غالبا در کودکان سنین مدرسه مشاهده می شود و معمولا هم همراه با ناهنجاری کف پای صاف بروز پیدا می کند.
 
رئیس کمیته پزشکی و حرکات اصلاحی هیات ورزش همگانی کرمانشاه اضافه کرد: این ناهنجاری در دختران بویژه در سنین بلوغ که دارای اضافه وزن هم هستند، مشاهده می شود و در زنان شایع‌تر از مردان است.  
 
وی گفت: در افراد مبتلا به زانو ضربدری در حالت ایستاده برای اینکه پاها در کنار همدیگر قرار بگیرند، زانوها با یکدیگر تماس خواهند داشت.
 
طلایی با بیان اینکه در این ناهنجاری مفاصل زانو، ران، مچ پا و مفاصل لگنی و کمری درگیر هستند، گفت: از دلایل احتمالی بروز این نوع از ناهنجاری می توان به دلایل وراثتی، بیماری نرمی استخوان، چاقی و اضافه وزن در کودکان و آسیب های سطوح مفصلی مثل شکستگی‌ها نام برد.
 
وی اضافه کرد: ناهنجاری زانوی ضربدری دارای عوارضی است که اگر به آن رسیدگی نشود، آرتروز زودرس زانو، کوتاهی ارتفاع پایین تنه، برخورد زانوها با یکدیگر هنگام راه رفتن، خستگی زوردرس حین راه رفتن و دویدن و... را بدنبال خواهد داشت.
 
رئیس کمیته پزشکی و حرکات اصلاحی هیات ورزش همگانی کرمانشاه با بیان اینکه کودکانی که مبتلا به زانوی ضربدری هستند عموما تمایل دارند که به شکل قورباغه بنشینند، گفت: راحت‌ترین راه تشخیص زانو ضربدری کودکان برای والدین از طریق ساییدگی داخلی کفش کودکانشان است.
 
وی افزود: زانوی ضربدری تا شش سالگی می تواند در کودکان طبیعی باشد و تا زمانی که استخوان و مفاصل کودکان شکل می گیرد، نباید نگرانی چندانی داشته باشند و نیاز به مراجعه به متخصصین حرکات اصلاحی نیست.
 
طلایی با بیان اینکه ناهنجاری زانوی ضربدری باانجام برخی حرکات اصلاحی قابل بهبود است، گفت: در یکی از این حرکات، افراد مبتلا به زانو ضربدری باید صاف بایستند، پاها را به اندازه عرض لگن باز کرده و یک گام بلند از بغل به طرف چپ بردارند و در حالی که پاها روی زمین است، زانوی خود را خم کنند و لگن را به طرف عقب فشار دهند. وقتی که یک نیروی کشش قوی در ناحیه لگن و کشاله ران خود احساس کردند، بایستند و پاها را به وضعیت اول برگردانند. این حرکت را 10 تا 12 مرتبه تکرار کنند و سپس از طرف راست انجام دهند.

1

وی ادامه داد: در این حرکت هم که به عنوان لاک حلزونی شناخته می شود، فرد زانوی ضربدری به پهلو خوابیده و با استفاده از کش پاها را از هم  دور می کند. این حرکت را می توان در ٣ ست با ٢٠ تکرار انجام داد.
2
رئیس کمیته پزشکی و حرکات اصلاحی هیات ورزش همگانی کرمانشاه افزود: همچنین تمرین کششی عضلات باسن و ران با زانوی خمیده نیز می تواند به بهبود زانوی پرانتری کمک کند.

3

وی یادآورشد: در تمرین ساید استپ نیز فرد مبتلا کش را بالای زانو قرار می دهد و به طرفین به حالت تصویر حرکت می دهد.

4

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر