کد خبر: 119571
A

پیک ششم کرونا آغاز شد؟/ رییس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری: تعداد شهرهای قرمز درحال بیشتر شدن است/ خطر پیک آنفلوآنزا هم وجود دارد

عابدینی گفت: امیدواریم آنفولانزا به پیک نرسد اما خطر پیک آنفلوآنزا هم وجود دارد. به غیر از این باید حواسمان باشد که افرادی که میتوانند برای کرونای شدید پرخطر محسوب شوند، آنفلوآنزای خطرناکی هم می‌توانند داشته باشند و اگر کسی آنفلوآنزا و کرونا را با هم بگیرد خطر مرگ و میر بسیار بالاتری دارد.

پیک ششم کرونا آغاز شد؟/ رییس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری: تعداد شهرهای قرمز درحال بیشتر شدن است/ خطر پیک آنفلوآنزا هم وجود دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ «عاطفه عابدینی»، رییس بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری، درباره آخرین وضعیت مراجعان بیماری کرونا به این بیمارستان، گفت: به نظر می‌رسد میزان مراجعان سرپایی‌مان با شیبی آرام بیشتر شده، اما تعداد بستری‌های بیمارستان هنوز تغییر چشمگیری پیدا نکرده است. اما به هرحال تعداد شهرهای قرمز درحال بیشتر شدن است و این شاید زنگ خطر شروع پیک بعدی باشد. 

او افزود: درحال حاضر در برخی کشورها مانند انگلیس و بلژیک که درصد واکسیناسیون بسیار خوبی هم دارند و روسیه که البته درصد واکسیناسیون در آن کمتر است، افزایش بسیار زیاد تعداد بیماران، بستری و متاسفانه مرگ و میر مشاهده شده است، می‌دانید که در انگلیس درحال حاضر سویه دلتا پلاس اتفاق افتاده و ممکن است که ما در ایران به زودی این سویه را داشته باشیم بنابراین حتما باید تمهیدات این مساله را از اکنون ببینیم. 

عابدینی گفت: باید به وضعیت برخی کشورها مانند انگلیس نگاه کنیم. تعداد مرگ و میر در این کشور همانطور که گفتم بسیار زیاد شده است، با توجه به اینکه واکسیناسیون زیادی هم داشته اند. چند اتفاق در این زمینه رخ داده است؛ اولا آن‌ها پروتکل‌ها را زود کنار گذاشتند، دوم اینکه نوع واکسن تزریق شده در این کشور بیشتر واکسن آسترازنکا بود و بیشتر از یک نوع واکسن استفاده می‌کردند. این مساله نشان می‌دهد شاید بهتر است واکسن‌ها را به صورت ترکیبی استفاده کنیم به این دلیل که ممکن است این جهش‌ها بسیاری از واکسن‌ها را دور بزنند. 

او افزود: ایران هم بیشتر از یک نوع واکسن یعنی سینوفارم استفاده کرده است، شاید باید نسبت به این قضیه حساس باشیم و حتما به فکر تزریق ترکیبی پلتفرم‌ها باشیم و برروی تاثیر واکسن‌ها و عوارض واکسن‌هایمان بیشتر کار کنیم. در بیشتر پلتفرم‌هایی که ترکیبی استفاده شده است، کارایی واکسن‌ها بالا رفته است. در ایران هم می‌شود این را امتحان کرد و در قالب مطالعه بالینی باید این کار را انجام داد. به این دلیل که اگر سویه‌ای بیاید که واکسن‌ها در مقابل آن مقاوم باشند، ممکن است ایران را هم درگیر پیک بعدی شدیدی کند. 

عابدینی در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان عوارض مربوط به واکسن‌ها را در کشور را کنترل کرده و کاهش داد، گفت: اگر ما بدانیم که چه واکسنی مناسب چه سنی است می‌توان این مساله را کنترل کرد. برای مثال واکسن آسترازنکا در جوانان کمتر توصیه می‌شود و در بسیاری از کشورها آن را در سنین زیر چهل سال تزریق نمی‌کنند و این به خاطر خطری است که ممکن است در آن سنین داشته باشد. 

او افزود: از طرفی واکسن‌هایی که پلتفرم ویروس کشته شده دارند، مانند سینوفارم، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی اگر قرار است در سنین بالای شصت سال تزریق شود، نه به عنوان دوز بوستر، بلکه باید به صورت کلی در سه دوز تزریق شود. شاید ما باید برروی بهینه کردن روش واکسیناسیون و اینکه بهتر است برای افرادی در سه دوز یا با دوز بوستر واکسن تزریق شود، کار کنیم که این کار را نکرده ایم. اما به طور کلی واکسن‌ها عوارض دارند، اما زمانی که در کنار عوارض کرونا قرار می‌گیرند، می‌بینیم به نفع افراد است که واکسیناسیون انجام شود. 

عابدینی گفت: ممکن است با افزایش واکسیناسیون افراد ناقل بی‌علامت و کم علامت را زیاد داشته باشیم. اولا این را باید به مردم آموزش دهیم که وقتی واکسن و به ویژه دو دوز آن را تزریق کردید، ممکن است در مواجه با فرد بیمار، چندان علامت بارزی نداشته باشید اما به هرحال با کوچک‌ترین علامت باید شک کنید. دوم اینکه باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در فضاهای بسته تاکید کنیم. الان دوباره هوا سرد شده است و زمستان است و در و پنجره‌ها را می‌بندند. در مکان‌های پرازدحام یا بسته حتما پروتکل‌ها رعایت شود که متاسفانه رعایت پروتکل‌ها در آن‌ها کاهش پیدا کرده است. 

او درارتباط با میزان مراجعان بیماری آنفلوآنزا به بیمارستان مسیح دانشوری گفت: ما امسال در ایران مواردی از آنفلوآنزای A مثبت داشتیم، برعکس سال قبل که می‌توان گفت بسیار کم بود یا اصلا نبود. این مساله چند علت دارد. رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا کرده و نسبت به سال قبل مقررات عبور و مرور کم‌تر شده است و مردم بیشتر به مسافرت می‌روند. امیدواریم آنفولانزا به پیک نرسد اما خطر پیک آنفلوآنزا هم وجود دارد. به غیر از این باید حواسمان باشد که افرادی که میتوانند برای کرونای شدید پرخطر محسوب شوند، آنفلوآنزای خطرناکی هم می‌توانند داشته باشند و اگر کسی آنفلوآنزا و کرونا را با هم بگیرد خطر مرگ و میر بسیار بالاتری دارد. 

عابدینی درارتباط با اهمیت دوز بوستر واکسن برای افراد با سنین بالا گفت: در برخی از کشورها برای افراد بالای ۵۰ سال، برخی بالای ۶۰ سال و برخی بالای ۶۵ سال که بالای شش ماه از دوز دوم واکسنشان گذشته باشد، دوز بوستر دریافت می‌زنند. به نظر می‌رسد در ایران هم با شروع فصل سرما و احتمال پیک جدید، باید این تصمیم گیری را داشته باشیم. 

او درارتباط با میزان ابتلا به قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس در بیمارستان مسیح دانشوری گفت: خوشبختانه در بیمارستان ما موارد ابتلا به قارچ سیاه زیاد نیست. قارچ سیاه عمدتا به دلیل مصرف زیاد به ویژه کورتون و کنترل نکردن قند خون در طی بستری بیمار و استفاده زیاد از آنتی بیوتیک‌هایی که بدون دلیل تجویز می‌شود، رخ می‌دهد. درصد بسیار کمی از قارچ سیاه به دلیل نقص ایمنی ناشی از خود کووید است که تعداد بسیار کمی از این بیماران را تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر هرچه دقیق‌تر و بهتر درمان کنیم، مقدار بیماران موکورمایکوزیس بسیار کم خواهد بود. در بخش ما با توجه به اینکه آی سی کرونای بزرگی با حدود ۲۰ تخت داریم، تا به حال بیمار موکورمایکوزیس نداشته ایم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر