کد خبر: 125492
A

رویترز: اومیکرون جهش یافته ممکن است عفونی‌تر و بسیار مسری‌تر باشد

اکنون دانشمندان در حال پیگیری افزایش موارد ناشی از یک پسر عموی نزدیک به اومیکرون به نام BA.۲ هستند که شروع به رقابت با BA.۱ در بخش‌هایی از اروپا و آسیا کرده است. ترور بدفورد، ویروس شناس محاسباتی در مرکز سرطان فرد هاچینسون که تکامل SARS-CoV-۲ را ردیابی کرده است، در روز جمعه در توییتر نوشت که BA.۲ تقریباً ۸۲ ٪ از موارد در دانمارک، ۹ ٪ در بریتانیا و ۸ ٪ در ایالات متحده را شامل می‌شود.

رویترز: اومیکرون جهش یافته  ممکن است عفونی‌تر و بسیار مسری‌تر باشد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رویترز نوشت: نوع بسیار قابل انتقال  ویروس اومیکرون SARS-CoV-2 - که رایج‌ترین شکل آن به نام BA.1 شناخته می‌شود - اکنون تقریباً شامل همه عفونت‌های کروناویروس در سطح جهان است، اگرچه افزایش چشمگیری در موارد ابتلا به کووید قبلاً در برخی از کشورها به اوج خود رسیده است

ر ادامه این مطلب آمده است: اکنون دانشمندان در حال پیگیری افزایش موارد ناشی از یک پسر عموی نزدیک به اومیکرون به نام BA.2 هستند که شروع به رقابت با BA.1 در بخش‌هایی از اروپا و آسیا کرده است. موارد زیر چیزی است که تا به حال در مورد زیرشاخه جدید می دانیم:

سویه "نهان"

در سطح جهانی، BA.1  ، 98.8درصد از موارد توالی ارائه شده به پایگاه داده عمومی ردیابی ویروس GISAID را تا 25 ژانویه به خود اختصاص داده است. اما به گفته سازمان بهداشت جهانی، چندین کشور افزایش اخیر در زیرشاخه BA.2 را گزارش کرده اند.

علاوه بر BA.1 و BA.2، WHO دو زیرمجموعه دیگر را زیر چتر اومیکرون فهرست می کند: BA.1.1.529 و BA.3. همه از نظر ژنتیکی به هم مرتبط هستند، اما هر کدام دارای جهش هایی هستند که می تواند نحوه رفتار آنها را تغییر دهد.

ترور بدفورد، ویروس شناس محاسباتی در مرکز سرطان فرد هاچینسون که تکامل SARS-CoV-2 را ردیابی کرده است، در روز جمعه در توییتر نوشت که BA.2 تقریباً 82٪ از موارد در دانمارک، 9٪ در بریتانیا و 8٪ در ایالات متحده را شامل می شود. این آمار بر اساس تجزیه و تحلیل او از توالی داده ها از پایگاه داده GISAID و تعداد موارد از پروژه "جهان ما در داده ها" در دانشگاه آکسفورد گفته شده است.

ردیابی نسخه اومیکرون BA.1  نسبت به نسخه های قبلی تا حدودی ساده تر بوده است. دلیل آن این است که BA.1 یکی از سه ژن هدف مورد استفاده در آزمایش PCR رایج را ندارد. مواردی که این الگو را نشان می دهند به طور پیش فرض ناشی از BA.1 فرض می شد.

BA.2، که گاهی اوقات به عنوان یک سویه "نهان" شناخته می شود، همان ژن هدف گم شده را ندارد. در عوض، دانشمندان با ردیابی تعداد ژنوم‌های ویروس ارسال شده به پایگاه‌های اطلاعاتی عمومی مانند GISAID، آن را به همان روشی که انواع قبلی از جمله دلتا دارند، زیر نظر دارند.

به گفته کارشناسان، مانند سایر انواع دیگر، عفونت با BA.2 را می‌توان با کیت‌های تست خانگی کروناویروس تشخیص داد، اگرچه آنها نمی‌توانند نشان دهند که کدام نوع مسئول این عفونت بوده است.

 

آیا قابل انتقال تر است؟

برخی از گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند که BA.2 ممکن است حتی عفونی‌تر از BA.1 در حال حاضر بسیار مسری باشد، اما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر این که در برابر واکسن ها مقاوم باشد، وجود ندارد.

بر اساس داده های اولیه، مقامات بهداشت دانمارکی تخمین می زنند که BA.2 ممکن است 1.5 برابر بیشتر از BA.1 قابل انتقال باشد، اگرچه احتمالاً باعث بیماری شدیدتر نمی شود.

در انگلستان، یک تجزیه و تحلیل اولیه از ردیابی تماس از 27 دسامبر 2021 تا 11 ژانویه 2022 توسط آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (HSA) نشان می دهد که انتقال خانگی در میان افراد آلوده به BA.2 (13.4٪) در مقایسه با سایر موارد اومیکرون  (10.3%) بیشتر است .

بر اساس گزارش 28 ژانویه، آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا هیچ مدرکی دال بر تفاوت در اثربخشی واکسن پیدا نکرد.

دکتر اگون اوزر، متخصص بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو، گفت: یک سوال مهم این است که آیا افرادی که در موج BA.1 آلوده شده اند از BA.2 محافظت می شوند یا خیر.

اوزر گفت که این یک نگرانی در دانمارک بوده است، که در این کشور برخی از مکان‌هایی که تعداد موارد بالای عفونت BA.1 را مشاهده کرده اند، موارد افزایش BA.2 را نیز گزارش می‌کنند.

اوزر گفت: اگر عفونت قبلی BA.1 در برابر BA.2 محافظت نکند، "این می تواند نوعی موج مانند شتر دو کوهانه باشد." خیلی زود است که بدانیم آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر.

او گفت که خبر خوب این است که واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌ها همچنان "مردم را از بیمارستان دور نگه می‌دارند و مردم را از مرگ باز می‌دارند."

 
 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر