کد خبر: 126000
A

فرد مبتلا به اُمیکرون تا ۲۵ روز می‌تواند ناقل باشد

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: فرد مبتلا به اُمیکرون تا ۲۵ روز می‌تواند ناقل بیماری باشد و با ۷تا ۱۰ روز استراحت، صرفا احتمال ناقل بیماری بودن از بین نمی‌رود.

فرد مبتلا به اُمیکرون تا ۲۵ روز می‌تواند ناقل باشد

به گزارش دیده بان ایران، حسین کیوانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد گفت: قبل آمدن اُمیکرون، می‌توانستیم بین آنفولانزا و کرونا تفاوت قائل شویم اما امروز یک بدن درد خفیف یا یک تب ساده را باید امیکرون بدانیم. 

وی درارتباط با تفاوت علایم امیکرون و حساسیت فصلی افزود: هنوز حساسیت فصلی شروع نشده اما در حساسیت تب و بدن درد نداریم و افراد در فروردین و اردیبهشت با حساسیت مواجه می‌شوند. 

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: ابتلا به بیماری و در ادامه بهبود، بیشترین ایمنی را می‌دهد که در حدود ۲۵ تا ۱۰۰ برابر بیشتر است. معمولا تا ۶ ماه پس از بیماری ایمنی وجود دارد. اگر کسی دوباره مبتلا شود، در مرتبه دوم شدت علائم و احتمال بستری شدن او کمتر است. 

کیوانی ادامه داد: فردی که کرونا بگیرد و خوب شود بهتر می‌تواند در ادامه با این بیماری مقابله کند. 

وی توضیح داد: سیستم ایمنی ما بخشی آنتی بادی دارد اما سیستم ایمنی صرفا آنتی بادی نیست و سلول‌ها نقش موثرتری دارد و ممکن است کسی آنتی بادی نداشته باشد و یا پس از ۶ ماه آنتی بادی او از بین برود، اما سیستم ایمنی او از طریق سلول کمتر است. 

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: ما در طول عمر با صدها عامل بیماری روبرو می‌شویم و سلول‌هایی در مواجهه با عامل عفونی تشکیل می‌شوند که اطلاعات آنتی بادی را در خود دارند و آنتی بادی را تولید می‌کنند. این سلول‌ها در حالت آماده باش هستند و در مواجهه با بیماری آنتی بادی تولید می‌کند. 

کیوانی افزود: اگر کسی امیکرون بگیرد حداقل تا ۶ ماه مبتلا به امیکرون نمی‌شود اما ممکن است به سویه‌های دیگر مبتلا شود. 

وی گفت: فرد تا ۲۵ روز می‌تواند ناقل بیماری امیکرون باشد. ۷ تا ۱۰ روز فرد پس از ابتلا نیاز به استراحت دارد اما احتمال انتقال ۳ تا ۴ هفته پس از ابتلا وجود دارد. 

این استاد ویروس‌شناس اظهار کرد: دو تا ۵ روز قبل از بروز علائم امیکرون به این ویروس مبتلا شده ایم. باید حتما فاصله با افراد رعایت شود و استفاده از ماسک ضروری است. اگر واکسیناسیون گسترده را نداشتیم تلفات ناشی از امیکرون بیشتر می‌شد و احتمال به وجود آمدن سویه دیگری از ویروس وجود دارد. 

کیوانی یادآور شد: ۲۰ درصد مراجعه کنندگان کودکان هستند. تلفات بیشتر در افراد با سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای است. احتمال درگیری به سویه‌های قبلی بسیار کم است و سویه درچرخش مهم است./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر