کد خبر: 11978
A

مشروبات الکلی هر سال بیش از سه میلیون تن را می کشد

رئیس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو، گفت: سالانه 3 میلیون و 300 هزار مرگ در جهان، ارمغان مشروبات الکلی است.

مشروبات الکلی هر سال بیش از سه میلیون تن را می کشد

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سعدالله پرویزی تصریح کرد: مشروبات الکلی در زمان حاضر یکی از محصولاتی به شمار می آید که به صورت قاچاق وارد کشورهای مختلف از جمله ایران می شود.
وی خاطرنشان کرد: آمار بالای بیماری ها و خطرات حاصل از مصرف مشروبات الکلی قاچاق در حدی است که طبق آمار منتشر شده سازمان بهداشت جهانی یک سوم بیماری های قلبی و عروقی و دیابت ناشی از مصرف الکل است.
وی یادآور شد: پدیده قاچاق کالا مشکلات بسیاری را برای دولت ها و مردم ایجاد کرده است که در کالاهای سلامت محور منجر به بروز بیماری های مختلف بین جوامع انسانی می شود.
رئیس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو، گفت: متولی نظارت بر تولید الکل های طبی در ایران، صرفا سازمان غذا و داروست که در 2 سال اخیر با شدت عمل و سختگیری هایی که در کنترل کیفیت محصول در سطح عرضه انجام شده ، اطمینان به کیفیت اینگونه فرآورده ها بیش از پیش شده است.
پرویزی افزود: توزیع این الکل ها نیز با هدف جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و پیشگیری از خطرات بر اساس ضوابط و بنا بر مصارف شخصی و صنعتی صرفا با ارائه حواله و از طریق مراکز درمانی، بیمارستان ها و داروخانه ها امکان پذیر است. 
وی در ادامه با اشاره به عوارض الکل گفت: از آنجا که سلول های مغز، جزو سلول هایی به شمار می آید که ترمیم آنها براحتی ممکن نیست، الکل موجب کوچک شدن مغز، اختلال در حافظه و در افراد مسن موجب آلزایمر می شود.
پرویزی تصریح کرد: همچنین اگر مقدار یا ناخالصی تولید شده مشروبات الکلی تقلبی و دست ساز، سه تا چهار میلی لیتر باشد می تواند موجب کوری و یا حتی مرگ مصرف کننده شود.
وی گفت: مسمومیت با مشروبات الکلی دست ساز با علائمی مانند کاهش سطح هوشیاری، بدحالی، تهوع، استفراغ و گاهی تشنج همراه است و در صورت عدم درمان بموقع، احتمال آسیب شدید کلیه ها، از دست رفتن کامل بینایی به دلیل آسیب به قرنیه و عصب چشم، وجود دارد.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر