کد خبر: 12638
A

فواید سبزی‌های خانواده کلم

آیا شما هم جزو مصرف کنندگان سبزی های کلمی هستید با خواص و ویژگی های این سبزیجات آشنایی دارید و میدانید حاوی چه املاح و ویتامین هایی برای بدنمان هستند ؟برای مقابله با انواع سرطان ها و بیماری های خطرناک می توانید از این سبزی ها کمک بگیرید ترکیبات خاص سبزی‌های کلمی در این زمینه به کمک شما می آیند .

فواید سبزی‌های خانواده کلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، انواع سبزی‌های کلمی (Cruciferous) سرشار از مواد مغذی مهم هستند، مانند چند نوع از کاروتنوئیدها (بتاکاروتن، لوتئین و زیگزانتین)، ویتامین C، E و K، فولات و املاح. به‌علاوه، منبع خوبی هم برای دریافت فیبر به شمار می‌روند. نکته دیگر این‌که انواع سبزی‌های کلمی حاوی عناصر خاصی به‌نام گلوکوزینولات هستند که به‌عنوان مواد شیمیایی حاوی سولفور شناخته می‌شوند. دقیقا همین مواد شیمیایی، بوی تُند و طعم تلخ سبزی‌های کلمی را به‌وجود می‌آورند. گلوکوزینولات درحین آماده‌سازی مواد غذایی، جویدن و هضم، به ترکیبات فعال بیولوژیکی تبدیل می‌شود، مانند ایندول، نیتریل، تیوسیانات و ایزوتیوسیانات. 

ایندول-3-کاربینول (نوعی ایندول) و سولفورافان (نوعی ایزوتیوسیانات)، بیشتر از همه عناصر دیگر به‌خاطر اثرات ضدسرطانی‌شان مورد بررسی و ارزیابی واقع شده‌اند. محققان در آزمایش روی نمونه‌های حیوانی دریافته‌اند که ایندول و ایزوتیوسیانات، رشد سرطان را در اندام‌های مختلف مانند سرطان مثانه، سرطان پستان، سرطان کولون، سرطان کبد، سرطان ریه و معده، مهار می‌کند. این مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات خاص سبزی‌های کلمی می‌توانند به شیوه‌های مختلف از ابتلا به سرطان پیشگیری کنند: کمک به محافظت از سلول‌ها در مقابل آسیب‌دیدگی DNA. کمک به غیرفعال‌سازی عناصر سرطان‌زا. اثرات ضدویروسی و ضدباکتریایی. اثرات ضدالتهابی. القای مرگ سلولی (آپوپتوز). جلوگیری از تشکیل عروق خونی تومور (آنژیوژنز) و مهاجرت سلول‌های تومور (زمینه‌ساز متاستاز). مطالعات انسانی درباره ترکیبات موجود در سبزی‌های کلمی هم نتایج مختلفی را نشان می‌دهند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر