کد خبر: 122186
A

با ۶ نشانه حمله آسم آشنا شوید

تصور کنید در یک فضای کوچک بدون تهویه مناسب گیر افتاده‌اید چه احساسی دارید؟ ناراحتی، تنگی نفس و احساس سنگینی در قفسه سینه باعث می‌شود احساس کنید که در حال مرگ هستید. این شرایط تنها نیمی از وضعیتی است که بیمار هنگام حمله آسم تجربه می‌کند.

با ۶ نشانه حمله آسم آشنا شوید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تصور کنید در یک فضای کوچک بدون تهویه مناسب گیر افتاده‌اید چه احساسی دارید؟ ناراحتی، تنگی نفس و احساس سنگینی در قفسه سینه باعث می‌شود احساس کنید که در حال مرگ هستید. این شرایط تنها نیمی از وضعیتی است که بیمار هنگام حمله آسم تجربه می‌کند.

 هر بیمار مبتلا به آسم تجربه خاص خود را دارد و ممکن است از زمان بروز حمله آسم توصیف جدیدی داشته باشد. تنها شباهت این است که این عارضه برای همه آنها به یک اندازه آسیب زاست و می تواند احساس یک درد مبهم در قفسه سینه یا سنگینی در قفسه سینه باشد. برخی این وضعیت را به گونه ای توصیف می‌کنند که گویی هوا در ریه فشرده شده است و به گفته برخی دیگر حمله آسم مانند تنفس از طریق نی باریک است.

آسم بیماری است که بر اثر آن مجرای هوا که از طریق آن هوا به ریه‌ها منتقل می‌شود باریک شده، متورم می‌شود و ممکن است مخاط اضافی در آن تولید شود. تنفس مواد تحریک کننده مانند گرده گل، گرد و غبار باعث می‌شود مجرای هوایی بیشتر متورم شوند و ماهیچه های اطراف آن سفت شوند. این شرایط تنفس را دشوار کرده و منجر به حمله آسم شود. این بیماری غیرقابل برگشت است و تنها از طریق درمان قابل کنترل است.

حمله خفیف آسم را می توان به راحتی در خانه کنترل کرد و تنها افرادی که از حملات شدید آسم رنج می برند نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

برای نشان دادن واکنش سریع به هنگام حمله آسم باید با نشانه های آن آشنا بود. روزنامه تایمزآو ایندیا به شش علامت رایج حمله آسم اشاره کرده است:

تنگی نفس: تنگی نفس یکی از اولین علائم آسم است. این نشانه زمانی ظاهر می‌شود که راه های هوایی ملتهب و باریک شوند. به همین دلیل مقدار مورد نیاز از اکسیژن به ریه‌ها منتقل نشده و باعث می‌شود فرد احساس تنگی نفس کند.

خس خس سینه: التهاب مجرای هوا در حین حمله آسم موجب باریک شدن آن می‌شود و تنفس مقدار کافی از اکسیژن را دشوار می کند. در این شرایط تنفس هوا منجر به صدای خس خس در سینه می‌شود.

سرفه: محرک‌هایی مانند گرد و غبار، دود و گرده باعث حمله آسم می شوند. هنگامی که این ریز ذرات وارد مجاری هوایی می‌شوند مجرای تنفسی ملتهب می شود. این مواد اعصاب را تحریک کرده که به مغز سیگنال ارسال کنند تا ماهیچه‌های قفسه سینه و شکم از طریق سرفه هوا را از ریه‌ها خارج کنند. این یکی دیگر از علائم معمول حمله آسم است.

تنگی قفسه سینه: مشکل در تنفس مقدار کافی از هوا باعث می شود فرد احساس ناراحتی کند و باعث احساس سنگینی در قفسه سینه می شود.

سرفه ای که متوقف نمی‌شود: سرفه‌های مرتبط با آسم در افرادی که از بیماری حاد تنفسی رنج می‌برند به راحتی متوقف نمی‌شود و می تواند به دلیل محرک‌هایی باشد که باعث آسم می‌شوند. علامت سرفه در زمستان بدتر شده و حملات آسم می‌تواند به دلیل ویروس آنفلوآنزا شروع شود.

تنفس سریع: تنگی نفس ناشی از آسم باعث می شود که فرد سریع و پی در پی نفس بکشد. مشکل ناشی از خروج کامل هوا از ریه ها به طور خودکار باعث می‌شود که فرد با سرعت بیشتری نفس بکشد. در هنگام تنفس سریع، صدای خس خس نیز شنیده می شود.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر