کد خبر: 123123
A

کارزاری برای ممنوعیت انجام تست بکارت به دست پزشکان

بکارت و اهمیت آن در برخی جوامع مانند ایران از دیرباز وجود داشته است. اگرچه امروز با دگرگون‌شدن سبک زندگی، این موضوع تا اندازه‌ای اهمیت خود را از دست داده است اما هم‌چنان برخی از خانواده‌ها به آن پایبند هستند مساله‌‌ای که سبب بروز مشکلات و پیامدهایی به‌ویژه برای دختران جوان شده است.

کارزاری برای ممنوعیت انجام تست بکارت به دست پزشکان

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بکارت در واژه به‌معنای دست‌نخوردگی و دوشیزه‌ بودن است.  این موضوع برای تمامی زنان در دنیا و در برهه‌ای از دوران زندگیشان وجود دارد. بدنی که متعلق به خودشان است و می‌توانند و در واقع باید بتوانند برای آن تصمیم‌گیری کنند. در کشور ما موضوع بکارت از گذشته‌های دور وجود داشته و امروز هم همچنان در برخی خانواده‌ها و اقوام به شدت دنبال می‌شود.

اهمیت بکارت در بسیاری از خانواده‌های ایرانی تا جاییست که دختران‌شان ناچار می‌شوند در آستانه ازدواج برای اثبات باکرگی و نداشتن روابط جنسی پیش از ازدواج از مرحله تست بکارت عبور کنند. موضوع اندوه‌بار این است که در خانواده‌های ایرانی پسران جوان پیش از ازدواج لزومی برای اثبات نداشتن روابط جنسی خارج از ازدواج و در واقع باکرگی خود به دیگران از جمله  عروس نمی‌بینند و این تست تنها از زنان گرفته می‌شود.

به گزارش جامعه ۲۴، در واقع این نوع رفتار سربسته به این معناست که مرد پیش از ازدواج روابط جنسی را تجربه کرده باشد یا نه هیچ‌گونه ارتباطی به عروس و خانواده‌اش نداشته و آن‌ها چاره‌ای ندارند جز اعتماد به آقا داماد چرا که ایشان مرد هستند و برخلاف دختر لابد دارای حق کامل بر بدن.

کارزاری به نام «ممنوعیت تست بکارت»

به هر روی تست بکارت که دختران متعلق به خانواده‌های سنتی را از سنین نوجوانانی با رنج و استرس بسیاری مواجه می‌کند در کشور ما ادامه دارد. حالا، اما مدتی است که کارزاری با عنوان کارزار درخواست ممنوعیت صدور گواهی بکارت و اصلاح قوانین مرتبط با آن در حال فعالیت است که تاکنون بیش از ۱۴ هزار امضا را از آن خود کرده است. نویسنده متن این درخواست، تست بکارت را یکی از عوامل بهم خوردن رابطه دختران و پسران در سبک زندگی امروز و کاهش ازدواج برشمرده و دلایل خود را به خوبی توضیح داده است.

به نظر می‌رسد خانواده‌هایی که هچنان سنت تست بکارت را مطمح نظر خود دارند در این جامعه زندگی نکرده و نمی‌دانند آنچه که از آن به عنوان پرده بکارت یاد می‌شود به‌آسانی و با یک عمل ساده ترمیم‌شدنیست و آب هم از آب تکان نمی‌خورد البته که وقتی وارد جزئیات زندگی یکدیگر پیش از ازدواج شده و به جای همدلی و گفتگوی دوستانه با طرف مقابل سعی می‌کنیم از راه مچ‌گیری و کنکاش زندگی خصوصی او را برملا کنیم ممکن است با دروغگویی هم مواجه شویم، چه آنکه مردی که دست به چنین کنکاشی می‌زند لزومی به اثبات باکرگی خود نمی‌بیند. بنابراین به نظر می‌رسد برخی از ما دوست داریم به جای شنیدن واقعیت و دیدن عشق و علاقه و ارزش شخصی افراد دروغ بشنویم و خود را با همان آرام کنیم اگرچه خود مرتکب هزار کار غیراخلاقی شده باشیم.

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در این زمینه به جامعه ۲۴ می‌گوید: به باور من این موضوع بسیار خصوصیست و دخالت در آن کاری نابه‌جاست.

فرهنگی که بر بکارت به جای اعتماد و همدلی تاکید دارد

او ادامه می‌دهد: فرهنگ ما بر این موضوع تاکید دارد و آن را نوعی ارزش فرهنگ می‌داند که در پایداری و دوام ازدواج تاثیر به‌سزایی دارد. مردان در جامعه ما روی این موضوع تعصب خاصی دارند موضوعی که سبب افزایش جدایی و طلاق در جامعه می‌شود.

این جامعه‌شناس می‌گوید: بیش‌ از ۱۵ سال پیش در کرج روی ۱۵۰ دختر و پسر به شکلی جداگانه پژوهشی انجام دادم و به این نتیجه رسیدم حتی مردانی که دارای تعدد روابط با دختران هستند خواستار ازدواج با دختری‌ هستند که باکره باشد!

قرایی‌مقدم خاطرنشان می‌کند: امروز زمانه تغییر کرده و می‌توان گفت دنیا به‌کلی دگرگون شده است و کشور ما هم در حال گام‌ نهادن در همین راه است. امروز شاهد ارتباطات دختران و پسران به شکل دیگری هستیم که اگر با آموزش و آگاهی همراه باشد می‌تواند به نتایج خوبی برسد. در جامعه کنونی ما همچنان باکره‌ بودن مقدس و مهم است، اما به‌هر روی ما تا سال‌ها باید نمود این رسوبات و ریشه فرهنگی در این زمینه را به دوش بکشیم زیرا برای از بین رفتن این طرز فکر و برای اینکه مردم به جای اهمیت‌دادن به موضوع بکارت، اعتماد و اخلاق را سرلوحه کار و زندگی خود قرار دهند نیاز به زمان بیش‌تریست. 

او تصریح می‌کند: به قول ویلفردو پارتو ما دچار رسوبات فرهنگی هستیم، به این معنا که موضوع بکارت را از ابتدای زاده‌شدن دختر و پسر در ذهن آن‌ها وارد کرده‌ایم، موضوعی که از بین بردن آن با کارزار و پویش، شدنی نیست. امروز در کشور‌های اسلامی مانند ایران، پاکستان، ترکیه، عراق و حتی هند موضوع بکارت اهمیت دارد.

اما آیا قوانین نادرست را نمی‌توان با اعمال قوانین درست از بین برد؟ مگر نه این است که قوانین درست می‌تواند فرهنگ‌ساز باشد و بر جامعه تاثیر داشته باشد؟ به‌راستی بکارت می‌تواند پایداری یک زندگی را تضمین کند یا وجود شناخت و آگاهی و عشق و علاقه میان دو فرد؟ آیا پرده‌بکارتی که با عملی ساده می‌تواند دوباره به‌وجود آید گسترش دروغ‌پراکنی و فریب در جامعه نیست؟

این جامعه‌شناس می‌افزاید: رسوبات فرهنگی با به‌وجودآمدن قوانین در درازای زمان تغییر می‌کند، اما از دید من دولت خود را وارد این بازی نخواهد کرد. اعتماد و ازدواج‌کردن براساس آن و آگاهی و علاقه بسیار خوب است، اما در میان مردم جامعه ما چنین چیزی در عمل وجود ندارد. من هم براین باورم که بکارت هرگز نمی‌تواند تضمین‌کننده یک زندگی موفق باشد، اما از سوی دیگر نباید این موضوع را نادیده بگیریم که یکی از عوامل مهم در افزایش طلاق موضوع بکارت است.

نقش دولت در فرهنگ‌سازی علیه آزمایش بکارت

این استاد دانشگاه می‌افزاید: با گسترش آگاهی و آموزش و معاشرت میان دختران و پسران و گفتگو در موارد گوناگون که حتما بکارت و این مسئله هم یکی از موضوعات آن‌ها خواهد بود به سمتی خواهیم رفت که از اهمیت آن کاسته شود. دختران و پسران و خانواده‌ها باید گفتن واقعیت و اخلاق را در زندگی الگوی خود قرار دهند و این موضوع را در جامعه رواج دهند و از دروغ دوری کنند ضمن این‌که امروز هم اندیشه مردم و به‌ویژه مردان در مورد اهمیت این موضوع بسیار تغییر کرده است و انجام یک نظرسنجی و پژوهش تازه در این مورد کامل حس می‌شود.

قرایی‌مقدم می‌گوید: این موضوع در ایران جزو موارد ارزشیست و برای از بین بردن آن نیاز به زمان داریم، چون موضوعی خصوصیست و اقوام زیادی هنوز این موضوع برایشان اهمیت دارد. دولت هرگز در آن دخالت نمی‌کند و به باور من نمی‌تواند قانونی در این زمینه تدوین کند زیرا از یکسو قوانین مبتنی‌ بر هنجارها و ارزش‌های یک جامعه است و از سوی دیگر اگر دولت در این مورد وارد عمل شود در واقع خود را در مظان اتهام قرار می‌دهد و برخی نسبت به آن موضع‌گیری می‌کنند که به‌دنبال ترویج بی‌بندوباریست بنابراین هرگز در این راه قدم نمی‌گذارد. 

درباره موضوع تست بکارت و آسیب‌های آن بر روان زنان با دکتر صفیه عشوری مقدم متخصص زنان و زایمان نیز به گفتگو نشستیم.

تشخیص بکارت کاری سخت و پیچیده

عشوری مقدم به جامعه ۲۴ می‌گوید: این موضوع دارای دو بخش شرعی و عرفیست و اگرچه این تست و درخواست برای آن به‌ویژه در ۱۵ سال اخیر و در شهری مانند تهران بسیار کم شده است، اما همچنان به‌ویژه در برخی اقوام و طوایف ادامه دارد این در حالیست که پرده بکارت اشکال گوناگون دارد، مثلا  کسی این موضوع را نمی‌داند که برخی اشکال این پرده به گونه‌ای است که بعد از انجام رابطه زناشویی هم به صورت چشمی مشخص نمی‌شود که آیا بکارت از بین رفته یا نه. گاهی این مساله باعث می‌شود که کار زوجین به پزشکی قانونی بکشد در واقع  آن اندازه که مردم فکر می‌کنند تشخیص بکارت و موضوعات مرتبط با آن آنقدر که مردم فکر می‌کنند ساده نیست تا جایی‌که در برخی آمار آمده است که از میان ۴ تا ۵ دختر خانم یکی از آن‌ها هرگز در نخستین رابطه جنسی خونی نمی‌بینند.

او ادامه می‌دهد: ما تنها کشوری در دنیا نیستیم که این مسئله در آن مهم تلقی می‌شود و البته در آن کشور‌ها هم پویش‌هایی در این زمینه شکل گرفته است. برخی این موضوع را به‌عنوان نوعی توهین به زن و جنسیت و شخصیت او قلمداد می‌کنند و به آن به شکل خشونت جنسیتی می‌نگرند و در این مورد بررسی‌ها و تلاش‌هایی انجام شده است.

اضطراب دختران زمان انجام آزمایش بکارت 

این پزشک زنان تصریح می‌کند: برخی براین باورند که معیار و اساس، حال افراد است و ارزش و شخصیت انسان‌ها به آنچه در گذشته به هر دلیلی خواسته و ناخواسته به دلایلی مانند جوانی و بی‌تجربگی و اشتباه و ناآگاهی رخ داده است نیست و فراموش نکنیم بسیاری از دختران قربانی تجاوزند و انجام این تست و مهم جلوه‌دادن آن تمام عمر آن‌ها را درگیر استرس و نگرانی می‌کند ضمن این‌که آقایان هم چنین تست و آزمایشی ندارند تا نشان دهند چه کرده‌اند و آیا در میان روابطی که داشتند انسانیت و اخلاق را مدنظر قرار داده‌اند یا خیر؛ بنابراین بهتر است بنای زندگی بر اعتماد و حال خوب باشد تا گذشته و هر آن‌چه در آن روی داده است.

عشوری‌مقدم ادامه می‌دهد: کاش کسی از حال آن دختر و به‌اصطلاح عروس نگرانی که برای انجام این آزمایش هم می‌آید چیزی بگوید. چه کسی پاسخ‌گوی این حجم از دلهره و تشویشی‌ست که او ناچار به تاب‌آوردن آن است؟

به باور این متخصص زنان در جامعه کار‌های بسیار بد و زشتی مانند دروغ‌گویی، اختلاس و دزدی وجود دارد که پیامد‌های فراوانی برای جامعه دارد و افراد زیادی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که رفتاری شخصی و خصوصی میان دو تن هیچ‌یک دارای این عواقب نیست و کاری‌ست که تنها به بدن آن‌ها و تصمیم آن‌ها مربوط است. بهتر است جوانان را راحت بگذاریم، اما در عین‌حال اخلاقیات را در جامعه آموزش و گسترش دهیم.

 

منبع: جامعه 24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر