کد خبر: 126641
A

خسارت 52 هزار میلیاردی گردشگری سلامت/ هر سال 30 درصد شاهد رشد گردشگر سلامت بوده ایم

خراسان نوشت: هزار میلیارد تومان خسارت کرونا به گردشگری سلامت کشور؛ این عددی است که از اظهارات رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت کشور درباره خسارت کرونا طی دو سال اخیر استخراج شده است.

خسارت 52 هزار میلیاردی گردشگری سلامت/ هر سال 30 درصد شاهد رشد گردشگر سلامت بوده ایم

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ بنا بر اعلام حسین نیکونام «تنها در یک‌سال شیوع ویروس کرونا بین ۷۰۰ تا هزار میلیون دلار خسارت به صنعت گردشگری سلامت ایران وارد شده است که با توجه به شیوع ۲ ساله کرونا، حجم خسارت وارده باید ۲ برابر محاسبه شود.» او که ریاست جامعه حرفه ای گردشگری سلامت استان را هم به عهده دارد درباره سهم خراسان رضوی از این میزان خسارت طی دو سال نیز گفت: میزان خسارت کرونا به حوزه گردشگری سلامت استان تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. حسین نیکونام در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که خراسان رضوی یکی از مقاصد مهم گردشگری سلامت کشور است، اظهار کرد: میزان خسارت های وارد شده به این بخش در خراسان رضوی در یک سال معادل ۱۵۰ میلیون دلار است که به ازای دو سال این رقم به ۳۰۰ میلیون دلار می رسد. وی ادامه داد: در کل کشور درمجموع ورودی گردشگر سلامت ۷۵ درصد در مقایسه با دوران قبل از شیوع ویروس کرونا ریزش داشته که در نوع خود بی‌سابقه و مشکل آفرین بوده است. رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور با اشاره به پیامدهای جدی و خسارت های جبران ناشدنی شیوع کرونا به حوزه گردشگری سلامت، اظهار کرد: برآوردهای انجام شده مشخص کرد که تنها در یک سال شیوع ویروس کرونا بین ۷۰۰ تا هزار میلیون دلار خسارت به صنعت گردشگری سلامت ایران وارد شده است که با توجه به شیوع دو ساله کرونا، حجم خسارت وارد شده باید دو برابر محاسبه شود.

نیکونام درباره  میزان جبران خسارت های وارد شده به این صنعت از محل پرداخت تسهیلات بانکی نیز گفت: موارد جزئی پرداخت تسهیلات در این باره انجام شده است و البته آن هم تسهیلاتی بوده که با سود بالا به متقاضیان پرداخت شده، که به همه متقاضیان هم داده نشده است. وی با بیان این که گسترش واکسیناسیون در دولت جدید موفقیت بزرگی بوده است، اظهار کرد: با توجه به شیوع هر روزه سویه‌های جدید کرونا و نیز آغاز موج ششم بیماری در کشور، هنوز هم نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را برای صنعت گردشگری سلامت در نظر گرفت. شایان ذکر است، پیشتر رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در تیرماه 99 اعلام کرده بود که «کرونا باعث ضرر حدودی ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلاری به صنعت گردشگری سلامت شده است.»

 

افت چشمگیر تعداد گردشگران سلامت درباره کرونا

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در پاسخ به این سوال که قبل از شیوع کرونا در مشهد، گردشگری سلامت چقدر درآمد داشته است؟ به «خراسان رضوی» گفت: طبق آمار از سال 90 تا 98 در هر سال 30 درصد شاهد رشد گردشگر سلامت در مشهد بوده ایم و از 98 تا 99 شاهد کاهش 50 درصدی گردشگر سلامت در استان بوده ایم، با شیوع بیماری کرونا در سال 98، ما 25 هزار گردشگر سلامت در استان داشته ایم که این عدد در ادامه کاهش چشمگیری داشته است. داوود خوش شکن افزود: هر گردشگر سلامت بین 2 تا 5 هزار دلار هزینه می کند و اگر این مبلغ را در 25 هزار نفر ضرب کنیم در سال به 50 میلیون دلار می رسد به این معنی که در آمد ما در مشهد در سال 1398 مبلغ 50 میلیون دلار بوده که در سال 99 به عدد 20 میلیون دلار رسیده و در 1400 اگر چه تا حدودی ترمیم شده ولی به حالت اول برنگشته است. قبل از پیک پنجم تعداد بیماران ما تا 17 هزار گردشگر سلامت رسید ولی پس ازآن شاهد افت حضور بیمار بوده ایم. وی تصریح کرد: کرونا به شدت گردشگری سلامت را از رونق انداخت. وی تصریح کرد: البته باید به این موضوع اشاره کنیم که گردشگری سلامت ما به دلیل اعتماد دیگر کشور ها در حوزه درمان به خدمات سلامت در ایران به شدت به صورت تصاعدی در حال رشد بود در حالی که ما این ارقام را به صورت ثابت در محاسبه ضرر و زیاد در نظر گرفته ایم و اگر بخواهیم به صورت تصاعدی محاسبه کنیم ضرر و زیان ما در سال های شیوع کرونا در زمینه گردشگری سلامت به شدت خیره کننده بوده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر