کد خبر: 126208
A

پژوهشگران آمریکایی: از هر سه بزرگسال مسن مبتلا به کرونا، یک نفر به بیماری‌های جدید مبتلا می‌شود

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که از هر سه بزرگسال مسن مبتلا به کووید-۱۹، یک نفر به بیماری‌های جدید ناشی از عواقب آن مبتلا می‌شود.


پژوهشگران آمریکایی: از هر سه بزرگسال مسن مبتلا به کرونا، یک نفر به بیماری‌های جدید مبتلا می‌شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که از هر سه بزرگسال مسن مبتلا به کووید-۱۹، یک نفر به بیماری‌های جدید ناشی از عواقب آن مبتلا می‌شود.

به گزارش مدیکال اکسپرس، تقریبا یک سوم از افراد مسن مبتلا به کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰، حداقل به یک بیماری جدید مبتلا شده‌اند که در ماه‌های پس از نخستین ابتلا، به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشت. آمار ابتلا به بیماری‌های جدید در این گروه، بیشتر از افرادی است که به کووید-۱۹ مبتلا نبوده‌اند. این بیماری‌های جدید، طیف گسترده‌ای از اندام‌ها و سیستم‌های اصلی، از جمله قلب، کلیه‌ها، ریه‌ها و کبد را درگیر می‌کنند و عوارضی را نیز برای سلامت روانی به همراه دارند.

پژوهش‌هایی که به بررسی فراوانی و شدت بیماری‌های جدید پس از ابتلا به کووید-۱۹ می‌پردازند، آغاز شده‌اند اما تعداد کمی از آنها خطر بیش از اندازه ابتلا به بیماری‌های جدید ناشی از کووید-۱۹ را در افراد مسن مورد بررسی قرار داده‌اند.

پژوهشگران آمریکایی برای رسیدگی به این موضوع، از سوابق بیمه سلامت استفاده کردند و به شناسایی ۱۳۳۳۶۶ شخص ۶۵ ساله یا بیشتر در سال ۲۰۲۰ پرداختند که پیش از اول آوریل ۲۰۲۰ به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند. افراد شناسایی‌شده، در سه گروه متفاوت طبقه‌بندی شدند.

سپس پژوهشگران، هرگونه بیماری پایدار یا جدیدی را که ۲۱ روز پس از تشخیص کووید-۱۹ ظاهر شده بود، ثبت کردند و خطر بیماری‌های ناشی از کووید-۱۹ طی چند ماه بعد را براساس سن، نژاد، جنسیت و بستری شدن آنها در بیمارستان محاسبه کردند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که در میان افرادی که طی سال ۲۰۲۰ مبتلا به کووید-۱۹ تشخیص داده شده‌اند، ۳۲ درصد به یک یا چند بیماری جدید مبتلا شده‌اند که این رقم، ۱۱ درصد بیشتر از گروهی بود که به کووید-۱۹ مبتلا نبودند.

بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در مقایسه با گروه غیر مبتلا، در معرض افزایش خطر ابتلا به طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مانند نارسایی تنفسی، خستگی و فشار خون بالا قرار داشتند.

افرادی که به خاطر ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، در بیشتر موارد به طور قابل توجهی با افزایش خطر روبه‌رو شدند. خطر ابتلا به چندین بیماری نیز برای مردان سیاه پوست و برای افراد ۷۵ سال به بالا افزایش یافته بود.

این یک پژوهش مبتنی بر مشاهده‌ است؛ بنابراین نمی‌تواند علت را مشخص کند و پژوهشگران فقط برخی از محدودیت‌ها را تأیید می‌کنند؛ از جمله این واقعیت که برخی از تشخیص‌ها ممکن است واقعا نشان‌دهنده بیماری جدیدی نباشند که ناشی از کووید-۱۹ است.

با وجود این، آنها هشدار می‌دهند که با بیش از ۳۵۷ میلیون نفر مبتلا به کروناویروس در سراسر جهان، تعداد بازماندگان مبتلا به عواقب پس از عفونت حاد، همچنان رو به افزایش خواهد بود.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که این یافته‌ها، طیف وسیعی از عواقب مهم پس از ابتلا به کروناویروس را نشان می‌دهد. درک میزان خطر ابتلا به مهم‌ترین عواقب بالینی ممکن است احتمال تشخیص و مدیریت شرایط افراد مبتلا را افزایش دهد. همچنین، نتایج این پژوهش می‌تواند امکان برنامه‌ریزی برای استفاده از منابع مراقبت‌های بهداشتی را بهبود ببخشد.

این پژوهش، در مجله "The BMJ" به چاپ رسید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر