کد خبر: 123449
A

خواص کنگر فرنگی؛ از تنظیم فشار خون تا پاکسازی کبد(+عکس)

کنگر فرنگی که از مدیترانه سرچشمه می گیرد، قرن هاست به واسطه خواص دارویی متنوع خود از جمله کمک به کاهش سطح قند خون، تقویت سلامت دستگاه قلبی- عروقی و همینطور کبد استفاده گسترده دارد.

خواص کنگر فرنگی؛ از تنظیم فشار خون تا پاکسازی کبد(+عکس)

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کنگر فرنگی با نام علمی Cynara scolymus گیاهی یک ساله و بومی جنوب اروپا است که در زبان فرانسوی به آن آرتیشو و در زبان انگلیسی به آن آرتیچوک گفته می شود. این گیاه در منابع طب سنتی ارده شاهی نام دارد و در واقع نوعی گل خار است.

کنگر فرنگی که از مدیترانه سرچشمه می گیرد، قرن هاست به واسطه خواص دارویی متنوع خود از جمله کمک به کاهش سطح قند خون، تقویت سلامت دستگاه قلبی- عروقی و همینطور کبد استفاده گسترده دارد.

از آن جایی که عصاره کنگر فرنگی حاوی غلظت بالایی از ترکیبات تشکیل دهنده گیاه است، محبوبیت فراوانی به عنوان مکمل دارویی به دست آورده است و در حال حاضر توسط شرکت های داروسازی مختلفی در قالب قرص و کپسول به تنهایی یا در ترکیب با اجزای گیاهی دیگر فرموله می شود.

مکمل های دارویی حاوی عصاره کنگر فرنگی از طریق داروخانه های سراسر کشور قابل تهیه هستند.

اما شما تا چه اندازه با این گیاه سودمند آشنا هستید؟ در مورد فواید متنوع آن برای سلامتی چه می دانید؟ مواردی که در ادامه مورد بحث قرار می گیرند، با استناد به مقالات منتشر شده از طریق کتابخانه آنلاین جی استور جمع آوری و دسته بندی شده اند:  

ترکیبی غنی از مواد مغذی

کنگر فرنگی از نظر محتوای تغذیه ای گیاهی بسیار قدرتمند به شمار می رود. به طوری که یک آرتیشو متوسط (128 گرم در حالت خام و 120 گرم در حالت پخته شده) به صورت میانگین ترکیبات زیر را در خود جای می دهد:

از فواید برتر کَنگَر فرنگی برای سلامت بدن

در حالی که کنگر فرنگی حاوی چربی کمی است، سرشار از فیبر، انواع ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی محسوب می شود. از جمله مهم ترین محتویات این گیاه می توان به فولات، ویتامین ث، ویتامین کا و مواد معدنی ارزشمندی همچون منیزیم، فسفر، پتاسیم و آهن اشاره کرد. یک کنگر فرنگی متوسط تقریبا 7 گرم فیبر دارد که 23 تا 28 درصد از میانگین مقدار مورد نیاز روزانه را تامین می کند.

به گفته محققان کنگر فرنگی در میان سبزیجات، یکی از غنی ترین نمونه های آنتی اکسیدانی است و همین محتوا سبب شده تا بتواند فواید کم نظیری را برای اندام های مختلف بدن انسان به نمایش بگذارد.

کاهش LDL و افزایش HDL

یکی از مهم ترین فواید کنگر فرنگی به تاثیر قابل ملاحظه آن بر کاهش LDL یا همان کلسترول بد و افزایش HDL یا همان کلسترول خوب باز می گردد. مشخص شده که عصاره به دست آمده از برگ های این گیاه حاوی چنین اثراتی است.

بر اساس یک مطالعه بزرگ روی بیش از 700 داوطلب، مصرف روزانه مکمل عصاره برگ کنگر فرنگی به مدت 5 الی 13 هفته سبب کاهش LDL و افزایش HDL شد. در پژوهشی دیگر روی 143 بزرگسال مبتلا به کلسترول بالا دیده شد که مصرف منظم و روزانه کنگر فرنگی به مدت 6 هفته سبب کاهش به ترتیب 18.5 و 22.9 درصدی در کلسترول تام و LDL شده است.

علاوه بر این یک مطالعه حیوانی هم کاهش 30 درصدی LDL و 22 درصدی تری گلیسیرید را به دنبال مصرف منظم مکمل کنگر فرنگی تایید کرده است.

این عصاره به دو روش اصلی بر کلسترول تاثیر می گذارد: نخست آن که کنگر فرنگی حاوی لوتئولین است. این ترکیب آنتی اکسیدانی از تشکیل کلسترول جلوگیری می کند. دوم هم آن که عصاره برگ کنگر فرنگی بدن را تشویق می کند تا به نحو موثرتری کلسترول را پردازش کند و از این طریق سبب کاهش سطح کلی آن می شود.

از فواید برتر کَنگَر فرنگی برای سلامت بدن

کمک به تنظیم فشار خون

برخی تحقیقات نشان می دهند که عصاره کنگر فرنگی پتانسیل لازم برای کمک به افراد مبتلا به فشار خون را در اختیار دارد. یک مطالعه روی 98 مرد با فشار خون بالا نشان داد که مصرف روزانه کنگر فرنگی به مدت 12 هفته به ترتیب فشار خون دیاستولیک و سیستولیک را به طور متوسط 2.76 و 2.85 میلی متر جیوه کاهش می دهد.

البته مکانیسم دقیق این اثر هنوز به صورت کامل شناسایی نشده است. از جمله مواردی که به اثر کاهندگی فشار خون منتهی می شوند، می توان به محتوای پتاسیمی کنگر فرنگی اشاره کرد. این ترکیب به تنظیم فشار خون کمک می کند و از این رو برای بیماران فشار خونی موثر است.

بهبود سلامت کبد

یکی دیگر از کاربردهای محبوب کنگر فرنگی چیزی نیست جز بهبود سلامت کبد. این ترکیب گیاهی می تواند از کبد در برابر آسیب های احتمالی محافظت کند و حتی سبب رشد بافت جدید شود. از طرفی دیگر عصاره کنگر فرنگی تولید صفرا را افزایش می دهد و از این مسیر هم باعث حذف سموم از کبد می شود.

برای نمونه یک کارآزمایی بالینی روی 90 بیمار مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مشخص کرد که مصرف روزانه 600 میلی گرم عصاره کنگر فرنگی به مدت 2 ماه بهبود عملکرد کبدی را تضمین می کند. از جمله دیگر تاثیرات مهم این گیاه می توان به کاهش التهاب کبد و رسوب چربی کمتر نسبت به حالت عدم مصرف آن اشاره کرد.

از فواید برتر کَنگَر فرنگی برای سلامت بدن

به گفته دانشمندان برخی از آنتی اکسیدان های موجود در عصاره کنگر فرنگی مانند سینارین و سیلیمارین تا حدودی مسئول فواید کبدی آن هستند.

دیگر خواص درمانی ارزشمند کنگر فرنگی:

- کمک به تقویت سلامت سیستم گوارشی

- کمک به بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر

- کمک به کاهش قند خون

- کمک به کاهش وزن

- خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی

از آن جایی که اطلاعات دقیقی از ایمنی مکمل های حاوی کنگر فرنگی در بارداری و شیردهی در دست نیست، توصیه می شود که بانوان باردار یا شیرده از مصرف آن خودداری کنند. همچنین ممکن است بعضی افراد نسبت به این محتوای گیاهی حساسیت نشان دهند که در این صورت مصرف دارو باید قطع شود.

در نهایت هم بیمارانی که دچار سنگ های صفرایی و یا گرفتگی در مسیر صفرا هستند، نباید از کنگر فرنگی استفاده کنند زیرا همانطور که گفته شد این گیاه تولید و حرکت صفرا را افزایش می دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر