کد خبر: 128726
A

مدیرعامل فایزر : چهارمین دوز واکسن ضروری است

رئیس شرکت فایزر با اعلام حمایت از دوز دوم یادآور (بوستر) واکسن کووید-۱۹ در آخر هفته، گفت این شرکت متخصصان سلامت فدرال را تحت‌ فشار قرار خواهد داد تا به آمریکایی‌هایی که واجد شرایط تزریق واکسن‌اند، چهارمین دوز ضد ویروس را تزریق کند.

مدیرعامل فایزر : چهارمین دوز واکسن ضروری است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رئیس شرکت فایزر با اعلام حمایت از دوز دوم یادآور (بوستر) واکسن کووید-۱۹ در آخر هفته، گفت این شرکت متخصصان سلامت فدرال را تحت‌ فشار قرار خواهد داد تا به آمریکایی‌هایی که واجد شرایط تزریق واکسن‌اند، چهارمین دوز ضد ویروس را تزریق کند.

این سخنان آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر، در برنامه «فیس دِ نیشن» (Face the Nation) کانال سی‌بی‌اس پس از آن مطرح شد که او در مورد قدرت احتمالی واکسن برای ایجاد حفاظت موثر طولانی‌تر و گسترده‌تر توضیح می‌داد.

بورلا به مارگارت برنن، مجری سی‌بی‌اس، گفت: «دوز چهارم یادآور همین حالا ضروری است» و اضافه کرد که داده‌های دوز سوم نشان داد که دوز یادآور در جلوگیری از علائم حاد موثر بوده اما در جلوگیری کلی از ابتلا کمتر اثر داشته است و همچنین معلوم شد که فقط مصونیتی موقت ایجاد می‌کند.

او گفت: «مصونیتی که از دوز سوم به دست می‌آورید، خیلی خوب است؛ در واقع برای بستری نشدن و جلوگیری از مرگ کاملا خوب است.» بورلا سپس در مورد دوز سوم این‌طور ادامه داد: «آن‌قدرها جلو بیماری را نمی‌گیرد و خیلی دوام نمی‌آورد.»

ادامه ناتوانی واکسن‌ها در جلوگیری از گسترش نوع خفیف یا بی‌نشانه کووید-۱۹ بسیاری را در سراسر ایالات متحده ناامید کرده است، به‌ویژه آن‌هایی که از ادامه محدودیت‌های زندگی اجتماعی دو سال پس از اولین بار که ویروس به ایالات متحده آمریکا رسید، کلافه بودند.

بورلا در مصاحبه‌اش افزود امیدوار است که «واکسن موثرتری که مصونیت طولانی‌تری فراهم می‌آورد، بعضی از نگرانی‌های دائمی در مورد بازگشت به «روال عادی‌» را رفع کند.

بورلا گفت: «چیزی که ما سعی داریم انجام بدهیم و در حال حاضر، با‌جدیت روی آن کار می‌کنیم، این است که نه تنها واکسنی بسازیم که در برابر همه سویه‌ها از جمله اومیکرون مصونیت ایجاد کند، بلکه چیزی باشد که دست‌کم یک سال دوام بیاورد و اگر بتوانیم به آن دست یابیم، آن وقت به نظر من خیلی راحت می‌توانیم پیگیری کنیم و به خاطر بسپاریم و به این ترتیب می‌توانیم واقعا به دورانی که قبلا زندگی می‌کردیم، بازگردیم.»

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ و اداره غذا و دارو هنوز اجازه تزریق دوز چهارم فایزر یا هر واکسن دیگر کووید-۱۹ را صادر نکرده‌اند؛ دولت فدرال در ماه نوامبر، دوز سوم را فقط برای تمام افراد بزرگسال مجاز اعلام کرد و میلیون‌ها آمریکایی هنوز آن را تزریق نکرده‌اند.

مدیر موقت سازمان غذا و دارو در ماه نوامبر هنگام اعلام جزئیات در مورد افراد واجد شرایط گفت: «دادن مجوز استفاده از تک‌دوز یادآور هر یک از واکسن‌های مدرنا یا فایزر/بیون‌تک کووید-۱۹ برای افراد ۱۸ سال به بالا به ایجاد مصونیت مداوم در برابر کووید-۱۹، از جمله پیامدهای جدی آن که ممکن است به بستری و مرگ منجر شود، کمک می‌کند.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، همچنان یکی از بزرگ‌ترین حامیان واکسن است و اغلب در سخنرانی‌های عمومی‌اش در مورد همه‌گیری، آمریکایی‌ها را به‌ویژه به تزریق دوز یادآور تشویق می‌کند.

تعداد آرای بایدن در نظرسنجی‌ها در مورد موضوع کووید-۱۹ که مزیتی برای رئیس‌جمهوری در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ بود، در ماه‌های اخیر با ادامه شیوع ویروس در ایالات متحده کاهش یافته و تعداد افرادی که از همه‌گیری خسته شده‌اند، رو به افزایش است.

مطالعه‌ای که در مجله علمی لنست (Lancet) در اواخر سال گذشته چاپ شد، تاثیر کوتاه‌مدت واکسن‌های یادآور را بررسی کرد و یافته‌ها حاکی از آن بود میزان پادتن در افرادی که واکسن یادآور فایزر را بعد از دوزهای واکسن قبلی زده‌اند، نسبت به گروه کنترل هشت برابر است. در مورد واکسن‌های دیگر مانند مدرنا چنین تشخیص داده شد که مصونیت به‌مراتب بیشتری ایجاد می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر