کد خبر: 130726
A

عضو انجمن داروسازان: درآمد داروخانه‌ها کاهش پیدا کرده است/ نسخ الکترونیک به داروخانه ها تحمیل شده است

حقوق مسئولان فنی داروخانه‌ها این روز‌ها به دلیل تجمع اعتراضی آن‌ها خبرساز شده است. این داروسازان جوان نسبت به پیشنهاد حقوق ۱۹ میلیونی برای عقد قرارداد خود نیز رضایت ندارند.

عضو انجمن داروسازان: درآمد داروخانه‌ها 
کاهش پیدا کرده است/ نسخ الکترونیک به داروخانه ها تحمیل شده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در روز‌های گذشته انجمن‌های داروسازان ایران و تهران رقم پایه ۱۹ میلیون تومانی را برای مسئولان فنی داروخانه‌ها که داروساز صاحب مجوز داروخانه باید به او پرداخت کند پیشنهاد دادند. این موضوع در کنار عدم برگزاری انتخابات هیئت مدیره انجمن‌های داروسازی موجب اعتراض مسئولان فنی شده تا در برابر سازمان غذا و دارو به تجمع دست بزنند.

مسئول فنی داروخانه، داروسازی است که از سوی اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر، موفق به دریافت برگه تشخیص صلاحیت مسئول فنی داروخانه و همچنین از سوی دانشگاه علوم پزشکی موفق به دریافت پروانه مسئولیت فنی شود. چنین شخصی که مسئولیت امور فنی داروخانه را به عهده دارد، باید به وظایف قانونی خود در داروخانه به خوبی عمل کند. از سوی دیگر مسئول فنی داروخانه می‌تواند مؤسس داروخانه نیز باشد که با دریافت مجوز تأسیس مطابق ضوابط کمیسیون، اقدام به تأسیس داروخانه کرده است.

این افراد عموما داروسازان جوانی هستند که تا پیش از تأسیس داروخانه توسط خود، در داروخانه‌های دیگر به عنوان مسئول فنی فعالیت می‌کنند.

به گفته این داروسازان جوان میزان سود اقتصادی داروخانه‌ها بسیار بیشتر از آن مبلغی است که به عنوان حقوق به مسئولان فنی داروخانه پرداخت می‌شود و بنابراین باید حقوق آن‌ها بیشتر از ۱۹ میلیون تومان باشد.

بهمن صبور، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه انجمن داروسازان همانند شورای عالی کار نیست که پایه حقوقی را مصوب کند بلکه فقط پیشنهاد داده و مسئولان فنی داروخانه‌ها بر مبنای این اعداد وارد قرارداد با داروخانه‌ها می‌شوند، گفت: از سال ۹۰ برای نظم دهی پرداخت به مسئولان فنی داروخانه‌ها، انجمن داروسازی هر سال عددی را پیشنهاد می‌دهد و دوستان بر اساس این پیشنهاد وارد مذاکره برای عقد قرارداد با مسئولان فنی می‌شوند.

صبور با اشاره به تجمع اعتراضی مسئولان فنی‌ داروخانه‌ها نسبت به پیشنهاد عدد پایه ۱۹ میلیون تومانی اظهار کرد: اجر و ارزش‌ کار مسئولان فنی داروخانه‌ها بسیار بیشتر از این عدد است، اما با توجه به تورم کشور هر مکانیسمی را در نظر بگیریم، پاسخگوی همکاران ما نیست.

وی افزود: مسئولان فنی بر این امر اصرار دارند که عدد پیشنهادی با توجه به مشکلات اقتصادی روزافزون بیشتر باشد. حال باید دوباره در انجمن داروسازان در این رابطه مذاکراتی را انجام دهیم و احتمال دارد یک بازنگری در این رابطه صورت بگیرد.

عدد پیشنهادی با مشورت مسئولان فنی بوده است

عضو داروساز سازمان نظام پزشکی تهران اظهار کرد: در انجمن داروسازان، مسئولان فنی داروخانه‌ها خود داروساز بوده و عضو انجمن داروسازان هستند و با موافقت این افراد بر روی رقم ۱۹ میلیون توافق شده است.

وی تأکید کرد: این عدد صرفا پیشنهاد بوده و تعیین کننده نبوده و ارزش همکاران ما در داروخانه‌ها بیشتر از این است و امیدواریم همکاران فنی ما به لحاظ حقوقی تأمین شوند تا دچار مشکلات اقتصادی نشوند

مشکلات داروخانه‌ها

صبور در ادامه با اشاره به مشکلات داروخانه‌ها در کشور اظهار کرد: متأسفانه درآمد داروخانه‌ها کاهش پیدا کرده و دچار چالش‌های مختلفی هستیم. موضوع حاشیه سود دارو با توجه به تورم نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه با کاهش روبه‌رو شده و عملا نسخ الکترونیک به داروخانه‌ها تحمیل شد و حداقل باید ۳۰ دقیقه در داروخانه معطل شویم تا دارو و اطلاعات بیمار را ثبت کنیم. متأسفانه بیمه‌ها با ما هیچ همکاری ندارند و توقع دارند این کار‌هایی که وظیفه داروخانه نیست را رایگان برای آن‌ها انجام داده و اسناد را برای آن‌ها ارسال کنیم.

وی ادامه داد: همچنین مالیات داروخانه‌ها افزایش پیدا کرده و سازمان تأمین اجتماعی هنوز پس از ۸ ماه از ارسال اسناد دارو‌های بیمه شده، پرداختی به ما نداشته‌اند. با توجه به چالش‌های موجود به نظر من سال ۱۴۰۱ سال آسانی برای داروخانه‌ها و داروسازان نخواهد بود.

چرا انتخابات انجمن داروسازان برگزار نمی‌شود؟

به گزارش جامعه ۲۴، یکی از موارد دیگر اعتراض مسئولان فنی داروخانه‌ها مقابل سازمان غذا و دارو، اعتراض نسبت به عدم برگزاری انتخابات انجمن و تغییر هیئت مدیره آن بود.

صبور در این رابطه اظهار کرد: انجمن‌های داروسازان ذیل تبصره ۱۰ کمیسیون ماده ۱۰ وزارت کشور مجوز گرفته‌ است و بر اساس همین قوانین هم انتخابات برگزار می‌شود. حدود سال ۹۵ و ۹۶ انجمن‌های سیاسی نیز که در ردیف ما قرار می‌گرفتند و استعلام‌های آن‌ها نیز همانند ما بود از ما جدا شدند. در این میان قانونگذار برای انتخابات ما سکوت کرد. این تنها انجمن داروسازان نیست که با این مشکلات مواجه است بلکه انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد دیگری نیز همین مشکل را دارند.

عضو داروساز سازمان نظام پزشکی تهران یادآور شد: از شش ماه قبل هیئت اجرایی انتخابات را انتخاب کرده‌ایم و چندین نامه را به وزارت کشور ارسال کردیم، اما متأسفانه این وزارت‌خانه هیچ همکاری با ما نداشته و بر انتخابات ما نظارت نمی‌کند تا آن را تأیید را یا رد کند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر