کد خبر: 129852
A

با کودکان مبتلا به اوتیسم چگونه برخورد کنیم؟

کودکان اوتیسمی از اذیت و آزار در جامعه در امان نیستند و حتی در مراکز مخصوص نگهداری خود هم اذیت و آزار می شوند.

با کودکان مبتلا به اوتیسم چگونه برخورد کنیم؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ انتشار یک فیلم کوتاه از درگیری یک مرد با زنی در داخل خودرو که ادعا می‌شد به علت جای پارک است، عصر شنبه گذشته جنجال زیادی را به پا کرد. در این فیلم مرد جوان راننده خودرو هیوندای به خودرو پرایدی با حالت خشمگین حمله کرده و به حودرو آسیب رسانده و به سرنشینان که یک مادر و کودک هستند فحاشی کرده و آن‌ها را تهدید می‌کند.

در توضیح این فیلم ادعا شده بود زن جوان دارای کودک اوتیسم که خودرواش پلاک معلولان دارد در جای پارک ویژه معلولان توقف کرده، اما مرد جوان به او اعتراض کرده و با تهدید خواستار پارک در آن نقطه بوده است.

با انتشار گسترده این ویدئو در چند ساعت اول، ظهر چهارشنبه مرد جوان از سوی پلیس فتا دستگیر شد.

رییس پلیس فتا تهران با بیان اینکه بعد از انتشار این فیلم مردم زیادی خواستار دستگیری راننده خودرو هیوندا شدند، تاکید کرد: این فرد ساعتی بعد دستگیر شد، اما این تمام ماجرا نبود و این اتفاق نکات و زوایای پنهان دیگری هم داشت.

این اولین و آخرین باری نیست که به کودکان اوتیسم حمله می‌شود و بار‌ها این فرشتگان مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. در این گزارش برخی حوادث مهم مرتبط با کودکان اوتیسم را بررسی کردیم.

اذیت و آزار کودکان در مرکز بدون مجوز

خرداد ماه سال ۹۶ بود که با لو رفتن فایلی صوتی و شکایت سه خانواده از یک مرکز نگهداری و آموزش کودکان اوتیسم در مشهد، سر و صدای زیادی به پا شد. یک خانواده در اوایل خرداد متوجه شکستن پای کودکشان در مرکز نگهداری شدند. با بررسی‌های بیشتر مشخص شد پای کودک در اثر شکنجه شکسته شده است. دو خانواده دیگر هم به علت ضرب و شتم از مرکز شکایت کردند.

با ثبت شکایت، پرونده وارد مرحله رسیدگی شد و بهزیستی با ادعای اینکه این موضوعات اتهام است و مرکز هم مجوز ندارد سعی در آرام کردن فضا داشت، اما دو متهم از سوی دادستانی دستگیر و موضوع تایید شد.

ضرب و شتم وحشیانه کودکان اوتیسمی در رشت

 هنوز یکسال از افتتاح مرکز نگهداری کودکان در رشت نگذشته بود که در خرداد سال ۹۶ اتفاقات وحشتناکی رخ داد که فیلم آن یکسال بعد در فضای مجازی منتشر شد.

چند پرستار این مرکز کودکان اوتیسم را به خط کرده و با شلنگ به سر آن‌ها ضربه زده و پایشان را هم با لگد مصدوم می‌کردند. در فیلمی دیگر از این مرکز یک پرستار با خط کش ده‌ها بار به دست یک کودک اوتیسمی می‌کوبد. این فیلم وحشتناک واکنش عمومی را برانگیخت و با مقصران این حادثه برخورد شد.

اذیت و آزار خونین جوان مبتلا به اوتیسم

در آخرین روز‌های دی ماه سال ۹۸ درگیری چند جوان به پلیس آمل اعلام شد. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد درگیری در یک ساندویچی رخ داده است. با بررسی بیشتر مشخص شد ساعتی قبل داخل ساندویچی دو پسر جوان شروع به اذیت و تحریک کردن یک بیمار مبتلا به اوتیسم ۲۱ ساله می‌کنند و او هم در واکنش به یکی از جوانان ضربه می‌زند. درگیری به داخل خیابان کشیده شده و دو پسر جوان، بیمار اوتیسمی را روی زمین انداخته و باعث خونریزی داخلی او می‌شوند.

با مبتلایان به اوتیسم چگونه برخورد کنیم؟

مهسا خوش بیان مددکار کودکان اوتیسم در گفتگو  گفت: مهمترین موضوع در حوزه کودکان مبتلا به اوتیسم این است که مانند سایر معلولان باید به رسمیت شناخته شوند و با آن‌ها مانند بیمار رفتار شود. مردم جامعه باید شرایط این افراد را درک کنند و با آن‌ها متناسب با شرایط خودشان رفتار کنند.

وی افزود: نباید از کودکان مبتلا به کرونا توقع رفتار عادی داشت و باید درکشان کرد. این افراد رفتارهای خاصی دارند که نباید از دستشان عصبانی یا ناراحت شد. آن‌ها مهارت ارتباط گیری دو طرفه را ندارند و نباید وقتی کسی اذیتشان می‌کند توقع داشت که آن‌ها موضوع را مدیریت کرده و واکنش خشن نشان ندهند.

به گفته این مددکار، کودکان اوتیسمی مهارت ارتباط کلامی و چشمی ندارند و نمی‌توانند از این دو طریق ارتباط بگیرند، در حالی که کاملا مانند یک انسان عادی هستند و هیچ مشکلی ندارند.

وی تاکید کرد: به دلیل ضعف‌های این چنینی، افراد جامعه باید با بیماران اوتیسمی مدارا کرده و از خشمگین کردن یا اذیت این افراد خودداری کنند. بهتر است هموطنان در برخورد با کودکان مبتلا به اوتیسم از صبر بیشتری برخوردار باشند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر