کد خبر: 121724
A

همه چیز درباره سویه اُمیکرون کرونا/پاسخ به سوالاتی که نگرانتان کرده اند

ویروس شناسان هشدار داده اند که نوع جدیدی از کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شده است، بسیار نگران کننده است.

همه چیز درباره سویه اُمیکرون کرونا/پاسخ به سوالاتی که نگرانتان کرده اند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نقل از یورونیوز، به گفته دانشمندان آفریقای جنوبی که برای اولین بار نوع بتا را شناسایی کردند، نوع B.۱.۱.۵۲۹، که توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) "اُمیکرون" نامگذاری شده است، دارای تعداد "بسیار بالایی" از جهش توصیف شده است.

این سویه در آفریقای جنوبی شناسایی شده و همچنین موارد مشکوکی در بلژیک، آلمان، ایتالیا و بریتانیا شناسایی شده است. سازمان جهانی بهداشت متعاقباً سویه جدید اُمیکرون را در روز جمعه به عنوان "نوعی نگران کننده" از کرونا طبقه بندی کرد. هنوز مشخص نیست که واکسن‌ها تا چه حد بر علیه آن مؤثر خواهند بود.

تفاوت اُمیکرون و سایر سویه‌های کرونا چیست؟

تولیو دی اولیویرا، ویروس شناس، در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت: متأسفانه ما نوع جدیدی را شناسایی کرده ایم که باعث نگرانی در آفریقای جنوبی شده است.

او توضیح داد که تعداد بالای جهش‌های سنبله که در حال حاضر حداقل ۳۲ مورد است نگرانی‌هایی را در مورد توانایی آن در فرار از واکسن و گسترش ایجاد می‌کند. پروتئین سنبله چیزی است که به ویروس کمک می‌کند تا به سلول‌های بدن حمله کند. در حال حاضر، اهمیت کامل نوع جدید هنوز مشخص نیست.

تام پیکاک، ویروس شناس در دپارتمان بیماری‌های عفونی در انگلستان، روز سه شنبه در توییتر نوشت: «خوشه‌ای بسیار کوچک از گونه‌های مرتبط با جنوب آفریقا با طول شاخه‌های بسیار بلند و مشخصات جهش اسپایک واقعا وحشتناک» مشاهده شده است. پژوهشگران سازمان جهانی بهداشت می‌گویند که چند هفته طول می‌کشد تا تاثیر این نوع ویروس را بفهمیم.

اُمیکرون اکنون در کدام نقاط جهان شناسایی شده است؟

این بیماری اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد و موسسه ملی بیماری‌های واگیر (NICD) در روز پنجشنبه اعلام کرد که ۲۲ مورد مثبت را تایید کرده است که با انتشار نتایج آزمایش موارد بیشتری تایید شده است. از روز پنجشنبه ۲۵ نوامبر در بوتسوانا و هنگ کنگ نیز یافت شد، مورد در هنگ کنگ یک مسافر از آفریقای جنوبی ناقل بود. روز جمعه ۲۶ نوامبر اولین مورد در اروپا، در بلژیک شناسایی شد. مقامات گفتند که این بیماری در مسافری که از مصر باز می‌گشت پیدا شد. اسرائیل نیز روز جمعه اعلام کرد که اولین مورد این نوع جدید را در مسافری که از مالاوی بازگشته بود شناسایی کرده است.

پروفسور آدریان پورن، مدیر اجرایی NICD گفت: «تعجبی نیست که یک نوع جدید در آفریقای جنوبی شناسایی شده است. اگرچه داده‌ها محدود است، کارشناسان ما در حال کار اضافی با تمام سیستم‌های نظارتی مستقر هستند تا نوع جدید و پیامد‌های احتمالی آن را درک کنند.»

دانشمندان معتقدند ۹۰ درصد موارد جدید در استان گوتنگ آفریقای جنوبی می‌تواند اُمیکرون باشد و موارد شناسایی شده در شمال غرب و لیمپوپو نیز به سرعت در حال افزایش است. به گفته جو فاهلا، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی که در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، این نوع ویروس احتمالاً دلیل افزایش تعداد بیماران در هفته‌های اخیر است.

دی اولیویرا اصرار داشت که فقط به این دلیل که این ویروس برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، به این معنی نیست که منشاء ویروس از آنجا بوده است. او افزود که "یک خبر خوب" در مورد این نوع این است که می‌توان آن را با یک آزمایش PCR خاص شناسایی کرد، به این معنی که می‌توان آن را به سرعت تشخیص داد و به دانشمندان در ردیابی شیوع کمک می‌کند.

آیا نوع اُمیکرون می‌تواند خطرناک‌تر از نوع دلتا باشد؟

نوع دلتا در حال حاضر نوع غالب کرونا در جهان است. این ویروس برای اولین بار در هند شناسایی شد و در سراسر جهان سرایت کرد و نشان داد که مسری‌تر از انواع قبلی ویروس غالب است. این ویروس به راحتی پخش می‌شود، زیرا پروتئین سنبله آن نسبت به انواع قبلی در ورود به سلول‌های انسانی ماهرتر است. حدود دو ماه طول کشید تا دلتا توسط سازمان جهانی بهداشت برچسب «نگران کننده» بگیرد. اما، اُمیکرون این طبقه بندی را ظرف ۷۲ ساعت پس از شناسایی دریافت کرده است.

آیا با وجود این ویروس، تعریف "کاملاً واکسینه شده" به ۳ دوز واکسن تغییر می‌کند؟

نگرانی در مورد نوع جدید اُمیکرون، تعداد بالای جهش‌ها است که می‌تواند به آن کمک کند تا از دفاع بدن در برابر ویروس، جلوگیری کند. در حال حاضر، دانشمندان داده‌های کافی برای تشخیص اینکه این نوع می‌تواند چقدر خطرناک باشد، ندارند.

شرکتی که فایزر، پرمصرف‌ترین واکسن را در جهان تولید کرده است، در بیانیه‌ای گفت: حداکثر تا دو هفته دیگر داده‌های بیشتری از آزمایش‌ها باید در دسترس باشد. این داده‌ها اطلاعات بیشتری را در مورد اینکه آیا لازم است واکسن‌های جدیدی طراحی شوند یا خیر را مشخص می‌کند.

این شرکت اضافه کرد که قبلاً اقداماتی را انجام داده است تا بتواند واکسن جدید خود را «در عرض ۶ هفته» تطبیق دهد و در صورت وجود نوع خطرناک و مقاوم، واکسن‌های  اولیه را ظرف ۱۰۰ روز ارسال کند.

پروفسور کریستینا پاگل، مدیر واحد تحقیقات عملیاتی بالینی در UCL، در توییتر گفت اُمیکرون "ممکن است قدرت و برتری  قابل توجهی نسبت به دلتا و C.۱.۲. " C.۱.۲ داشته باشد. یکی از مهمترین ویژگی ها، قابلیت انتقال بالا است.

و افزود: "ما می‌دانیم که اُمیکرون دارای جهش‌های بسیار بیشتری نسبت به انواع دیگر است و دارای جهش‌هایی است که در انواع دیگر دیده می‌شود که هم با قابلیت انتقال بالاتر و هم با فرار ایمنی همراه است. "

این تعداد و نوع جهش است که ویروس شناسان و ایمونولوژیست‌ها را نگران می‌کند. دکتر میشل گروم، یکی از مقامات NICD، گفت که در مواجهه با انواع جدید، مردم "باید واکسینه شوند، ماسک بزنند، بهداشت دست‌ها را رعایت کنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و در فضا‌های دارای تهویه مناسب جمع شوند" تا شیوع آن را محدود کنند.

واکنش جهان به اُمیکرون چگونه است؟

انگلستان، روز جمعه ۲۶ نوامبر محدودیت‌های جدیدی را برای مسافران آفریقای جنوبی و کشور‌های همسایه نامیبیا، بوتسوانا، لسوتو، اسواتینی و زیمبابوه اعمال کرد. آن‌ها باید به مدت ۱۰ روز قرنطینه شوند.

کشور‌های اتحادیه اروپا به سرعت اقدام به توقف سفر‌های هوایی از جنوب آفریقا کردند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اورسولا فون، گفت: پرواز‌ها "باید تا زمانی که درک روشنی در مورد خطر ناشی از این نوع جدید نداشته باشیم، تعلیق شوند و مسافرانی که از این منطقه باز می‌گردند باید به قوانین سختگیرانه قرنطینه احترام بگذارند. "

او بر احتیاط شدید پافشاری کرد و هشدار داد که "جهش‌ها می‌توانند منجر به پیدایش و گسترش گونه‌های نگران‌کننده‌تری از ویروس شوند که می‌توانند در عرض چند ماه در سراسر جهان پخش شوند".

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر