کد خبر: 136103
A

درمان کبد چرب با دمنوش خاکشیر + طرز تهیه

کبد چرب یک بیماری خاموش است و متأسفانه امکان تشخیص آن در مراحل اولیه دشوار است و چنانچه تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد، می تواند به بیماری های خطرناک کبدی تبدیل شود.بسیاری از افراد علاقه مند هستند که برای درمان کبد چرب از داروهای گیاهی استفاده کنند. دمنوش خاکشیر یکی از بهترین راهکارهای درمان این بیماری است

درمان کبد چرب با دمنوش خاکشیر + طرز تهیه

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ برخورداری از سلامت جسمی اولین هدفی است که هر انسانی برای پیشبرد دیگر اهداف زندگی باید داشته باشد و برای رسیدن به آن تلاش کند. بدن ما به گونه ای طراحی شده است که خواه و ناخواه در معرض بیماری های مختلف قرار می گیریم ولی از طرفی هم خوشبختانه با رعایت یکسری نکات می توان از بروز برخی بیماری ها پیشگیری کرد یا ابتلا به آن ها را به تعویق انداخت. امروزه اقبال مردم به سمت غذاهای چرب و سرخ کردنی و پرکالری از طرفی و انجام فعالیت های کم ورزشی از سویی دیگر باعث شده است که افراد چاق یا دارای اضافه وزن در جامعه بیشتر از پیش شوند. متأسفانه چاقی یکی از مهم ترین عوامل بروز انواع بیماری ها است که می توانند به بدن لطمات جبران ناپذیری را وارد کنند.

یکی از شایع ترین این بیماری ها، کبد چرب است که به علت مصرف غذاهای چرب، کربوهیدرات ها و کمی تحرک در بیشتر افراد چاق و حتی افراد لاغری که از رژیم غذایی سالمی پیروی نمی کنند، دیده می شود. یکی از عواملی که این بیماری را خطرناک کرده، این است که ممکن است فرد سالیان زیادی به کبد چرب مبتلا باشد ولی خود، نسبت به آن آگاهی نداشته باشد. کبد چرب در مراحل اولیه قابل درمان است ولی چنانچه در درمان آن کوتاهی شود، می تواند زمینه ساز بیماری های خطرناک و کشنده ای باشد.

برخی از راهکارهایی که برای درمان کبد چرب ذکر شده است، افزایش تحرک و رعایت رژیم غذایی مملو از میوه ها و سبزیجات تازه است. درمان های گیاهی بسیاری نیز از گذشته برای درمان این بیماری استفاده می شده است که مهم ترین آن ها مصرف گیاه خاکشیر است. به همین دلیل، در این مقاله پس از ارائه توضیحات مختصری راجع به درمان کبد چرب با خاکشیر خواهیم کرد.

Untitled-design-28-1

کبد چرب چیست؟

کبد چرب زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی چربی در سلول های کبدی جمع شود. اگرچه وجود مقدار کمی چربی در این سلول ها طبیعی است، اما اگر بیش از 5 درصد از بافت کبد، چربی باشد، به آن کبد چرب اطلاق می شود. گرچه نوشیدن بیش از حد الکل می تواند منجر به کبد چرب شود، اما در بسیاری از موارد، این کار نقشی در بروز کبد چرب ندارد. کبد چرب غیرالکلی مرحله اولیه و برگشت پذیر بیماری کبدی است که متأسفانه، اغلب تشخیص داده نمی شود. با گذشت زمان، این بیماری ممکن است منجر به یک بیماری کبدی جدی تر شود.

کبد چرب شامل تجمع چربی زیاد و التهاب در کبد است که به سلول های کبدی آسیب می رساند و می تواند منجر به فیبروز یا لک های کبدی شود، زیرا سلول های کبدی به طور مکرر آسیب دیده و از بین می روند. متأسفانه، پیش بینی پیشرفت کبد چرب دشوار است و خطر سیروز کبدی و سرطان کبد در این حالت بسیار افزایش می یابد؛ هم چنین کبد چرب با افزایش خطر بیماری های دیگر، از جمله بیماری های قلبی، دیابت و بیماری های کلیه در ارتباط است.

راه های درمان کبد چرب

برای درمان بیماری کبد چرب راه های درمان بسیاری پیشنهاد می شود، از تغییر رژیم غذایی گرفته تا تغییر سبک زندگی و انجام فعالیت های بدنی بیشتر؛ هم چنین داروهای شیمیایی و گیاهی هم برای درمان این عارضه در دسترس است که پزشک با صلاحدید خود آن ها را تجویز می کند. با این حال عده زیادی از مردم در پی استفاده از دارو های گیاهی و سنتی برای درمان کبد چرب یا حتی پیشگیری از بروز آن هستند. یکی از پرطرفدارترین روش های درمانی، استفاده از دانه های خاکشیر است. در ادامه کمی راجع به این گیاه دارویی و فواید آن برای شما خواهیم گفت اما قبل از آن بهتر است با برخی علائم کبد چرب آشنا شویم.

علائم ابتلا به کبد چرب

در صورتی که نشانه های زیر را دارید بهتر است برای اطمینان از وضعیت کبد خود، به پزشک مراجعه کنید:

کک و مک و لک های پوستی

زرد بودن بار زبان

رفلاکس گوارشی و ترش کردن

زرد بودن سفیدی چشم

طعم بد یا تلخ دهان

پرخاشگری و عصبانیت

درد در مچ پا

احساس مور مور شدن در نواحی مختلف بدن

ریزش موی شدید

حالت چسبندگی مدفوع به کاسه توالت

خونریزی های شدید در عادات ماهیانه بانوان

زرد شدن زیر بغل پیراهن به دلیل تعریق و بوی بد عرق بدن

سوزن سوزن شدن در انگشتان دست و پا

درد در سمت راست شکم

نحوه درمان کبد چرب با استفاده از خاکشیر

قبل از هر چیز بهتر است کمی راجع به گیاه خاکشیر و فواید آن بیشتر بدانیم:

خاکشیر چیست؟

خاکشیر یک گیاه علفی یک یا دو ساله است که ارتفاع ساقه آن تا یک متر هم می رسد. قسمت پایین ساقه این گیاه کرک دار است و تخم این گیاه، در دو رنگ قرمز و قرمز مایل به قهوه ای است؛ البته بسیاری بر این باور هستند که دو نوع خاکشیر وجود دارد در صورتی که تغییر رنگ خاکشیر به دلیل تازگی و کهنگی دانه های آن است. هم چنین دانه های خاکشیر ریز و شکل ظاهری آن کمی کشیده است. خاکشیر یک گیاه بی ضرر است و خوردن آن منعی ندارد. طبع خاکشیر سرد و تر است و از همین رو در فصل گرما می تواند به پیشگیری از گرمازدگی کمک ‌کند.

خواص خاکشیر

فواید این گیاه بسیار زیاد است و می تواند در حالات مختلف تأثیرات مختلفی بر بدن بگذارد با این حال به طور کلی خواص خاکشیر عبارتند از:

خاکشیر طبع گرمی دارد.

این گیاه می تواند زخم ها را بهبود بخشد.

جوشاندن خاکشیر به رفع اسهال ساده کمک می کند.

خاکشیر ادرار آور است.

در درمان تب مؤثر است.

خاکشیر برای درمان انگل مفید است.

التهاب کلیه را از بین می برد و برای درمان سنگ کلیه مفید است.

خاکشیر در درمان فشار خون مؤثر است.

بوی بد دهان را رفع می کند.

برای رفع ترشحات زنانه مؤثر است.

برای گرفتگی صدا مفید است

اشتها را زیاد می کند.

آیا درمان کبد چرب با خاکشیر ممکن است؟

چنانچه قصد دارید برای درمان کبد چرب از خاکشیر استفاده کنید، باید از پیش بدانید که استفاده درمانی از این گیاه با استفاده روزمره از آن به صورت شربت متفاوت است ولی قبل از آن بهتر است ببینیم اصلاً درمان کبد چرب با خاکشیر ممکن است یا خیر؟

همان طور که می دانید مزاج کبد گرم است اما به دلیل مصرف مواد غذایی خاصی مانند ترشیجات، سرکه، آبغوره و دیگر خوراکی هایی که طبع سردی دارند، از جمله ماست، خیار و… یا به دلیل برخی رفتارهای اشتباه نظیر آب خوردن بین غذا یا کاهش وزن سریع و مصرف بیش از حد چربی یا گرسنگی های طولانی مدت، ممکن است طبع کبد سرد شود؛ در این صورت، کبد توانایی متابولیزه کردن و تجزیه چربی ها را نخواهد داشت و همین امر سبب می شود که چربی اضافه در کبد جمع شود و ایجاد کبد چرب کند. خوشبختانه مصرف خاکشیر می تواند به این عارضه کمک کند.

طریقه مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب

اگر می خواهید از خواص خاکشیر بهره مند شوید پس باید یکسری اصول را در مصرف آن رعایت کنید؛ به عنوان مثال مصرف خاکشیر به صورت ناشتا در درمان کبد چرب بسیار مؤثر است. هم چنین می توانید برای درمان کبد چرب، خاکشیر را با ترنجبین ترکیب کنید. این ترکیب مخصوصاً برای رفع سودا و بلغم سودمند است و نرم کننده مزاج های خشک است و به بدن رطوبت می دهد.

ترکیب خاکشیر با پنیر هم برای رفع صفرا و سودا مؤثر است و کبد را قوی می کند.

همان طور که گفتیم با مصرف خاکشیر می توانید به جنگ با کبد چرب بروید. البته به این منظور خاکشیر را باید صبح ناشتا بخورید چراکه معده خالی است و جذب خواص خاکشیر بهتر صورت می گیرد.

طرز تهیه دمنوش خاکشیر برای درمان کبد چرب

مقداری خاکشیر را برای مدت نیم ساعت خیس کنید و سپس چندین بار آن را شستشو دهید تا خاک و سنگ ریزه هایی که همراه آن است، شسته شود. پس از این که خاکشیر را آماده کردید، می توانید آن را درون ظرفی در بسته برای مدتی در یخچال نگاه دارید و هر گاه خواستید دمنوش تهیه کنید، مقداری از آن را به همراه کمی آب (به عنوان مثال دو تا سه قاشق خاکشیر با دو لیوان آب) به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس اجازه دهید تا این دمنوش ولرم شود و بعد آن را بنوشید. بهتر است تا نیم ساعت پس از نوشیدن این دمنوش چیزی نخورید تا خواص آن جذب بدنتان شود.

کبد چرب یک بیماری خاموش است و متأسفانه امکان تشخیص آن در مراحل اولیه دشوار است و چنانچه تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد، می تواند به بیماری های خطرناک کبدی مانند سیروز و سرطان کبد تبدیل شود. بسیاری از افراد علاقه مند هستند که برای درمان کبد چرب از داروهای گیاهی استفاده کنند. دمنوش خاکشیر یکی از بهترین راهکارهای درمان این بیماری است که برای تهیه آن کافی است مقداری خاکشیر به همراه میزان مشخصی آب جوشانده شود و پس از سرد شدن، هر روز صبح به صورت ناشتا نوشیده شود.

هر چند که خاکشیر گیاهی است تقریباً بی ضرر ولی توصیه ما به شما این است که قبل از استفاده از هرگونه گیاه دارویی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر