کد خبر: 129881
A

سامه‌یح: پزشکان بالای ۵۰ یا ۶۰ سال برای آموزش نسخه آنلاین حوصله ندارند/ کندی اینترنت در مراجعه بیماران، وقت مردم و پزشک را اتلاف می‌کند/ یک پزشک۷۰ ساله را می شناسم که می‌گوید نمی‌توانم به جز نسخه کاغذی جور دیگری کار کنم

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: سایت‌های بیمه‌ای نیازمند به روزرسانی و برخی تغییرات در روند ارائه خدمات هستند.

سامه‌یح: پزشکان بالای ۵۰ یا ۶۰ سال برای آموزش نسخه آنلاین حوصله ندارند/ کندی اینترنت در مراجعه بیماران، وقت مردم و پزشک را اتلاف می‌کند/ یک پزشک۷۰ ساله را می شناسم که می‌گوید نمی‌توانم به جز نسخه کاغذی جور دیگری کار کنم

به گزارش دیده بان ایران؛ همایون سامه‌یح در خصوص مشکلات طرح نسخه‌نویسی آنلاین گفت:  این طرح مشکلات مختلفی دارد که متخصصان با بیمه‌ها قرارداد ندارند و این مساله در تهران بیشتر مشاهده می‌شود. در واقع به این دلیل که حداقل ده دقیقه وقتشان را برای نوشتن نسخه آنلاین باید هزینه کنند حاضر به اجرای این طرح نیستند! و اگر متخصصی مراجعاتش زیاد باشد نمی‌تواند همه بیمارانش را ویزیت کند.

وی ادامه داد: اینکه متخصصان با بیمه‌ها قرارداد ندارند، نمی‌تواند دلیلی بر عدم اجرای طرحی باشد که کشور و نظام سلامت بیش از پیش به اجرای آن برای کاهش هزینه‌ها که به خصوص در بخش بیماری‌هایی که به متخصص برای درمان نیازمنداند، شود. پیگیری این قرارداد بخشی بر عهده نظام سلامت و بخشی نیز خود متخصصان است که طی سال‌های گذشته با درآمدهای نجومی متاسفانه هزینه‌های درمان را برای مردم طاقت‌فرسا کرده‌اند. از سوی دیگر دلیل افزایش ظرفیت پزشک و متخصص همین مساله بود تا ازدحام بیماران سبب ابتر ماندن اجرای سایر طرح‌ها برای تحول در نظام سلامت نشود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دوم سخنانش در خصوص مشکل بعدی این طرح بیان کرد: مشکل بعدی کندی اینترنت است که البته قبلا خوب بود اما مدتی است که این سرعت با کاهش مواجه شده و وقت مردم و پزشک را اتلاف می‌کند. البته این که سرعت اینترنت در ایران کند است بر هیچ کس پوشیده نبوده و قابل کتمان هم نیست اما نکته اساسی این است که در حال حاضر سامانه ثنا مربوط به قوه قضاییه و برخی سامانه‌های دیگر مانند درگاه ملی کسب و کار که مراجعین بسیاری دارد با همین سرعت اینترنت در حال ارائه خدمات به مردم است. یا مراحل ثبت نام و سایر روند اداری دانشگاه ها با همین سرعت اینترنت در حال ارائه خدمات هستند.

وی در ادامه در خصوص دسترسی به سایت های بیمه نیز گفت: دسترسی به سایت های بیمه در گذشته راحت بود اما اکنون با مشکلات بسیاری مواجه است. بنده به عنوان پزشک با این مشکلات دست به گریبان هستم این مساله در خصوص سامانه بیمه سلامت به شدت خودنمایی می‌کند، به گونه‌ای که سایت به قدری دیر باز می‌شود که بیمار و پزشک هر دو کلافه شده و بعد از مدتی بیمار با گلایه و حتی ناسزاگویی از مطب یا بیمارستان خارج می‌شود.

وی افزود: اینکه سایت‌های بیمه‌ای نیازمند به روزرسانی و برخی تغییرات در روند ارائه خدمات هستند نکته قابل توجهی است که دولت و ارگان‌های متولی از جمله خود تامین اجتماعی و البته وزارت فناوری باید برای رفع آن دست به کار شوند تا هر چه زودتر طرح نسخه آنلاین بدون این مشکلات بتواند اجرایش به سامان برسد.

سامه یح گفت:  مشکل بعدی که اجرای این طرح را با مشکل مواجه می‌کند، این است که بعد از اینکه نسخه به صورت آنلاین نوشته می‌شود، بیمار نمونه‌ای از این نسخه را ندارد که در صورت قصور و یا در صورت خطای احتمالی انسانی اگر دارویی در زمان نسخه پیچی اشتباهی تجویز شده بود، آن را با نسخه خود مطابقت دهد و مساله جانی برای بیمار ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: مسله بعدی در خصوص پزشکانی است که بالای ۵۰ یا ۶۰ سال سن دارند و اصولا برای آموزش نسخه آنلاین حوصله ندارند! پزشکی را می‌شناسم که با ۷۰ سال سن می‌گوید نمی‌توانم به جز نسخه کاغذی جور دیگری کار کنم. قطعا و یقینا نکته‌ای که یکی از نمایندگان که خود پزشک است به آن اشاره کرده درست است اما اینکه همواره بر افزایش ظرفیت پزشک و تربیت پزشکان جوان تاکید می‌شود دلیل بر این امر است. درست است که یک پزشک ۶۰ یا ۷۰ ساله تجربه بسیاری برای درمان بیماران دارد اما این شغل نیز مانند سایر مشاغل نیازمند بازنشستگی است تا راه برای تربیت متخصصان و پزشکان جوان‌تر باز شده و این متخصصان با تجربه به جای طبابت، به تربیت این جوانان اهتمام بورزند.

سامه یح گفت: در صورتی که مشکلات این طرح که در بالا گفته شد حل شود، می‌تواند تحولی اساسی در نظام سلامت کشور ایجاد شود؛ چراکه این طرح سال‌هاست در کشورهای دیگر اجرا می‌شود و بسیار برای مردم مفید بوده است.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر