کد خبر: 126673
A

ماندگاری نسبتا کوتاه واکسن آسترازنکا، چالش جدید سازوکار کوواکس

قابلیت ماندگاری نسبتا کوتاه مدت برای واکسن کرونای آسترازنکا، روند توزیع این واکسن را در میان فقیرترین کشورهای جهان پیچیده می کند.

ماندگاری نسبتا کوتاه واکسن آسترازنکا، چالش جدید سازوکار کوواکس

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ به گفته مقامات و اسناد داخلی سازمان جهانی بهداشت (WHO) که در خبرگزاری رویترز بررسی شده است، تاریخ مصرف نسبتا کوتاهِ واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت داروسازی آسترازنکا، روال عرضه آن به فقیرترین کشورهای جهان را پیچیده کرده است.

این چالش، جدیدترین مشکلی است که سازوکار کوواکس را که با همکاری سازمان جهانی بهداشت مدیریت می‌شود و هدف آن تزریق واکسن به نیازمندترین افراد جهان است، با دردسر مواجه کرده است.

در ابتدا، کشورهای فقیرتر و سازوکار کوواکس از کشورهای ثروتمندتر در تامین منابع واکسن، عقب افتادند زیرا کشورهای ثروتمند به دلیل برخورداری از توان مالی توانستند به اولین دُزهای موجود واکسن دسترسی داشته باشند.

پس از آن از آنجایی که تولید واکسن در سطح جهان افزایش یافت و کشورهای ثروتمند اهدای دُزهای اضافی واکسن را آغاز کردند، برخی از کشورها - به ویژه در آفریقا - اکنون برای مدیریت محموله های بزرگ با مشکل مواجه هستند.

به این ترتیب عواملی چون لزوم رد واکسن‌هایی با عمر مفید کوتاه، همراه با نابرابری اولیه در توزیع واکسن، تردید به واکسیناسیون و سایر موانع به میزان بسیار پایین واکسیناسیون در آفریقا کمک کرده است. در این منطقه تنها حدود ۱۰ درصد از مردم واکسینه شده‌اند و این درحالیست که در کشورهای ثروتمندتر بیش از ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بسیاری از واکسن‌ها فقط چند ماه و گاهی چند هفته به پایان تاریخ انقضایشان باقی مانده است و برخی از کشورها مجبور شده اند دُزهای منقضی شده را از بین ببرند که از آن جمله می توان به نیجریه اشاره کرد که بیش از یک میلیون واکسن آسترازنکا را در ماه نوامبر از بین برد./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر