کد خبر: 123068
A
مدیر اورژانس بیمارستان سینا:

اُومیکرون به ایران رسیده و در حال گردش است/ چون ما کیت‌های شناسایی این سویه از کرونا را نداریم طبیعی است که بگویند اومیکرون در ایران نیست

حسین کرمانپور گفت: اومیکرون به ایران هم رسیده یا خواهد رسید. از آنجایی که ما کیت‌های اندازه‌گیری این نوع از ویروس را نداریم و طبیعی ست که اگر کسی مدعی شود اومیکرون به ایران نرسیده، ادعای دقیقی نیست چون ما کیت‌های شناسایی آن را نداریم. هر زمان کیت‌ها را داشته‌باشیم می‌توانیم اظهارنظر دقیق‌تر داشته‌باشیم.

اُومیکرون به ایران رسیده و در حال گردش است/ چون ما کیت‌های شناسایی این سویه از کرونا را نداریم طبیعی است که بگویند اومیکرون در ایران نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ حسین کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا در مورد شیوع سویه اومیکرون گفت: «سویه اومیکرون هم مثل سویه‌های قبلی کرونا و حتی آنفلانزا تقریبا از همان فرمول استفاده می‌کند. طبیعی ست که ویروس‌ها برای این که چرخه زندگی خود را حفظ کنند و ادامه بدهند به هزار در می‌زنند. بنابراین آنچه رخ داده برای جامعه‌ پزشکی غیرعلمی و غیر طبیعی و پیچیده نیست. دلتایی که از هند شروع شد، نشان داد ویروس کرونا با باقی ویروس‌ها متفاوت است. البته خاستگاه کرونا هنوز هم مشخص نیست و تحقیقات  در مورد چگونگی شکل‌گیری آن و طبیعی یا غیرطبیعی بودن ادامه دارد. با این حال مشخص است که این ویروس اهل مدارا نیست و ظاهر علاقه‌مندیش به حضور در زندگی بشر بیش از ویروس‌های دیگر است.»

رییس سابق روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: «دلتا برخلاف سویه‌های قبلی کرونا یک باره با میزان همه‌گیری بسیار و در کشوری همچون هند با تراکم جمعیتی بالا ظاهر شد. هند با شیوع دلتا با مرگ و میر شدید رو‌به‌رو شد و در کمتر از ۱۰ تا ۱۸ دنیا را درنوردید. اومیکرون هم از همین الگوی انتقال پیروی می‌کند و به کشورهای مختلف می‌رسد. اومیکرون به ایران هم رسیده یا خواهد رسید. از آنجایی که ما کیت‌های اندازه‌گیری این نوع از ویروس را نداریم و طبیعی ست که اگر کسی مدعی شود اومیکرون به ایران نرسیده، ادعای دقیقی نیست چون ما کیت‌های شناسایی آن را نداریم. هر زمان کیت‌ها را داشته‌باشیم می‌توانیم اظهارنظر دقیق‌تر داشته‌باشیم. البته من به عنوان یک پزشک می‌گویم اومیکرون به ایران رسیده و در حال گردش است. اساسا باید فرض را بر همین بگیریم و وظیفه همه ست که با تمام قوا به جای بی‌برنامه‌ بودن و دست روی دست گذاشتن، دقیق و حساب شده رفتار کنیم. از دولت و وزارت بهداشت تا همه ارگان‌ها و نهادها حتی قوای قضاییه و انتظامی باید تا زمانی که کرونا در جهان هست پا به رکاب و حاضر باشند.» 

او ادامه داد: «این که بگوییم در ایران سویه جدید نیامده یا نخواهد آمد و این موضوع باعث سست شدن و کم شدن سخت‌گیری‌ها شود قطعا اتفاقات پیک قبلی تکرار می‌شود و تجربه تلخی را به دنبال خواهد داشت. همه ما باید آماده باشیم. چیزی با قبل تفاوت نکرده و اتفاقا کنترل بیماری و مدیریت آن در زمانی که شهرها نارنجی و آبی است، امکان دارد. چرا که در شرایط قرمز باید بحران را مدیریت کنیم. در آن شرایط فقط باید به مدیریت بیماران پرداخت،‌بستری‌ها را سامان داد،‌دارو و سرم و واکسن تهیه کرد. در موج قبلی ما با کمبود برخی داروها مواجه شدیم به همین دلیل الان که در شرایط بهتری هستیم وقت آن رسیده که انبارهای دارویی را پر کنیم.»

کرمانپور همچنین افزود: «امروز وقت رصد و ترمیم وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم است. امروز وقت این است که فکری به حال شرایط روحی و روانی مردم بکنیم. تلاش کنیم با تولید برنامه‌های مختلف مردم را شاد نگه داریم. برآیند امید به زندگی به شدت رو به پایین است و باید فکری به حال این موضوع شود. متاسفانه  هزینه زندگی بسیار بالا رفته و گوش شنوایی هم نیست.»

رییس اورژانس بیمارستان سینا توضیح داد: «الان وضعیت ابتلا به کرونا در ایران امیدبخش است. آمار ابتلا و مرگ و میر پایین آمده و ترسناک نیست. سر کادر درمان خلوت‌‌تر شده و می‌توانند کمی استراحت کنند. امروز فرصتی ست که دولت و وزارت بهداشت از نظر روحی و روانی و مالی رسیدگی جانانه بکند تا قوت و قدرت داشته‌باشند اگر موج ششم آغاز شد، خدمات‌رسانی کنند.»

او همچنین در پایان تاکید کرد: «باید بدانیم اومیکرون یا هر سویه دیگری که شیوع پیدا می‌کند، کادر درمان از بالا رفتن آمار ابتلا ترس دارد. وقتی آمار ابتلا بالا برود،‌مردم بیشتری به بیمارستان‌ها می‌روند. بنابراین کیفیت درمان و خدمات پایین می‌آید و در نتیجه تلفات مرگ بالا می‌رود. نسخه کم هزینه همیشگی ماسک زدن، شستن دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی ست. البته اومیکرون اگرچه میزان واگیری بالایی دارد اما خوشبختانه بیماری‌زاییش پایین‌تر است.»

منبع: مدارا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر