کد خبر: 120345
A
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:

داروی رمدسیویر از اول هم موثر نبود

مجید مختاری گفت: داروی رمدسیویر در ابتدا داروی مناسبی نبوده است و در دو مطالعه بزرگ اخیر نشان داده شده است که این دارو کاهشی در طول مدت بستری و مرگ و میر نداشته است.

داروی رمدسیویر از اول هم موثر نبود

به گزارش دیده بان ایران؛ مجید مختاری، عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کرونا، با اشاره به داروی جدیدی که شرکت مرک برای درمان کرونا تولید کرده است، گفت: مولنوپیراویر دارویی جدید نیست و دارویی قدیمی است. این دارو در یک تحقیقات بسیار پراکنده مورد مطالعه قرار گرفته است.

او با بیان اینکه برای این دارو اثربخشی حدود 50 درصدی را برای بیماری کرونا گزارش کردند، افزود:  استفاده این دارو برای افرادی که در مراحل اولیه کووید تشخیص داده شده اند( زیر 5 روز اول ) موثر است و می تواند 50 درصد در میزان بستری و شدت بیماری مفید باشد.

مختاری تصریح کرد: مطالعات بالینی داروی مولنوپیراویر هنوز چاپ نشده و مطالعات آن در مراحل ابتدایی است. از دید تحقیقاتی این مطالعه دارای اشکالاتی بوده و نیازمند بازبینی است.

او با اشاره به اینکه  آمریکا قبل از اینکه مراحل تحقیقاتی این دارو تکمیل شود، آن را پیش خرید و چند میلیارد دلار برای آن هزینه کرد، تصریح کرد: این کار از نظر اخلاق تحقیقاتی دارای اشکال است و جوامع علمی بین‌المللی که بی‌طرف هستند نیز روی این مسئله ایراد می‌گیرند.

مختاری افزود: البته یک داروی خوب را نمی‌توان به‌راحتی کنار گذاشت. یک دوره 5روزه داروی مولنوپیراویر در حال حاضر 705 دلار است و سه کشور آمریکا، استرلیا و انگلستان برای استفاده اضطراری این دارو را به طور وسیع پیش خرید کرده‌اند.

این عضو کمیته علمی ستاد کرونا گفت: ادعای مِرک این است که ما برای کشورهای کم درآمد و فقیر تخفیف‌هایی قائل می‌شویم که کار آن‌ها بسیار ناجوانمردانه است.

 

مختاری گفت: هزینه تولید یک دوره داروی مولنوپیراویر 17دلار است و باقی قیمت منافع آن‌ها را درپی خواهد داشت و آیا کشور ما قادر به خرید این دارو است؟

او با اشاره به اینکه قوانین تولید دارو سفت و سخت است، گفت: کشور هند به عنوان یک کشور تولید کننده داروهای اولیه، در تکاپوی ساخت داروی مولنوپیراویر است ولی گزارشات غیر مستقیم اعلام می‌کند، هندی‌ها خیلی از این دارو راضی نیستند. با چاپ مطالعات گسترده آن‌ها باید صبر کنیم ببینیم اثربخشی آن در جامعه هند به چه شکل بوده و آیا هندی‌ها حاضر هستند این دارو را ارزان به کشورهای دیگر ارائه دهند.

مختاری گفت: داروی رمدسیویر در ابتدا داروی مناسبی نبوده و در دو مطالعه بزرگ اخیر نشان داده شده این دارو کاهشی در طول مدت بستری و مرگ و میر نداشته است.

این عضو کمیته علمی ستاد کرونا ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی داروی رمدسیویر را در پروتکل خود قبول ندارد اما جامعه پزشکی عفونی آمریکا این دارو را هنوز در دستورالعمل دارد.

او با بیان اینکه رمدسیویر اثرات سوء بسیاری دارد و باید در حیطه بیمارستانی مصرف شود، افزود: متاسفانه این دارو بسیار خطرناک است که برای مصرف خانگی و درمانگاهی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

مختاری گفت: ما در ابتدا نیز می‌دانستیم داروی رمدسیویر تأثیر زیادی روی مرگ و میر ندارد. داروهای خوراکی به‌صورت تئوریک می‌توانند از رمدسیویر بهتر باشند.

این عضو کمیته علمی کرونا درباره تصمیم‌گیری برای عدم استفاده از داروی رمدسیویر تصریح کرد: چون انجمن عفونی آمریکا این دارو را هنوز در دستورالعمل خود دارد در کشور ما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین مطالعات دیگری وجود دارد که این دارو را بی اثر گزارش کرده است.

مختاری در پاسخ به این سوال که چرا همچنان از رمدسیویر استفاده می‌شود؟ افزود: در کمیته علمی تمام شهود مورد بحث قرار می‌گیرد و در انتها کمیته تصمیم به مسئله‌ای می‌گیرد که ممکن است نظر شخصی افراد دخیل نباشد و باید به‌طور هماهنگ مبحثی مطرح شود.

او درباره پیش بینی پیک ششم گفت: پیک ششم هنوز به طور کامل اتفاق نیفتاده است همچنین بازگشایی مدارس و ادامه رفتار غیر مسئولانه‌ای که در جامعه مشاهده می‌شود می‌توانند به این موضوع دامن بزنید البته رعایت پروتکل‌ها کمتر شده و اینکه مردم فکر می‌کنند واکسیناسیون می‌توانند جای رعایت پروتکل‌ها را بگیرد اشتباه است.

مختاری در رابطه با امکان تزریق واکسن به کودکان زیر 12 سال افزود: بسیاری از کشورهای دنیا گروه سنی 3 تا 12 سال را واکسینه نکردند. واکسن‌هایی که تائیدیه گرفتند تعداد کمی دارند همچنین واکسن‌های چینی نیز در این زمینه در روند مطالعه هستند./ برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر