کد خبر: 121641
A

رئیس ICU بیمارستان مسیح دانشوری: ما مخالف بازگشایی مدارس بوده ایم/ ما هنوز جزو کشورهای پر مرگ و میر دنیا هستیم

محمدرضا هاشمیان، رئیس آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری، گفت: دستورات ستاد ملی کرونا باعث باز یا بسته بودن مدارس خواهد بود و در زمینه بهداشتی و درمانی فقط می توانیم این را بگوییم که شرایط ماه آینده شرایطی نیست که ما بتوانیم روی سلامت اطفال در کشور قسم بخوریم که بدون واکسن می توانند از کنار بیماری کرونا به سلامتی عبور کنند.

رئیس ICU بیمارستان مسیح دانشوری: ما مخالف بازگشایی مدارس بوده ایم/ ما هنوز جزو کشورهای پر مرگ و میر دنیا هستیم

به گزارش دیده بان ایران؛ رئیس آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه ما از ابتدا مخالف بازگشایی مدارس بوده ایم، گفت: تا روز چهارشنبه 57 میلیون نفر دز اول و 45 میلیون نفر دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و 860 هزار نفر از ایرانیان دز سوم واکسن کرونا را هم زده اند و مجموعا 103 میلیون تزریق صورت گرفته ولی ما نمی دانیم چند میلیون در رده های سنی که باید به مدارس بروند این اتفاق افتاده و متأسفانه این آمار وجود ندارد.

محمدرضا هاشمیان در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص وضعیت شیوع کرونا در شرایط بازگشایی مدارس و پایان دورکاری ادارات، اظهار داشت: به آمارهایی که از ابتدای کرونا اعلام می شود نمی توانیم صد در صد دل ببندیم و آمارهای الآن هم تفاوت رده های سنی و جنسی را عنوان نمی کند. یعنی اعلام نمی شود از افرادی که امروز فوت کرده اند چند نفر مرد و چند نفر زن و در چه گروه های سنی هستند تا بتوانیم برای روزهای آینده برنامه ریزی داشته باشیم تا در آن رده های سنی فعالیت کنیم.

 

افراد 12 تا 18 سال باید واکسینه شوند

برای مدارس باید پروتکل های بهداشتی دقیقی را مشخص کنند

 

رئیس آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه ما از ابتدا مخالف بازگشایی مدارس بوده ایم، یادآور شد: افرادی که کارشان اپیدمیولوژی است سال گذشته در مورد بحث باز شدن مدارس هیچ نظری ندادند و ما بودیم که به عنوان کلینیسین گفتیم مدارس نباید باز شود و خوشبختانه مدارس در سال گذشته باز نشد. امسال هم اپیدمیولوژیست ها اشتباه بزرگی داشتند می کردند و به سمت این رفته بودند که مدارس را باز کنند و ما اعلام کردیم با توجه به اینکه سن هفت تا 12 سال هنوز امکان این را ندارند که واکسینه شوند، باید تعللی در این رده سنی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه افراد 12 تا 18 سال باید واکسینه شوند، ادامه داد: برای مدارس باید پروتکل های بهداشتی دقیقی را مشخص کنند. حتی ما که در بیمارستان کار می کنیم خیلی وقت ها نمی توانیم پروتکل ها را دقیق اجرا کنیم؛ به هر حال می خواهند ناهار یا چای بخورند و ماسکشان را بر می دارند و همان لحظه آلودگی ها می تواند فضا را پر کند. ما گروه هایی هستیم که سه دز واکسن زده ایم و شرایط ما فرق می کند با بچه ای که هنوز واکسیناسیون او کامل نشده است.

 

تحت هیچ شرایطی تزریق دز اول «واکسیناسیون» محسوب نمی شود

 

هاشمیان با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی تزریق دز اول «واکسیناسیون» محسوب نمی شود، اظهار داشت: تا روز چهارشنبه 57 میلیون نفر دز اول و 45 میلیون نفر دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و 860 هزار نفر از ایرانیان دز سوم واکسن کرونا را هم زده اند و مجموعا 103 میلیون تزریق صورت گرفته ولی ما نمی دانیم چند میلیون در رده های سنی که باید به مدارس بروند این اتفاق افتاده و متأسفانه این آمار وجود ندارد.

 

هنوز پیک ششم کرونا اتفاق نیفتاده است

اگر اتفاقی بخواهد بیفتد قطعا در اجتماعاتی می افتد که افراد واکسینه کمتر هستند

 

وی با اشاره به اینکه هنوز پیک ششم کرونا اتفاق نیفتاده است، گفت: اگر اتفاقی بخواهد بیفتد قطعا در اجتماعاتی می افتد که افراد واکسینه کمتر هستند. برای افراد بالای 60 سال، حتی واکسیناسیون دو دز ممکن است منبع خطر باشد و واکسیناسیون بالای 60 سال قطعا باید سه دز باشد و سازمان جهانی بهداشت هم نهایتا به سمت سه دز می رود.

رئیس آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری تأکید کرد: ما می ترسیم که اطفال کشور درگیر این بیماری شوند. همه متخصصین اطفال کشور می دانند که بخش های آی سی یو اطفال ما نه امکاناتش اندازه ای است که بتواند پاسخگویی یک پاندومی وحشتناک در این گروه سنی را داشته باشند و نه بیمارستان های اطفال کشور آنقدر متنوع هستند که بتوانند سرویس های بیشتری بدهند و همین حدی هم که کمک می کنند و کار می کنند بسیار از آنها تشکر می کنیم.

وی افزود: قرار است کمیته ها از جمله کمیته واکسیناسیون روی این موارد دقیق نظر بدهند و آنچه کمیته ملی کرونا تأیید کند مورد تأیید همه ما خواهد بود. تا امروز کمیته ملی کرونا هیچ برنامه مستندی برای بازگشایی مدارس ارائه نداده که آن کمیته ها ارجاع داده باشند. در واقع دستورات ستاد ملی کرونا باعث باز یا بسته بودن مدارس خواهد بود و در زمینه بهداشتی و درمانی فقط می توانیم این را بگوییم که شرایط ماه آینده شرایطی نیست که ما بتوانیم روی سلامت اطفال در کشور قسم بخوریم که بدون واکسن می توانند از کنار بیماری کرونا به سلامتی عبور کنند.

هاشمیان اظهار داشت: فکر می کنم همان دستورالعمل هایی که در گذشته تا اینجا انجام شده توانسته این گروه از افراد جامعه را در بالاترین شرایط در سلامتی نگه دارد. اصرار بر این نداشته باشیم که مثل کشورهای آمریکا و ترکیه که در خصوص اطفال اشتباه کردند، این تعمد را داشته باشیم که ما حتما باید اشتباهی که آنها انجام دادند را انجام بدهیم. مقداری سعه صدر بیشتری داشته باشیم برای اینکه از این واکسیناسیون با سلامتی گذر کنیم.

 وی تأکید کرد: خواهش من از افرادی که به راحتی علیه واکسیناسیون همایش و نمایش اجرا می کنند این است که با افراد علمی و کادر درمان کشور هم جلسات کوچکی بگذارند. یعنی اندازه ای که در این مدت با مخالفین واکسن جلسه گذاشته شده، هیچ وقت با کادر درمان واقعی کشور جلسات برگزار نشده و من احساس می کنم این بزرگترین آسیبی است که به ناحیه علم و دانش در کشور ما می خورد و این بزرگترین ناراحتی برای کادر درمان است که در این شرایط باید کار کنند.

 

امروز با روزهای ابتدایی کرونا فرق می کند

ما هنوز جزو کشورهای پر مرگ و میر دنیا هستیم؛ مسائل را علمی تر، واقعی تر و جدی تر بررسی کنیم

 

رئیس آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری افزود: امروز با روزهای ابتدایی کرونا فرق می کند و لیست های دارویی متنوعی داریم که کارآیی مختصری دارند و هیچ کدام از داروهایی که تا امروز در دنیا ایجاد شده کارآیی صد در صد نداشته ولی انتظار مردم در خصوص درمان بیشتر از قبل شده و این امر حواشی مختلفی را در جامعه درمانی ایجاد می کند که برای ما بسیار سنگین تمام می شود. متأسفانه من ندیده ام که مقامات کمیته ملی در این خصوص فعالیتی انجام بدهند که در سطح جامعه برای توضیح مسائل و مشکلات علمی این نوع آگاهی ها ایجاد شود و خود این یک ناراحتی بزرگ است.

وی گفت: در  فضاهای مختلف مجازی و غیر مجازی بحث هایی در خصوص افرادی است که مدعی هستند درمان های پیشرفت کارآیی ندارد و در کشور ما بیشتر از همه جای دنیا است؛ در شرایطی که ما هنوز جزو کشورهای پر مرگ و میر دنیا هستیم. لذا خواهش من این است که مسائل را علمی تر، واقعی تر و جدی تر بررسی کنیم.

منبع: جماران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر