کد خبر: 122184
A

علوم پزشکی اهواز: اینکه گفته می‌شود اُمیکرون علائم خفیفی دارد، صحیح نیست / این سویه بیشتر در واکسن‌نزده‌ها و مبتلایان قبلی مشاهده شده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اینکه گفته می‌شود اُمیکرون علائم خفیفی دارد، صحیح نیست و از طرف دیگر، این سویه بیشتر در واکسن‌نزده‌ها و مبتلایان قبلی به کرونا، مشاهده شده است بنابراین مبتلایان به کرونا فکر نکنند ایمن شده‌اند و حتما باید واکسن دریافت کنند.

علوم پزشکی اهواز: اینکه گفته می‌شود اُمیکرون علائم خفیفی دارد، صحیح نیست / این سویه بیشتر در واکسن‌نزده‌ها و مبتلایان قبلی مشاهده شده

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اینکه گفته می‌شود اُمیکرون علائم خفیفی دارد، صحیح نیست و از طرف دیگر، این سویه بیشتر در واکسن‌نزده‌ها و مبتلایان قبلی به کرونا، مشاهده شده است بنابراین مبتلایان به کرونا فکر نکنند ایمن شده‌اند و حتما باید واکسن دریافت کنند.

دکتر سید محمد علوی در نودمین جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۱۳ آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به شکل‌گیری موج جدید بیماری در جهان، اظهار کرد: در مدت دو ماه، موارد بیماری در اروپا ۹۹ درصد افزایش یافته اما مرگ و میر تنها ۲۵ درصد افزایش یافته است که این موضوع نشان می‌دهد در این کشورها که واکسیناسیون خوبی داشته‌اند، گرچه موارد بیماری افزایش یافته اما موارد مرگ آنچنان افزایشی نبوده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: روند بیماری در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که واکسیناسیون لازم است اما کافی نیست بنابراین باید توجه شود که کاهش ابتلا و مرگ تنها به دلیل واکسیناسیون نیست. ایمنی ناشی از ابتلای قبلی نیز باید مد نظر باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم دریافت دوز بوستر در پی کاهش آنتی‌بادی پس از چند ماه، بیان کرد: افزایش موارد بیماری و مرگ نیز تنها ناشی از ناکارآمدی واکسن نیست و کاهش ماندگاری آنتی بادی پس از شش ماه، پیدایش واریانت جدید و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه تاثیرگذار هستند.

وی با اشاره به وضعیت آبی خوزستان، تصریح کرد: نباید این شرایط موجب عادی انگاری شود زیرا می‌بینیم که کشورهای درگیر اُمیکرون به سرعت در حال افزایش هستند.

علوی گفت: اینکه گفته می‌شود اُمیکرون علائم خفیفی دارد، صحیح نیست و از طرف دیگر، این سویه بیشتر در واکسن‌نزده‌ها و مبتلایان قبلی به کرونا، مشاهده شده است بنابراین مبتلایان به کرونا فکر نکنند ایمن شده‌اند و حتما باید واکسن دریافت کنند.

وی افزود: زیر ۱۲ ساله‌ها که ۲۰ درصد جمعیت خوزستان را نیز تشکیل می‌دهند بیشتر مستعد ابتلا هستند بنابراین تا زمان تولید واکسن برای سنین پایین‌تر باید به همه این موارد توجه شود. در حال حاضر پوشش واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله، ۷۷ درصد است اما پوشش واکسیناسیون محصلان ۸۸ درصد است که این مساله به دلیل تفاوت آماری این افراد با جمعیت دانش‌آموزی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم اجرای دقیق کنترل هوشمند مبارزه با کرونا، بیان کرد: این طرح ما را از بازگشت بیماری صیانت می‌کند و از طرف دیگر شرایط زندگی عادی را فراهم می‌کند.

وی گفت: قبل از کاهش محدودیت‌ها باید پوشش واکسیناسیون در کل جمعیت به وضعیت مطلوب برسد؛ به این منظور، داشتن سیستم نظارت کارآمد و تشدید اجرای طرح شهید سلیمانی برای کنترل بیماری باید در دستور کار قرار بگیرد.

علوی افزود: با گذشت دو هفته پس از پایداری شرایط نزولی بیماری، بیماریابی فعال، کاهش خطر شیوع بیماری در گروه‌های آسیب‌پذیر و افزایش پوشش واکسیناسیون این گروه‌ها به بالای ۹۰ درصد، رعایت حداقل ۸۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی، آموزش و داشتن سواد سلامت جسمی، ادبی و رسانه‌ای مطلوب، مشارکت فعال مردم و دستگاه‌های اجرایی در نظارت و اجرای پروتکل‌ها برخی از الزامات کاهش یا خروج از محدودیت‌ها هستند.

وی در خصوص روند نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان گفت: در هفته گذشته بازدیدهای مشترک در باغملک و مسجدسلیمان کمتر از حد انتظار بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در هفته منتهی به ۱۱ آذرماه، ۱۱ مراسم در دشت آزادگان، سه مراسم در شادگان، دو مراسم در رامشیر و یک مراسم در رامهرمز برگزار شده است و از ۲۷ تجمع بزرگ دیگر نیز جلوگیری شده است.

وی تصریح کرد: در این مدت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در باوی، شادگان، کارون، باغملک، هویزه، حمیدیه، خرمشهر، رامشیر، هندیجان و اندیکا ضعیف بوده است.

علوی با بیان اینکه مسئولان در برخی شهرستان‌ها بی‌تفاوت از کنار تخلفات می‌گذرند، گفت: بر اساس ارزیابی‌های میدانی، ترند رعایت پروتکل‌های بهداشتی رو به نزول است و این شیب نزولی در مناطق حاشیه‌ای شدیدتر است. در حال حاضر میزان استفاده از ماسک در مرکز شهرها ۶۵ درصد و در مناطق حاشیه‌ای ۱۵ درصد است. در مجموع، متوسط استانی استفاده از ماسک در خوزستان ۵۰ درصد است که نسبت به هفته قبل از آن ۵ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: میزان نصب تهویه در مراکز تهیه و توزیع ۷۷ درصد است و وضعیت خوبی ندارند. در این اماکن، ارائه کارت واکسن کنترل نمی‌شود و از اپلیکیشن ماسک نیز استفاده نمی‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۲۰ درصد ادارات خوزستان تهویه ندارند. کنترل کارت واکسن و استفاده از اپلیکیشن ماسک نیز در کمتر از ۱۰ درصد ادارات رعایت می‌شود.

وی افزود: میزان نصب تهویه به ۸۷ درصد رسیده اما کنترل واکسن و استفاده از اپلیکیشن انجام نمی‌شود.

علوی بیان کرد: میزان رعایت فاصله‌گذاری به طور متوسط در خوزستان ۷۰ درصد و کنترل کارت واکسیناسیون ۵۰ درصد است. در مجموع، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۵۰ درصد است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر