کد خبر: 129672
A

پیک بعدی کرونا بیشتر کودکان را درگیر می‌کند

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره احتمال موج هفتم کرونا گفت: پیک ششم را گذراندیم و آمارها صعودی نیست اما مدرسه ها را زود باز کردند و باید ببینیم واقعا چه پیش می آید! آیا فاصله گذاری و استفاده از ماسک در مدارس رعایت خواهد شد یا نه؟

پیک بعدی کرونا بیشتر کودکان را درگیر می‌کند

به گزارش دیده بان ایران؛ دکتر شهناز آرمین، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره احتمال موج هفتم کرونا گفت: پیک ششم را گذراندیم و آمارها صعودی نیست اما مدرسه ها را زود باز کردند و باید ببینیم واقعا چه پیش می آید! آیا فاصله گذاری و استفاده از ماسک در مدارس رعایت خواهد شد یا نه؟

 

وی افزود: باید خانواده ها را برای تزریق واکسن به کودکان تشویق کرد. شاید بتوانیم بیماری را در همین حد کنترل کنیم اما اگر این اتفاق نیفتد پیک سنگینی خواهیم داشت که بیشتر در مورد کودکان و سنین پایین خواهد بود که واکسیناسیون روی آنها انجام نشده و هنوز واکسن را دریافت نکرده‌اند.


متن گفت وگوی شفقنا با دکتر آرمین، فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال را در ادامه می‌خوانید:


-آیا این احتمال وجود دارد که با بازشدن مدارس شیب ابتلا به اومیکرون صعودی شود و پیک بعدی در راه باشد؟
ما یک پیک را گذراندیم و آمارها صعودی نیست اما مدرسه ها را زود باز کردند و باید ببینیم واقعا چه پیش می آید! آیا فاصله گذاری و استفاده از ماسک در مدارس رعایت خواهد شد یا نه؟ باید خانواده ها را برای تزریق واکسن به کودکان تشویق کرد. شاید بتوانیم بیماری را در همین حد کنترل کنیم اما اگر این اتفاق نیفتد پیک سنگینی خواهیم داشت که بیشتر در مورد کودکان و سنین پایین خواهد بود که واکسیناسیون روی آنها انجام نشده و هنوز واکسن را دریافت نکرده‌اند. باید ببینیم چه می شود و زمان معلوم کننده شرایط است.


-آیا کسانی که به اومیکرون مبتلا شده بودند در این دوره هم احتمال ابتلا دارند؟
به فاصله ۳ تا ۴ هفته می توانند مجددا مبتلا شوند. اینطور نیست که آنتی بادی ایجاد شده بالا باشد یا محافظ شدیدی بدهد. براساس شواهد چنین اتفاقی نمی افتد و احتمال ابتلای فرد در هفته های بعدی وجود دارد.


-واریانت های قبلی چنین ابتلای سریعی نداشت. سویه های بعدی کرونا چطور خواهد بود؟
حتی سازمان بهداشت جهانی هم پاسخ این سوال شما را نمی داند. این مسائل به میزان واکسیناسیون در جامعه ارتباط دارد. اینکه چطور بتوانند زنجیره سرایت را کنترل کنند اگر زنجیره درست کنترل و مهار شود می توانیم بیماری را کنترل کنیم. فعلا نمی توان تخمینی زد. برخی احتمال می دهند به صورت طبیعی رو به ضعیف شدن برود و برخی شواهدی دارند که امکان دارد سویه هایی خطرناک‌تر ایجاد شود. آنچه که امروز می دانیم این است که برای کنترل بیماری باید زنجیره سرایت قطع شود. اگر بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد جامعه ای واکسن زده باشند و رعایت فاصله اجتماعی انجام شود بیماری از حالت پاندمی خارج می شود.

 


-بسیاری واکسن زده اند و تا دوز های سوم تزریق انجام شده است آیا دوز های چهارم و پنجم نیز تزریق خواهد شد؟
امروز دوز چهارم برای افراد دارای ریسک تصویب شده است. احتمال تزریق دوز های چهارم و پنجم بالا است.


-آیا تزریق مداوم واکسن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؟
نه واکسن چنین کاری نمی کند. نمی خواهم بگویم واکسن عارضه ندارد ولی خطر کووید نسبت به آنچه عوارض واکسن است بیشتر بوده و در این بحث که جامعه را در مقابل عوارض بیماری قرار بدهیم و یا اینکه واکسن بزنیم؛ مسلما واکسن زدن ارجح است.


-در برخی از انواع واکسن از جمله سینوفارم دوز های تزریقی در مقابل ابتلا به اومیکرون جوابگو نبود.
اصلا قرار نیست بگوییم که واکسن می زنیم و اصلا گرفتار بیماری کرونا نمی شویم. واکسن می تواند از بیماری شدید جلوگیری کند میزان مرگ و میر در میان کسانی که واکسن زده اند کمتر بوده است ولی کسی ادعا نمی کند که شما با تزریق واکسن در برابر بیماری مصون می شوید آنچه مهم است میزان و شدت بیماری است که با تزریق واکسن کم می شود.

 


-اخیرا وزارت بهداشت اعلام کرده است که بیماری سرخک زیاد شده آیا این وضعیت به دلیل عدم استقبال والدین از واکسیناسیون کودکان در ایام کرونا است؟
این اطلاعیه به دلیل شیوع سرخک در افغانستان است چون میزان تزریق واکسن در آن ها بالا نیست و به همین دلیل اعلام شده اگر کسانی به دلیل کرونا بچه ها را برای تزریق واکسن نبرده اند به سرعت اقدام کنند و واکسن بزنند.


-آیا آماری از نوزادانی که واکسن های خود را نزدند وجود دارد؟
این آمار را باید از وزارت خانه گرفت.

 

 
 
 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر