کد خبر: 128249
A

دکتر زالی: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از پیشگامان هوش تجاری در حوزه سلامت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از پیشگامان هوش تجاری در حوزه سلامت است، گفت: دانشگاه ما به درجه از بضاعت مدیریتی رسیده است که می تواند پیشتاز حوزه هوش تجاری در سلامت باشد

دکتر زالی: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از پیشگامان هوش تجاری در حوزه سلامت است

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دکتر علیرضا زالی امروز دوشنبه در  نخستین جشنواره دانشگاه بهره‌ور و سومین جشنواره بیمارستان بهره‌ور که در تالار امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه این جشنواره نماد و تجلی تلاش های انجام شده در دانشگاه در طول یک سال گذشته است، اضافه شدن بهداشت، آموزش و تحقیقات و فناوری در کنار جنبه های قبلی سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی و تبدیل آن به سامانه مدیریت هوشمند دانشگاهی را یادآور شد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به دانشگاه بهره ور چالش‌های زیادی پیش روست، گفت: امروز شاهد حرکت از بیمارستان بهره‌ور به سمت دانشگاه بهره‌ور هستیم.

دکتر زالی با بیان اینکه تحقق هوش تجاری مستلزم یک گام حرکت رو به جلو است، تاکید کرد: شالوده اقدامات بهره‌وری بر مبنای معماری جدید داده است که بر مبنای آن می توان مداخلات مدیریتی کرد.

وی با بیان اینکه در هوش تجاری ۱۸ شاخص وجود دارد که دانشگاه در گام‌های آغازین آن است، بر ضرورت  ترجمان حوزه دانشگاهی و سلامت این شاخص ها و مدیریت بر اساس آن‌ها تاکید کرد.

دکتر زالی با اشاره به ویژگی های نسل ششم سامانه‌های مدیریتی افزود: در چنین شرایطی شفافیت، عدالت گستری، نوآوری و خلاقیت در حوزه‌های مدیریتی خلق می‌شود.

وی افزود: در داشبورد کیفیت بالینی این سامانه به منظور پایش ابعاد کیفیت خدمات، ۱۱۷ شاخص پایش می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به اینکه سامانه HIM تقریبا در دانشگاه استقرار یافته است، گفت: خوشبختانه با نگاهی جهادی شاهد تحقق ورود این سامانه به حوزه های آموزش، تحقیقات و فناوری و بهداشت بودیم.

دکتر زالی تاکید کرد: هوشمندسازی، کارایی، شفافیت، کیفیت و جامعه محوری از اصول شکل‌گیری جنبش نهضت نظام بهره وری در دانشگاه است.

وی ادامه داد: امسال تا ابتدای بهمن ماه با وجود مشکلات جدی در دریافت منابع، وجود کرونا، کاهش درآمدهای اختصاصی و بسیاری از موارد تحمیلی، موفق شدیم ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی بیمارستانی کسب کنیم که عدد قابل توجه و چشمگیری است.

دکتر زالی همچنین تخفیف ۱۶,۵ میلیارد تومانی بیمارستان‌های دانشگاه به بیماران کم‌برخوردار را در سال گذشته از دستاوردهای سامانه  HIM و نشان دهنده افزایش بهره‌وری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانست.

وی با اشاره به تعدد بیمارستان‌های ارجاعی در دانشگاه گفت: در جریان ارایه خدمات توانستیم علی رغم امواج سهمگین کرونا اقامت بیمارستانی را به ۴,۵ روز کاهش دهیم.

دکتر زالی همچنین کاهش کسورات بیمارستانی را نشان دهنده افزایش بهره‌وری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانست.

وی همچنین از بستری ۳۰۰ هزار بیمار کرونایی، بستری ۲۲۰ هزار بیمار غیر کرونایی و در کنار آن انجام ۱۱۰ هزار عمل جراحی بزرگ و مراجعه یک میلیون و ۱۹۰ هزار نفر به اورژانس بیمارستان‌های دانشگاه از ابتدای سال تا ابتدای بهمن ماه خبر داد.

 

وی از حرکت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ریل بهره وری خبر داد و تاکید کرد: این حرکت نیاز به شتاب بیشتر برای اجرای برنامه های بلندپروازانه دانشگاه دارد.

رییس دانشگاه با اشاره به این که تمامی بیمارستانها، مراکز بهداشتی، دپارتمان های تحقیقاتی دانشگاه نمونه هستند و خدمات منحصربه فردی ارایه می دهند تاکید کرد: انتخاب واحدهای نمونه به معنای این نیست که سایر مراکز در شرایط نامطلوبی قرار دارند.

دکتر زالی ایجاد شبکه آرشیو مدیریتی با هدف بهرمندی از ظرفیت های نوآورانه مدیران را خواستار شد و گفت: ایجاد این سازوکار می‌تواند لایه های مدیریتی را به صورت منسجم تر به بهره وری نزدیک کند.

 

دکتر محمود خدادوست معاون مدیریت توسعه و منابع گفت: جنبش بهره وری در دانشگاه سال ۹۶ با نگاه افزایش بهره‌وری در بیمارستان‌ها کلید خورده است.

وی با اشاره به شکل گیری کمیته بهره‌وری در دانشگاه و به دنبال آن در بیمارستان‌ها، گفت:  کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها، چگونگی توزیع نیروی انسانی، ساز و کارهای توسعه با استفاده از تجهیزات تخصصی و ساماندهی تجهیزات پزشکی به عنوان پارامترهای اصلی بهره وری مورد توجه و دقت قرار گرفت.

 

معاون مدیریت توسعه و منابع دانشگاه با اشاره به نیاز به اطلاعات دقیق و بروز، گفت: بنابر این سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی طراحی و راه‌اندازی شد و با این سامانه مدیریت درست و منطقی تحقق بخشیده شد.

 

دکتر خدادوست با بیان اینکه مدیریت بحران کرونا نیازمند اطلاعات بروز است، از اضافه شدن ماژور اختصاصی کرونا به این سامانه خبر داد.

 

وی با بیان اینکه در طول پنج سال اخیر متناسب با نیازهای جدید این سامانه ارتقا و کاربرد آن افزایش یافت، گفت: کاربرد این سامانه به درجه ای از بلوغ رسیده است که آماده ارایه به وزارت بهداشت و سایر دانشگاه هاست و در دانشگاه آزاد نیز اقدامات خوبی برای استفاده از این سامانه انجام شده است.

دکتر خدادوست همچنین از  ثبت پتنت سامانه HIM در سازمان ثبت اسناد خبر داد.

وی در ادامه گفت: همچنین در چهل و چهارمین کنگره جهانی بیمارستان که در بارسلون اسپانیا برگزار شد، سامانه HIM به عنوان تجربه برتر در زمینه استفاده از فناوری در راستای ارایه خدمات سلامت مورد تجلیل قرار گرفت.

 

وی همچنین یادآور شد: در طول مسیر ارتقای سامانه صرف نظر از سامان دهی به صورت کمی، رضایت مندی و کیفیت خدمات نیز پیش بینی شد.

 

دکتر خدادوست افزود: این سامانه توسط سازمان ملی بهره وری ایران به عنوان تجربه موفق بهره‌وری در حوزه سلامت معرفی شد.

 

وی افزود: در ویرایش ششم سامانه با ایجاد داشبوردهای مدیریتی، سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی به سامانه مدیریت هوشمند دانشگاه ارتقا پیدا کرد.

 

دکتر سعید غلامزاده دبیر این جشنواره نیز در این مراسم با ارایه توضیحاتی درباره تاریخچه این جشنواره، یادآور شد: در جشنواره امسال برای نخستین بار از بیمارستان بهره‌ور به سمت دانشگاه  بهره‌ور و با نگاه تحقق دانشگاه نسل سوم حرکت کردیم.

 

وی با بیان اینکه با تشکیل دبیرخانه جشنواره، محورها و اولویت‌ها به بیمارستان‌ها ابلاغ، اطلاعات عملکردها استخراج و با شاخص های موجود محاسبه و عملکرد مراکز با معیارهای مشخص امتیازدهی شد.

 

دکتر غلامزاده کیفیت بالینی، پایش عملکرد بیمارستان، خدمات و مراقبت‌های بهداشتی، فعالیت‌های آموزشی و عملکرد پژوهشی را از داشبوردهای موجود برای ارزیابی عملکرد عنوان کرد.

 

دکتر پیشوایی رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز در این مراسم با اشاره به وسعت وزارت بهداشت، از تلاش‌های کمیته بهره‌وری وزارت بهداشت تقدیر کرد.

 

وی با ابراز امیدواری نسبت به ارتقای بهره وری در سال ۱۴۰۱، گفت: امیدواریم حوزه سلامت پیشتاز این حرکت ملی باشد.

 

دکتر یاوری رییس بیمارستان ۱۵ خرداد نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت شاخص های رضایتمندی بیماران در بحث بهره وری، راه اندازی سامانه افکار سنجی توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را در ارتقا شاخص های بهره وری اثر بخش توصیف کرد.

 

وی  با تاکید بر اهمیت ارایه خدمات کمی و کیفی به بیماران خاطرنشان کرد: باید با تعرفه های دولتی خدمات خصوصی و باکیفیت تر به بیماران دهیم.

 

رییس بیمارستان ۱۵ خرداد ارتقا کیفیت به عنوان اصلی ترین شاخص های بهره وری گفت: ساخت و ‌نوسازی فضای فیزیکی، تجهیز بخش SICU ، ساخت و بهبود فضای اتاق عمل و ایجاد و تجهیز اورژانس جدید از جمله اقدامات انجام شده در این بیمارستان است.

 

دکتر یاوری گفت: راه اندازی پذیرش آنلاین، نصب و راه اندازی کیوسک های ایجاد صف در مراکز پر ازدحام، ترخیص بر بالین بیماران در بخش های بستری نظارت مستمر بر تغذیه بیماران از دیگر اقداماتی بود که با هدف افزایش بهره وری در بیمارستان ۱۵ خرداد با هدف افزایش بهره وری انجام شده است.

 

دکتر شهرزاد زاده مدرس رییس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی مهدیه نیز در این مراسم  با موضوع دستاورد برگزیده «تعامل بهره‌ور با خیرین سلامت» به سخنرانی پرداخت. 

 

دکتر محمد ورهرام مدیر مرکز پزشکی، آموزشی، پژوهشی و درمانی مسیح دانشوری نیز با موضوع دستاورد برگزیده «عدالت در دسترسی بهره‌ور به خدمات و مراقبت‌های سلامت» نیز مواردی را عنوان کرد.

 

همچنین در بخش دیگری از این مراسم با حضور دکتر زالی و جمعی از مسئولان دانشگاه و وزارت بهداشت از سامانه مدیریت هوشمند  HIM رونمایی شد.

 

در پایان جشنواره نیز از برترین های دانشگاه در حوزه HIM تقدیر شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر