کد خبر: 126782
A

معده درد در اُمیکرون طبیعی است؟ / از علل تا روش‌های درمان

با ورود به سال سوم همه‌گیری کرونا، به راحتی می‌توان فرض کرد که همه علائم این ویروس را می‌دانیم.  اما نوع اُمیکرون،  همه چیز  را متزلزل کرده است و علائمی را ایجاد می‌کند که بیشتر در امتداد خطوط سرماخوردگی و آنفولانزا و در مقابل سویه‌های قدیمی کرونا است.  اکنون، یک علامت جدید اُمیکرون وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد:درد معده

معده درد در اُمیکرون طبیعی است؟ / از علل تا روش‌های درمان

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از هلث لاین، مطالعه Zoe COVID، که یک مطالعه مبتنی بر اپلیکیشن است و توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد، کینگز کالج لندن، استنفورد و بیمارستان عمومی ماساچوست ایجاد شده و علائم ویروس را ردیابی می‌کند، به تازگی «افزایش شدید» مشکلات گوارشی در افراد مبتلا به کرونا دیده  شده است، این علائم عبارتند از درد معده، اسهال، حالت تهوع و از دست دادن اشتها.  

توییتر نیز  پر از توییت افرادی است که می‌گویند با ابتلا به اُمیکرون، درد معده داشته‌اند.  بنابراین، آیا درد معده از علائم اُمیکرون است؟  اگر در زمانی که ویروس دارید به آن مبتلا شدید، چه باید بکنید؟  

علائم اُمیکرون چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) آخرین بار لیست علائم کرونا را در فوریه ۲۰۲۱ به روز کرد، زمانی که نوع دلتا بر موارد این ویروس در کشور غالب بود.  آن علائم عبارتند از:

تب یا لرز

سرفه

تنگی نفس یا مشکل در تنفس

خستگی

درد‌های عضلانی یا بدن

سردرد

از دست دادن چشایی یا بویایی

گلو درد

احتقان یا آبریزش بینی

حالت تهوع یا استفراغ

اسهال

با این حال،   داده‌ها نشان داده اند که علائم اُمیکرون، کمی متفاوت است.  گزارشی از CDC که در اواسط دسامبر منتشر شد، تعداد کمی از موارد اُمیکرون را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و نشان داد که افراد مبتلا به این سویه، بیشتر احتمال دارد علائم زیر را داشته باشند:

سرفه

خستگی

کلافگی

آبریزش بینی

دکتر آمش آدالجا، متخصص بیماری‌های عفونی و محقق ارشد مرکز امنیت سلامت جانز هاپکینز، می‌گوید: «در افراد خاصی، کرونا می‌تواند علائم گوارشی ایجاد کند که شایع نیست، اما رخ می‌دهد و معمولاً با اسهال همراه است».

دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت، می‌گوید اُمیکرون و سایر انواع کرونا را می‌توان در مدفوع شناسایی کرد و حتی در غشا‌های مخاطی که مجرای روده شما را پوشانده است، تکثیر کرد.  او می‌گوید: "این می‌تواند باعث التهاب و گرفتگی عضلات و درد شکم شود. "

اما دکتر توماس روسو، رئیس بیماری‌های عفونی دانشگاه بوفالو در نیویورک، می‌گوید اگر دچار درد معده و سایر مشکلات گوارشی شدید، به‌طور خودکار تصور نکنید که کرونا است.  مطالعه Zoe نشان داد که برخی از افرادی که علائم گوارشی را گزارش کرده‌اند، آزمایش کرونای منفی داشتند

نحوه درمان معده درد ناشی از اُمیکرون

اگر آزمایش کرونای شما مثبت بوده و معده درد دارید، کارشناسان می‌گویند چند کار وجود دارد که می‌توانید برای تسکین آن انجام دهید:

رژیم غذایی ملایم داشته باشید

از غذا‌های سنگین و چرب مانند پیتزا و غذا‌های سرخ شده اجتناب کنید و چیز‌هایی که برای معده شما ملایم‌تر هستند مانند موز، برنج، نان تست و سس سیب را انتخاب کنید.

آب فراوان بنوشید 

آب به عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می‌کند و همچنین به شما کمک می‌کند تا اگر با اسهال همراه با درد معده خود دست و پنجه نرم می‌کنید، آب بدنتان را دوباره تامین کنید.

استامینوفن

اگر از درد شدید،   ناراحت هستید، مصرف مسکن‌های OTC مانند استامینوفن (تیلنول) می‌تواند کمک کننده باشد.

درمان‌های طبیعی را در نظر بگیرید

دارو‌های طبیعی مانند نعناع و زنجبیل نیز ممکن است ناراحتی معده و حالت تهوع را بهبود بخشند.  می‌توانید چایی را با یکی یا هر دو ماده موجود در آن بنوشید تا ببینید آیا به شما آرامش می‌دهد یا خیر.

یک آنتی اسید مصرف کنید

فاموتیدین مسدود کننده هیستامین-۲ (Pepcid، Pepcid AC) می‌تواند به شما کمک کند در صورت داشتن مشکلات ریفلاکس با درد معده، تسکین پیدا کنید. یک کارآزمایی بالینی کوچک،  نشان داد که بیماران کرونایی که فاموتیدین مصرف کرده‌اند، نسبت به افرادی که این دارو را مصرف نکرده‌اند، علائم خود را سریع‌تر بهبود می‌دهند.  

چه زمانی برای معده درد اُمیکرون با پزشک خود تماس بگیرید؟

درد معده ناشی از اُمیکرون،   نباید بیش از حد شدید باشد.  اما، اگر همراه با اسهال شدید، خون در مدفوع خود مشاهده کرده اید، دچار کم آبی شده اید، یا هنگام راه  رفتن در کنترل بدنتان مشکل دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر