کد خبر: 123410
A

مراقبت های بعد از کاشت مو

قبل و بعد از کاشت مو، مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه، تاثیرات منفی روی فشار خون دارد و در نتیجه احتمال خونریزی را در حین کاشت مو افزایش می دهد. بنابراین دو الی سه روز قبل و بعد از کاشت مو از مصرف قهوه خودداری کنید.

مراقبت های بعد از کاشت مو

به گزارش دیده بان ایران: کاشت مو یکی از بی خطرترین روش‌های جراحی زیبایی در دنیا است. تقریبا هیچ روشی در جهان وجود ندارد که بتواند به اندازه کاشت موی طبیعی در رشد دوباره موها موثر باشد. هزاران نفر در سراسر جهان از این روش زیبایی استفاده کرده‌اند و تقریبا می‌توان گفت اکثر آن‌ها از این عمل راضی بوده‌اند. با این حال، زمانی کاشت مو موثر خواهد بود که توصیه های بعد از کاشت مو را به دقت رعایت کنید. شرایطی که پس از کاشت مو برای بیماران ایجاد می‌شود ممکن است اثر این عمل را کم کند و یا حتی سلامت فرد را به خطر بیندازد. تنها به یک روش می‌توان اثربخشی کاشت مو را افزایش داد و آن هم رعایت توصیه های بعد از کاشت مو است.

این توصیه‌ها اگر چه در ظاهر بسیار ساده هستند، اما عدم رعایت آنها ممکن است که بیمار را دچار خطرات جدی کند و همچنین عمل کاشت مو را بی‌نتیجه کند. به همین دلیل می‌توان گفت که حفظ و انجام آن‌ها ضروری است و هر پزشکی نیز در سراسر جهان بر همین عقیده است.

در این مطلب قصد داریم مروری بر این توصیه‌ها داشته باشیم تا هم با آنها به خوبی آشنا شوید و هم اهمیت این توصیه‌ها را بدانید. پس اگر قصد دارید در آینده نزدیک عمل کاشت مو انجام بدهید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

قبل و بعد از کاشت مو

مراقبت های بعد از روش های مختلف کاشت مو

روش‌های بسیاری برای کاشت مو ارائه شده است و هر کدام ویژگی‌ها و مزیت‌های خاص خود را دارند. جدای از این مسئله، همه می‌دانند که انجام هر عملی ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. عمل کاشت مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، کاشت مو یکی از بی‌خطرترین روش‌های کاشت مو است. تعداد بسیار کمی از روش‌های کاشت مو ناموفق هستند و این تعداد کم نیز ریشه در عدم توانایی پزشک و یا عدم توجه بیمار به سلامتی خود است و مشکلی در زمینه خود روش کاشت مو وجود ندارد.

با این وجود نمی‌توان گفت که این روش های کاشت مو بدون عوارض هستند. این عوارض معمولا خطری ندارند و در حد احساس خارش و کبودی و تورم هستند ولی به صورت کلی عوارض بستگی به نوع عمل نیز دارد. برخی از عمل‌ها که موسوم به عمل‌های تهاجمی هستند، بیشتر از روش‌های دیگر روی بدن شکاف، زخم و بخیه ایجاد می‌کنند و به صورت کلی میزان تخریب آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل باید توصیه های بعد از کاشت مو در در مورد این روش‌ها بسیار جدی گرفت. نادیده گرفتن این توصیه‌ها در مورد روش‌های کاشت مو باعث خواهد شد که سلامت بیمار تهدید شود و شاید حتی مجبور به بستری شدن در مراکز درمانی باشد.

نوع دیگری از عمل‌ها هستند که به روش‌های غیرتهاجمی معروف هستند و عوارض بسیار کمتری دارند. گاهی حتی می‌توان گفت که این روش‌ها تقریبا عوارضی ندارند و صرفا جز یک خارش کوچک بدن هیچ واکنش دیگری به عمل نشان نمی‌دهد. با این حال، این تصور اشتباه است که این عمل‌ها نیازمند هیچگونه رعایتی نیستند. هر عملی ممکن است که خطراتی داشته باشد و حتی عمل‌های غیرتهاجمی نیز دارای شرایطی هستند و انجام توصیه های بعد از کاشت مو در مورد این روش‌ها نیز حتما باید انجام بشود.

توصیه های بعد از کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT یکی از روش‌های غیرتهاجمی کاشت مو است. در این روش فولیکول‎های مو به صورت بسیار دقیق و بی‌خطری از سر بیمار برداشته می‌شوند و به همین دلیل می‌توان گفت که خونریزی و زخم بعد از کاشت چندان دیده نمی‌شود. به همین دلیل نیز انجام این روش کاشت مو نیاز به مراقبت‌های ویژه ندارند چون که بیمار بعد از عمل نیازمند جراحی نیست.

در این روش به صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی عمل کاشت مو انجام می‌شود. به همین دلیل نیز بیمار از عوارض بعد از بیهوشی رنج نخواهد برد. زخم‌ها پس از مدت یک هفته خوب خواهند شد. تنها رعایت توصیه های عمومی بعد از کاشت مو برای این نوع روش کاشت کافی است.

قبل و بعد از کاشت مو به روش FITتوصیه های بعد از کاشت مو  به روش SUPER FUE

کاشت مو به روش SUPER FUE نیز یکی از روش‌های غیرتهاجمی کاشت مو است و در واقع این روش، یک تکنیک برداشته از سری روش‌های کاشت مو مبتنی بر فولیکول مو است. در این روش نیز با توجه به این که از ابزارهای جدیدی برای کاشت مو استفاده می‌شود، می‌توان گفت که میزان آسیب زدن به بدن بسیار کم است.

در این روش نیز مانند دیگر روش‌های مبتنی بر فولیکول، بیمار در حین عمل بیهوش نخواهد شد و به صورت هشیار عمل را می‌گذارند. به همین دلیل نیز بیمار در این روش کاشت مو نیز از عوارض بعد از بیهوشی رنج نخواهد برد. زخم‌هایی که پس از این روش بر جای می‌مانند پایدار نیستند. به همین دلیل می‌توان گفت که تنها رعایت توصیه های عمومی بعد از کاشت مو برای این نوع روش کاشت کافی است.

توصیه های بعد از کاشت مو به روش ترکیبی و FUT

روش کاشت موی FUT یکی از روش‌هایی است که میزان تهاجم بسیار بیشتری نسبت به دو روش قبل دارد. البته این میزان تهاجم آن قدر نیست که بیمار نیازمند بستری شدن در بیمارستان باشد. در این روش نیز بیمار بدون نیاز به بیهوشی عمل را پشت سر می‌گذارند ولی به صورت معمول در جریان عمل ناحیه برداشت مو خونریزی می کند. با این حال، این خونریزی شدید نیست و پزشک در صورتی که به کار خود وارد باشد می‌تواند سریعا بیمار را از این شرایط بیرون بیاورد تا نیازمند استفاده از توصیه های بسیار زیاد بعد از کاشت مو نباشد.

تمامی روش‌های تهاجمی که با خونریزی همراه می باشند، نیازمند توجه بیشتری از بیمار به شرایط بدنی خود هستند. این شرایط شامل موارد زیادی می‌شود. به عنوان مثال از دست دادن خون از بدن مستلزم این است که بیمار غذاهایی مقوی پس از عمل کاشت مصرف کند تا به سرعت خون از دست رفته جایگزین گردد.

همچنین چک کردن زخم‌های باقی مانده از عمل نیز یکی دیگر از کارهایی است که بیمار باید انجام بدهد. هر زخمی در صورت بی‌توجهی ممکن است که با ورم و عفونت بعد از کاشت همراه شود. پزشک معمولا به شکل‌های مختلف مانند کرم، اسپری و یا روش‌های دیگر داروهایی برای مراقبت و بهبود این زخم‌ها تجویز خواهد کرد.

بیمارانی که از این روش‌های کاشت مو استفاده می‌کنند، همچنین علاوه بر این که باید توصیه های خاص بعد از کاشت مو را انجام بدهند، باید توصیه‌های عمومی را نیز به صورت کامل به جا بیاورند. در ادامه به توصیه‌های عمومی اشاره خواهیم کرد.

قبل و بعد از کاشت مو به روش ترکیبی

توصیه های بعد از کاشت مو به روش SUT

کاشت موی SUT را نیز می‌توان در دسته روش‌های غیرتهاجمی در نظر گرفت. در این روش کاشت مو، بیمار دردی را تحمل نمی‌کند چرا که پزشک از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده کرده است. البته نبودن درد یک علت دیگر نیز دارد و آن این است که پزشک در این روش کاشت مو از پانچ‌های ظریف و بسیار مدرن برای برداشتن فولیکول مو استفاده می‌کند.

البته این مسئله بستگی به امکانات خود مرکز درمانی نیز دارد. برخی از مراکز درمانی که امکانات بهتری دارند، بیشتر سلامت بیمار را تامین می‌کنند. عکس این حالت نیز صادق است و هر چقدر که مرکز درمانی از امکانات کمتری برخوردار باشد، احتمال این که سلامت بیمار در این روش به خطر بیفتد بیشتر است.

به دلیل اینکه هیچ برشی در این روش روی سر بیماری زده نمی‌شود در نتیجه خونریزی و دردی هم وجود ندارد پس هیچگونه زخم یا جای اسکاری چه در قسمت برداشت و چه در قسمت موهای کاشته شده وجود نخواهد داشت. به همین دلیل می‌توان گفت این روش نیازمند مراقبت های خاص و ویژه‌ای بعد از عمل نیست و می‌توان با انجام مراقبت‌های عمومی و توجه به توصیه های بعد از کاشت مو این عمل را به خوبی پشت سر گذاشت و بیمار هم زیبایی خود را افزایش می‌دهد و هم سلامت خود را حفظ می‌کند.

فرآیند کلی بعد از کاشت مو

بیمار پس از این که عمل کاشت مو را انجام می‌دهد، فرآیندی را می‌گذراند تا زمانی که به طور کامل بهبود یاید. در طول این فرآیند بیمار باید مراقبت‌هایی را انجام بدهد که در ادامه به آن‎ها اشاره خواهیم کرد و خواهیم دید که بدن بیمار بعد از عمل چگونه به کاشت مو واکنش نشان می‌دهد و توصیه های بعد از کاشت مو در هر بازه زمانی چه باید باشد.

روز اول (روز عمل)

اینکه شما کاشت مو با روش جراحی یا به روش های غیر جراحی انجام داده باشید، آنچه در روز اول تجربه می‌کنید متفاوت است. اگر کاشت موی شما بدون جراحی بوده است، احتمالاً قسمت پشت یا کنار سر شما (ناحیه اهدا کننده) تراشیده شده و نقاط ریز در آن وجود دارد که در کمتر از 48 ساعت بهبود می‌یابد. اگر کاشت مو خود را با روش FUT یا ترکیبی (برداشت نوار) ​​انجام داد‌ه‌اید، برش خطی ایجاد شده در منطقه اهدا کننده با بخیه بسته می‌شود.

در برخی از روش‌های کاشت مو، شما با بانداژهای پیچیده شده در سر خود از درمانگاه مرخص خواهید شد. پزشک ممکن است به شما دستور دهد که آنها را در خانه جدا کنید یا از شما بخواهد روز بعد به درمانگاه مراجعه کنید. این مسئله بسته به مراقبت‌های بعد از عمل خود شما دارد. در مراکز درمانی معتبر بسته‌هایی حاوی دستورالعمل‌هایی مفصل پس از عمل دریافت خواهید کرد که در آن‌ها به شکل دقیقی به توصیه های بعد از کاشت مو اشاره شده است.

بانداژ پشت سر را باید روز بعد از عمل از سر جدا کنید. برای اینکار اگر بانداژ چسبیده بود ابتدا با آب ولرم کمی بانداژ را نمدار کرده سپس آن را جدا کنید. بعد از برداشت پانسمان پشت، محل برداشت مو را به آرامی با دست ماساژ داده با سرم مخصوص شسشو دهید و دوباره پماد را به محل برداشت بمالید. بعد از برداشت پانسمان احتیاج به پانسمان مجدد نیست.

توصیه می‌شود پس از اتمام کاشت مو به محض اینکه به خانه رسیدید، به خوبی استراحت کرده و از هرگونه فعالیت خودداری کنید. انجام ندادن هیچ گونه فعالیت در مورد برخی از روش‌های کاشت مو مانند روش‌های غیر تهاجمی یک توصیه اساسی به شمار نمی‌رود ولی در مورد کاشت موی تهاجمی توصیه های بعد از کاشت مو شامل استراحت خواهد شد و حتما بیمار باید آن را انجام بدهد. از آنجا که به شما داروهای تسکین درد داده می‌شود، نباید بعد از عمل رانندگی کنید، بنابراین شخصی را با خود همراه کنید تا پس از ترخیص از مرکز درمانی به خانه همراه شما بیاید و مراقب شما باشد.

برخی از افراد ممکن است که پس از مصرف داروی بیهوشی دچار گیجی شوند. البته اثر این گیجی از بین خواهد رفت ولی این مسئله حضور یک همراه را ضروری خواهد کرد.

نکته: نمدار کردن محل کاشته شده و پانسمان در طول روز تا قبل از خواب ضروری است. از شبی که مرخص می شوید، هر یک ساعت یکبار با اسپری آبپاش و سرم شستشو سر خود رو آبپاشی کرده و زمانی که به خواب میروید نیاز به آبپاشی نیست. تا دو روز باید این کار را ادامه دهید. به هیچ وجه سر خود را لمس نمی کنید و از خشک کردن ناحیه کاشته شده پرهیز کنید. موهای پیوند شده نباید خشک شود.

روزهای دوم تا چهارم پس از عمل

در این بازه پوسته‌های ریزی در سر ایجاد خواهد شد اما تقریباً در روز چهارم صورتی رنگ می‌شوند. این مسئله نشان می‌دهد که سر در حال بهبود است. بیشتر درد در این بازه زمان از بین می‌رود. البته تنها شکل داروهای مصرفی تغییر خواهند کرد ولی معمولا استفاده از داروها در این بازه زمانی قطع نخواهد شد چرا که در روز 2-3 ورم شروع به افزایش می‌کند و در روز 4 به اوج خود می‌رسد. در صورت مشاهده ورم اصلا نگران نباشید چرا که یک امر عادی است. فقط در صورتی که این ورم شدید بود باید به پزشک مراجعه کنید تا به شما داروهای خاصی بدهد تا این ورم از بین برود.

اگر میزان تورم شما کم بود، برای کاهش تورم از کمپرس سرد موجود در بسته مراقبت‌های ویژه خود استفاده کنید و فقط در صورت احساس درد بیش از حد حتما با پزشک خود تماس بگیرید. در این مرحله معمولا برخی از بیماران اقدام به انجام حرکات خودسرانه مانند مصرف بی‌رویه دارو می‌‌کنند. به هیچ عنوان دارویی را سر خود مصرف نکنید و همچنین از مصرف الکل و آسپرین برای تسکین و یا موارد دیگر خودداری کنید.

شستن سر بعد از کاشت مو

احتمالا بعد از انجام مراحل طبق دستور پزشک، باید موهای خود را در روز 2 یا 3 روز بشویید. برای شستن موها از شامپوی کودک یا شامپویی که پزشک تجویز کرده است استفاده کنید. مراقب باشید در هنگام شستشو قسمت پیوند شده را خراشیده نکنید. در عوض، با دستان خود به آرامی ضربه بزنید و از آب کم فشار برای شستشوی سر استفاده کنید. از یک حوله نرم برای خشک کردن سر با قرار دادن آرام آن روی سر استفاده کنید. مالش مو ممکن است گرافت‌های پیوند داده شده را جدا کند.

روزهای پنجم الی هفتم پس از عمل

توصیه های بعد از کاشت مو فقط به روزهای اول بعد از کاشت مو محدود نمی‌شود. گرافت‌های کاشت شده بعد از 6 تا 7 روز با پوست سر سازگار می‌شوند و عوارض تا این زمان به راحتی از بین نمی‌روند. سفتی پوست در ناحیه اهدا کننده (در موارد FUT) بهبود می‌یابد اما بخیه‌ها هنوز وجود دارند. زخم ممکن است هنوز وجود داشته باشد و ممکن است دچار خارش خفیف شوید که احتمالاً نشانه بهبودی است. در موارد FUE، نقاط ریز برداشت در ناحیه اهدا کننده تا این زمان بهبود می‌یابد.

باز کردن باند سر

یکی دیگر از توصیه های بعد از کاشت مو این است که حتما در صورت وجود باند، سعی کنید آن را در زمان زمان لازم و به شکل آهسته از سر جدا کنید. در صورتی که خون لخته شده روی سر شما وجود دارد سعی نکنید آن را با دست بکنید. در صورتی که یک هفته از عمل شما گذشته باشد می‌توانید آن را آهسته با آب بشویید.

طبق اکثر توصیه های بعد از کاشت مو در این بازه زمانی فارغ از نوع کاشت مو می‌توانید بیشتر فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید اما توصیه می‌شود برای مدت 4 هفته از فعالیت‌های شدید خودداری کنید. فعالیت‌های شدید شامل فعالیت‌هایی می‌شود که باعث می‌شود پوست سر شما، کشیده شود یا سر شما ضربه ببیند یا میزان تعرق به حدی باشد که به پوست سر آسیب بزند. اگر از ظاهر ناخوشایند پوست سر و تراشیده  شدن موها و پوسته پوسته شدن سر خود ناراحت هستید، می‌توانید یک کلاه مناسب و گشاد بپوشید اما حتما قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه توصیه‌هایی نیز در مورد روش استفاده از کلاه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

هفته دوم الی چهارم پس از عمل

در هفته دوم پس از کاشت مو، زخم و پوسته پوسته شدن ناپدید شده و پوست سر صورتی می‌شود. از هفته 2 تا هفته 8، فولیکول‌های پیوند داده شده وارد یک “مرحله استراحت” (مرحله تلوژن) می‌شوند و موها شروع به ریزش می‌کنند. این مسئله کاملاً طبیعی است و اصلا به معنای عدم موفقیت روش کاشت مو نیست. بسیاری از بیماران در این مرحله به علت عدم آگاهی دچار استرس و نگرانی می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد به پزشک مراجعه می‌کنند.

با این حال، اگر از توصیه های بعد از کاشت مو به خوبی خبر داشته باشید، خواهید دید که نیاز به هیچ گونه واکنشی به این عمل نیست. نه نیاز است که به پزشک مراجعه کنید و نه باید داروی خاصی را مصرف کنید. بعد از اینکه موهای پیوند داده شده (و بعضی موهای نازک دیگر) نیز از بین رفته اند، موهای سالم جدید در جای خود شروع به رشد می‌کنند. در این مرحله فقط نیاز به صبر وجود دارد.

پوسته شدن سر بعد از کاشت مو

در هفته دوم، برش موجود در سر بیمارانی که از روش کاشت موی FUT استفاده کرده‌اند نیز کاملا بهبود یافته و بخیه برداشته می‌شود. اگر هنوز برخی از زخم‌ها روی پوست سر شما وجود دارد، سعی نکنید آنها را به زور از بین ببرید. مطابق دستورالعمل پزشک، مراقبت‌های معمول مو خود را ادامه دهید و آنها سرانجام به تدریج از بین می‌روند.

برخی از بیماران ممکن است متوجه جوش در مناطق اهدا کننده یا پیوند داده شده شوند. این به دلیل وضعیتی به نام فولیکولیت ایجاد می‌شود که التهاب فولیکول‌ها است. در صورت تجربه این مشکل، با مرکز درمانی مورد نظر تماس بگیرید و شرایط خود را به آن‌ها گزارش کنید. توصیه های بعد از کاشت مو در این مرحله را نیز جدی بگیرید.

دو الی سه ماه پس از عمل

در طول این ماه اگر چه ممکن است که اتفاق خاصی نیفتد ولی یک حرکت اشتباه از سوی بیمار ممکن است که کل فرآیند رشد مو دچار مشکل شود. اولین علائم رشد نهایی مو در این مرحله ظاهر می‌شود که برخی از بیماران زودتر و بعضی دیگر بعداً متوجه آن ها می‌شوند.

در ابتدا رشد مو کم به نظر می‌رسد و ممکن است که موهای رشد کرده بسیار نازک باشند. اما در نهایت، موها ضخیم‌تر و بلندتر می‌شوند. همچنین، جای زخم در ناحیه اهدا کننده در بیمارانی که از روش FUT استفاده کرده‌اند تا این زمان شکل نهایی خود را می‌گیرد و دیگر هیچ اثری از زخم در آن‌ها دیده نمی‌شود. اگرچه ضخامت کامل مو پس از 3 ماه به دست نمی‌آید، اما می‌توانید تا این زمان توصیه‌ها را ادامه بدهید.

چهار الی شش ماه پس از عمل

در این مرحله موهای شما ضخیم‌تر و کلفت‌تر خواهد شد و حتی می‌توانید که موهای خود را رنگ کنید. مناطق کاشت مو و اهدا کننده کاملاً بهبود یافته است و تقریبا می‌توان گفت که فرآیند کاشت مو کامل شده است. در این مرحله شصت درصد موهای پیوند داده شده شما به خوبی رشد می‌کنند و می‌توانید تفاوت را متوجه شوید. می توانید موهای خود را با شامپوهای مختلف شست و شو دهید و هم می‌توانید به موهای خود دست بکشید. با این حال، نباید باز هم موهای خود را بکشید.

هفت الی دوازده ماه پس از عمل

تا این زمان 90٪ از موهای پیوند داده شده رشد خواهند کرد و اکنون می‌توانید نتیجه عمل خود را قضاوت کنید. در این مرحله دیگر توصیه های بعد از کاشت مو تقریبا پایان یافته‌اند و فقط کافی است که در جلسات مختلف به پزشک خود مراجعه کنید و تا تکمیل نتیجه دهی کاشت مو صبر کنید.

یک سال به بعد

نتیجه نهایی پیوند مو FUT شما ۹ تا ۱۲ ماه پس از عمل خواهد بود. در روش‌های دیگر این مدت کم‌تر خواهد بود و به همین دلیل توصیه‌های بعد از کاشت مو نیز بسیار کمتر هستند. همچنین شرایط بدنی بیمار نیز در این بازه زمانی بسیار تعیین کننده است.

ممکن است که بسیاری از بیماران با همین روش‌های کاشت مو در زمان کمتری بهبود پیدا کنند و برخی دیگر ممکن است که مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشند تا موهای رشد کرده خود را به صورت کامل ببیند. به همین دلیل است که شما باید هنگام بهبودی بعد از کاشت مو به طور مرتب برای معاینه کنید به پزشک خود مراجعه کنید تا اطمینان حاصل شود که همه چیز خوب پیش می‌رود.

بسیاری از افراد هستند که امکان دسترسی به پزشک را در طول بازه زمانی یکساله ندارند. نداشتن دسترسی فیزیکی باعث نخواهد شد که توصیه های بعد از کاشت مو جدی گرفته نشوند. راه‌حل‌های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد که یکی از آن‌ها ارسال عکس از موهای شما در هر مرحله از ریزش مو به پزشک است. این مسئله باعث می‌شود که پزشک بتواند در هر مرحله توصیه های مخصوصی به شما بکند و سلامت شما را در این بازه زمانی یکساله تضمین کند.

یکسال بعد از کاشت مو

مراقبت‌های عمومی

مراقبت‌های عمومی، مراقبت‌هایی هستند که تقریبا در تمامی مراحل کاشت مو یکسان هستند و به طور عمومی هر کسی که قرار است عمل کاشت مو را انجام بدهد، فارغ از نوع و روش کاشت باید آن‌ها را انجام بدهد.

استراحت بعد از کاشت مو

استراحت بعد از کاشت مو، بستگی به روش کاشت مو دارد ولی در همه روش‌ها الزامی است. در صورتی که قصد دارید کاشت مو انجام بدهید، حتما باید دو تا پنج روز بعد از کاشت مو، بسته به تهاجمی بودن یا نبودن آن به استراحت در خانه بپردازید.

استراحت باعث خواهد شد که شما علاوه بر این که اثرات گیجی و مصرف داروهای بی‌حسی را از بدن خود دور کنید، قوای جسمانی خود را به دست بیاورید (چرا که در بسیاری از روش‌های کاشت مو ممکن است چندین ساعت زیر دست پزشک باشید). یکی دیگر از علت‌های ضروری بودن استراحت و قرار گرفتن آن در میان تمامی توصیه های بعد از کاشت مو توسط کارشناسان این است که باعث خواهد شد به ناحیه اهدا کننده و محل کاشت مو، فشار وارد نشود.

نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو

خوابیدن یکی از نیازهای بدن است و بدون شک هیچ کس وجود ندارد که بتواند چندین روز را بعد از عمل نخوابد. با این حال، در زمان خواب باید بسیار مواظب باشید که شکل خوابیدن شما باعث فشار آمدن به محل برداشت مو و همچنین محل کاشت نشود. باید برای خوابیدن از روز اول تا روز پنجم بعد از کاشت مو زاویه ۴۵ درجه را حتما رعایت کنید و مانند تصویر زیر بخوابید.

این نوع خوابیدن دو دلیل مهم دارد : در وهله اول باعث کم شدن تورم سر و اطراف چشم می شود. و دوم اینکه موجب می شود موی کاشته شده با جایی برخورد نکند.

خوابدین بعد از کاشت مو

تغذیه بعد از کاشت مو

بسیاری از بیماران تغذیه را نادیده می‌گیرند و نمی‌دانند که تغذیه چه نقش مهمی در رشد موها دارد. مصرف مواد غذایی مقوی که بدن را در برابر انواع عفونت حمایت کند و اثر زخم‌ها از بین برود، بسیار مهم است. پزشکان معمولا بنا به سلیقه خود نوع خاصی از غذاها را توصیه می‌کنند تا بعد از کاشت مو مصرف کنید. با این حال، این برنامه‌های تغذیه در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت قابل اجرا هستند و محدودیتی برای مصرف غذا در یک ماه بعد از عمل وجود ندارد.

مصرف داروهای بعد از عمل

داروهای مختلفی ممکن است توسط پزشک برای بیمار تجویز شود که هر کدام از آن‌ها بستگی به شدت درد در بیمار، شرایط بدنی او و همچنین روش کاشت مو دارد. بدیهی است در روش‌هایی که تهاجمی هستند، پزشک اقدام به تجویز داروهایی می‌کند که درد تسکین پیدا کند و ممکن است داروهای تقویتی نیز در مواردی برای بیمار تجویز شود.

جهت دریافت لیست کامل داروهای بعد از کاشت مو کلیک کنید.

شست و شوی سر بعد از پیوند مو

شست و شوی موها بعد از کاشت، یکی از مهم‌ترین توصیه های بعد از کاشت مو است. سر را فقط باید با شامپوهای مخصوص معرفی شده توسط پزشک مصرف کنید و حتما در حین شست و شو سر را آرام لمس کنید. در صورتی که شست و شو طبق توصیه ها، آرام نباشد امکان ایجاد التهاب و باز شدن زخم و حتی خونریزی نیز وجود دارد.

استفاده از کلاه بعد از کاشت مو

بسیاری از افراد به این خاطر که نمی‌توانند ظاهر خود را تحمل کنند، از کلاه استفاده می‌کنند تا موهای آن‌ها رشد کنند. طبق توصیه های پزشکان بعد از کاشت مو می‌توان از کلاه استفاده کرد. با این حال، نوع کلاه باید طوری باشد که لبه‌های آن در برخورد مستقیم با مناطق اهدا شده نباشد. همچنین استفاده از کلاه بعد از کاشت مو نیز باید کم باشد و معمولا یک هفته بعد از عمل باشد.

سخن پایانی

در این مطلب از مرکز کاشت موی نگارین مروری بر توصیه های بعد از کاشت مو داشتیم و دیدیم که مهمترین توصیه‌ها در این زمینه چه هستند. موثر بودن کاشت مو بر هیچکس پوشیده نیست و همه می‌دانند که کاشت مو در صورتی که زیر نظر یک پزشک ماهر انجام شود بدون شک موثر خواهد بود. با این حال، عدم توجه به توصیه‌های ذکر شده باعث به خطر افتادن سلامت شما خواهد شد و شاید ابتدایی‌ترین عواقب آن، نیاز به عمل دوباره پس از چند ماه بهبود عوارض عمل قبلی باشد.

هر پزشک مجربی در سراسر جهان پیش از عمل و پس از آن در این مورد برای بیمار توضیحاتی خواهد داد و بدون شک پزشکان وظیفه خود می‌دانند که این کار را انجام دهند. انجام این توصیه‌ها باید توسط بیماران جدی گرفته شود تا این عمل باعث شود موهای شما به بهترین شکل ترمیم شود و در عین افزایش زیبایی چهره شما، سلامت شما نیز حفظ شود.

در کنار توجه به این توصیه‌ها پس از هر عمل جراحی زیبایی کاشت مو، اگر قصد دارید عمل کاشت را در یک کلینیک تخصصی و معتبر در تهران انجام دهید، حتما سری به مرکز کاشت موی نگارین بزنید تا از خدمات تخصصی و پزشکان مجرب این کلینیک استفاده کنید و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

تغذیه بعد از کاشت مو

هنگامی که فرایند کاشت مو را پشت سر می‌گذارید، از سخت‌ترین مرحله عبور کرده‌اید. با این حال اتمام مراحل کاشت مو به معنای پایان کار نیست. در اینجاست که وظایف اصلی شما آغاز می‌شود و تغذیه بعد از کاشت مو اهمیت می‌یابد.

انتخاب رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در کسب نتیجه مطلوب دارد. اما در دوره نقاهت بعد از کاشت مو کدام مواد غذایی را در رژیم خود قرار دهیم و از کدام مواد غذایی دوری کنیم؟

انتخاب رژیم غذایی مطلوب و تبدیل آن به عادت غذایی نه تنها به تقویت موها بعد از کاشت مو کمک می‌کند، بلکه مانع از ریزش مجدد تار موها می‌شود. بنابراین اگر پس از کاشت مو به دنبال رژیم غذایی برای تقویت موها هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید!

چرا تغذیه بعد از کاشت مو مهم است؟

حتماً شما هم بارها شنیده‌اید؛ ما همان چیزی هستیم که می‌خوریم! هر غذایی که مصرف می‌کنیم روی فولیکول‌های مویی که تازه کاشته شده‌اند، تاثیر می‌گذارد. هنگامی که رژیم غذایی شما فاقد مواد عناصر و مواد مغذی مانند مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و اسیدهای چرب ضروری باشد، در عملکرد غشاء سلولی اختلال رخ می‌دهد.

این وضعیت به چرخه طبیعی رشد موها آسیب می‌زند و مانع تغذیه پیاز مو می‌شود. به همین خاطر است که گاهی پس از کاشت مو نیز شاهد ریزش موهای کاشته شده هستیم. با انتخاب رژیم غذایی مناسب می‌توان از بروز چنین اختلالی جلوگیری کرد. بنابراین برای داشتن فولیکول‌های موی سالم رژیم غذایی خود را به درستی انتخاب کنید.

تغذیه بعد از کاشت مو چگونه باید باشد؟

  •  

رژیم غذایی متعادل نقش مهمی در سلامت فولیکول‌های مو دارد. بعد از کاشت مو، فولیکول‌ها ضعیف هستند و احتمال ریزش آنها بالاست. از طرفی هنگامی که این فولیکول‌ها مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند، میزان رشد آنها رو به کاهش می‌گذارد. بنابراین کدام مواد غذایی را باید در رژیم غذایی خود جای دهیم و فولیکول‌های مو به چه موادی نیاز دارند؟

  • آهن و رشد موها

لوبیا، اسفناج و دانه‌های روغنی منبع خوبی از آهن هستند که سلامت موها را تضمین می‌کنند. البته سایر سبزیجات سبز رنگ نیز حاوی مقادیر قابل توجهی آهن هستند. اما چرا موها به آهن نیاز دارند؟ آهن سبب بهبود جریان گردش خون در پوست سر می‌شود. از این رو اکسیژن و سایر مواد مورد نیاز فولیکول‌های مو تامین شده و رشد موها بیشتر خواهد شد. بنابراین از معجزه آهن برای تقویت و رشد موها غافل نشوید و حتماً آن را در برنامه غذایی خود بعد از کاشت مو بگنجانید.

غذای مفید بعد از کاشت مو

  • روی و تقویت موها

مطالعات مختلف اثبات می‌کند که روی برای حفظ سلامت موها الزامی است. جالب است بدانید که این فلز در تولید سلول‌های جدید، تعادل هورمون‌ها و جذب مواد مغذی موثر است. درواقع تحریک رشد موها تنها از طریق تولید DNA و RNA جدید امکان‌پذیر است و خبر خوش اینجاست که روی به انجام این فرایند کمک می‌کند. اما کدام مواد غذایی حاوی روی هستند؟

آجیل، تخم مرغ، پنیر، غذاهای دریایی، غلات سبوس‌دار از جمله مواد غذایی حاوی روی هستند که بهتر است در برنامه تغذیه بعد از کاشت موی خود، این مواد را جای دهید.

  • ویتامین D

مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، با مشکلاتی مانند آلوپسی دست و پنجه نرم می‌کنند. از طرفی یکی از مواد مغذی برای فعال سازی رشد فولیکول‌های مو ویتامین D است. به همین خاطر افرادی که کاشت مو را انجام داده‌اند، نباید استفاده از این ماده مغذی را فراموش کنند. ویتامین D در ماهی، آب پرتقال، ماهی غزال آلا و قارچ وجود دارد. البته مواد غذایی تنها راه حل جذب ویتامین D نیستند؛ پیاده‌روی صبحگاهی به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه نیز به بدن کمک می‌کند که این ماده را تولید کند.

  • امگا ۳ و تغذیه موها

امگا ۳ نیز از دیگر موادی است که باید در برنامه تغذیه بعد از کاشت موی خود قرار دهید. جالب است بدانید که بدن قادر به تولید امگا ۳ نیست و به همین خاطر باید به نحوی آن را در رژیم غذایی خود جای دهیم. دانه کدو تنبل، ماهی قزل آلا و دانه کتان از جمله مواد غذایی هستند که به عنوان منبعی سرشار از امگا ۳ به حساب می‌آیند. این ماده علاوه بر کمک به حفظ رطوبت پوست سر، در تحریک رشد موها نیز نقش دارد.

در نهایت امگا ۳ با رطوبت رسانی به ساقه موها سبب درخشش خیره‌کننده آنها می‌شود.

  • پروتئین؛ منبعی مهم برای تقویت موها

پروتئین منبع بسیار مهمی برای مو و سایر بافت‌های بدن به حساب می‌آید. بعد از کاشت مو با انتخاب رژیم غذایی سرشار از مواد پروتئینی نه تنها بهبودی زخم‌ها در مدت زمان کوتاه‌تری محقق می‌شود، بلکه شاهد رشد موها نیز خواهیم بود. اما مهم‌ترین منابع پروتئین کدامند؟ تخم مرغ، لوبیا، ماهی، مرغ و گردو از جمله منابع مهم پروتئین هستند که جای دادن آنها در برنامه غذایی خود سبب تقویت موها و دستیابی به نتیجه دلخواه بعد از کاشت مو می‌شود.

تغذیه مناسب برای موهای کاشته شده

  • ویتامین B

B-Complex و B12 دو مورد از گروه ویتامین‌های B هستند که نقش مهمی در رشد موها و متابولیسم فولیکول‌های مو ایفا می‌کنند. به همین دلیل پزشکان بعد از کاشت مو توصیه می‌کنند که این ویتامین را در رژیم غذایی خود قرار دهیم. اما کدام مواد غذایی حاوی ویتامین B هستند؟

مرغ، گوشت قرمز، موز، آووکادو، آجیل و تخم مرغ از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین B هستند که نباید مصرف آنها را به خصوص بعد از کاشت مو فراموش کنید.

  • ویتامین E

ویتامین E منبعی سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست. از آنجا که این ماده نقش مهمی در بهبود پوست آسیب دیده دارد، مصرف آن بعد از فرایند کاشت مو را باید به خاطر سپرد. بعد از بهبودی زخم‌ها مصرف روغن‌های حاوی ویتامین E به نرم شدن بافت موها و بهبود کیفیت آنها کمک می‌کند.

 برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین E به شرح زیر هستند:

روغن بادام، آووکادو، اسفناج، آفتابگردان و روغن زیتون.

مواد غذایی که بعد از کاشت مو ممنوع هستند!

حال که با مواد غذایی مفید بعد از کاشت مو آشنا شدید، نوبت آن است که نگاهی هم به مواد غذایی ممنوع داشته باشیم. برخی از مواد غذایی و عادت‌های نادرست تاثیر سوئی بر رشد موها دارند و حتی سبب تضعیف و ریزش آنها می‌شوند.

  • مصرف غذاهای تند و فست فود ممنوع؛ غذاهای تند سبب تحریک پوست سر و به دنبال آن خارش پوست می‌شوند. بنابراین تا جای ممکن از مصرف این مواد غذایی دوری کنید.
  •  
  • نوشیدنی‌های حاوی مقادیر زیاد قند را کنار بگذارید؛
  •  
  • سیگار و الکل را در لیست مواد غذایی ممنوع قرار دهید. مصرف این مواد روند بهبودی را کند و حتی متوقف می‌کنند.
  •  
  • در نهایت استرس را از خود دور کنید. استرس در دراز مدت سبب ریزش موها می‌شود. بنابراین با تمرین تنفس عمیق و خواب مناسب از اضطراب دوری کنید.

انتخاب یک رژیم غذایی مناسب بعد از کاشت مو نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده محسوب می‌شود. با این کار نه تنها موها تقویت می‌شوند، بلکه در دراز مدت شاهد رشد آنها خواهید بود.

بنا به آنچه بیان شد، تغذیه بعد از کاشت مو نقش غیرقابل انکاری در بهبودی دارد. انتخاب رژیم غذایی سالم و حاوی مواد مغذی سبب تقویت فولیکول‌های مو، تحریک رشد موها و در نهایت استحکام آنها می‌شود.

البته استفاده از برخی مواد نیز در این دوره ممنوع است و تا جای ممکن باید از مصرف آنها پرهیز کرد. بنابراین رژیم غذایی سالمی را بعد از کاشت مو در پیش بگیرید و این رژیم را به عادت غذایی خود تبدیل کنید تا شاهد موهایی پرپشت و سالم باشید.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر