کد خبر: 125513
A

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان هشدار داد/ ناطقیان: در پیک جدید کرونا با سرعت به سمت درگیری اطفال پیش می رویم

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: به نظر می‌رسد موارد بستری نیز در کودکان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر شده است.

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان هشدار داد/ ناطقیان: در پیک جدید کرونا با سرعت به سمت درگیری اطفال پیش می رویم

به گزارش دیده بان ایران؛ «علیرضا ناطقیان» فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با وضعیت ابتلای کودکان به کرونا گفت: تقریبا از ده روز گذشته روند افزایش موارد سرپایی کرونا در اطفال به وضوح در شهر تهران افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد موارد بستری نیز در کودکان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر شده است.

او در ادامه گفت: موارد مثبت پی سی آر به طور قابل توجهی بالا رفته و این نشان می‌دهد با سرعت بسیار زیادی در حال رفتن به سمت درگیری اطفال هستیم. اینکه میزان درگیری به چه میزان خواهد بود به بسیاری از عوامل از جمله به رفتار مردم و اینکه چه قدر بازگشایی ها و حضور افراد در دورهمی‌ها و تجمعات ادامه پیدا کند، وابسته خواهد بود. 

ناطقیان افزود: گروهی که بیشتر از همه حساس است و ممکن است بیماری خودش را در آنها بیشتر نشان بدهد، گروه سنی اطفال به ویژه زیر ۱۲ ساله‌هاست. شیوع اومیکرون کار متخصصان کودکان را سخت کرده است و بسیاری اوقات منبع ابتلای کودک شناخته نمی‌شود. جدا از کودکانی که به مهدکودک می‌روند و آنجا ممکن است دچار افزایش موارد شویم، بسیاری از اوقات ممکن است خود افراد خانواده هم دچار اومیکرون شوند و علایم بسیار خفیفی داشته باشند، پی سی آر ندهند و بیماری آن‌ها شناخته نشود و کودکان خودشان را نیز مبتلا کنند. 

ناطقیان در ارتباط با رایج ترین علایم کودکان گفت: علایم فعلی کرونا شبیه به علایم کرونای معمولی است اما ما در حال حاضر موارد تب بالا، بی حالی، تهوع و استفراغ و در ادامه درگیری ناحیه حلق و حنجره به صورت سرفه های خروسکی را به عنوان علایم احتمالی کرونا درنظر می‌گیریم. گاهی اوقات اسهال نیز در کودکان به خصوص در سنین پایین‌تر ممکن است دیده شود. علایم هشدار این است که اگر کودکی از ابتدا تب جدی دارد و بدن درد، کوفتگی، سردرد، احساس خشکی گلو در او به صورت عمده وجود دارد و تغییر صدا در آن دیده می‌شود یا سرفه های خروسکی در کودک شکل بگیرد باید آن را مشکوک قلمداد کرده و مورد بررسی قرار داد. البته به نظر می‌رسد وزارت بهداشت باید علایم افراد با مثبت را ثبت کرده و علایم را در سطح کشور جمع آوری کند. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به وضعیت امکانات بیمارستان ها گفت: اگر این پیک بسیار افزایش پیدا کند دچار مشکل خواهیم شد. همین حالا در بیمارستان ها تخت های بیشتری را به بیماران بستری کرونا اختصاص داده ایم و تا حدودی این امکان را داریم که بخواهیم بخش‌های دیگر را تعطیل کنیم و به بستری های کرونا اختصاص دهیم، اما اگر تعداد موارد بستری بالاتر برود، ممکن است در بیمارستان ها جا برای بستری نداشته باشیم. در نتیجه به هر شکلی که بتوانیم شیب این پیک را کاهش دهیم، این احتمال که بخواهد بیماران به دلیل نبود تخت بیمارستانی آسیب ببینند کمتر خواهد بود و بهتر می‌توانیم این بحران را مدیریت کنیم. 

ناطقیان در ارتباط با وضعیت کادر درمان افزود: همین حالا نیز ما دچار مشکل هستیم و تعداد قابل توجهی از پرسنل ما مبتلا شده اند که گرچه ابتلای آن‌ها شدید نیست اما به دلیل نیاز به قرنطینه و جدا شدن آن‌ها از تیم درمان، هرکدام از آنها اگر تا هفت روز هم از خدمت رسانی معاف شوند، خواهید دید که در هفته های بعد ما با کمبود نیروهای تخصصی چه در زمینه پرستاری و چه پزشکی روبه رو خواهیم شد و این مساله دوباره بار کاری را برای دیگر پرسنل بیمارستان ها مضاعف می‌کند. این مساله دقت کار کادر درمان را پایین می آورد، احتمال خطای پزشکی را بالا می‌برد و تمام این‌ها باعث می‌شود از اوج گرفتن این بیماری آسیب ببینیم. درعین حال که سعی می‌کنیم تمام پروتکل ها را رعایت کنیم اما متاسفانه به دلیل سرایت پذیری بسیار بالای ویروس بازهم می‌بینیم پرسنل ما این روزها با شدت بیشتری به بیماری درگیر می‌شوند. 

او در انتها با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقاتی که درسطح کشور درحال رخ دادن است و افزایش شهرهای با رنگ قرمز، برای کنترل هرچه بیشتر بیماری، هر استانی در مورد بازگشایی مدارس به صورت جداگانه تصمیم بگیرد و در حال حاضر اگر شیب موارد بیماری و بستری در هر استانی بالاست، باید سعی کنند مدارس را دوباره غیرحضوری کنند، از طرفی دانشگاه ها را نیز باید تا جایی که می‌شود مدیریت کنند که افراد به صورت مجازی آموزش ببینید.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر