کد خبر: 136494
A

وزارت بهداشت: استفاده از ماسک ضروری است/ پاییز و زمستان سختی خواهیم داشت/ حتماً دُز یادآور را تزریق کنید

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در چند روز اخیر تعداد فوتی‌ها دو رقمی شده و نگرانی‌ها را افزایش داده است. در این شرایط افراد علامت‌دار و مراجعین سرپایی افزایش‌یافته و بیش از ۶۰ درصد بر شمار بستری‌ها افزوده شده است.

وزارت بهداشت: استفاده از ماسک ضروری است/ پاییز و زمستان سختی خواهیم داشت/ حتماً دُز یادآور را تزریق کنید

به گزارش دیده بان ایران، ۱۲۶ هفته از شیوع کرونا در ایران می گذرد. پس از مدت ها روند نزولی آمار مبتلایان به کرونا، چند روزی است دوباره این آمار افزایش یافته است. بنابر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۵۷ شهر در وضعیت قرمز، ۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۹۹ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. اگر شرایط به همین شکل پیش برود، دور از انتظار نیست که خیلی زود نقشه کرونایی کشور از رنگ‌های زرد و آبی پاک شود و شرایط برای پاییز و زمستان، سخت و دشوار گردد.

نقشه کرونایی ایران که تا یک ماه قبل، از رنگ‌های قرمز و نارنجی پاک شده بود و تعداد شهرهای زرد نیز رو به کاهش بود، به یکباره با افزایش موارد ابتلاء به کرونا، دوباره دستخوش رنگ‌های قرمز و نارنجی شد. افزایش آمار کرونا که این بار با غلبه دو زیرسویه اُمیکرون یعنی BA۴ و BA۵ خودش را نشان می‌دهد.

وزارت بهداشت از افزایش بیماران بستری در ۲۷ استان و افزایش موارد متوفی کرونا در شش استان خبر داده است.  

افزایش بارز بستری‌های کرونا در ۲۷ استان کشور / صعود فوتی‌ها در ۶ استان

آمارهای روزانه کرونا در کشور، نشان می‌دهد که ظرف دو هفته گذشته تاکنون، وضعیت مرگ‌های کرونایی به طرز نگران کننده‌ای در حال افزایش است. به طوری که یک ماه قبل، برای اولین بار مرگ‌های روزانه صفر شد، اما به یکباره شاهد ۲ رقمی شدن مرگ‌ها هستیم. بنابر اعلام وزارت بهداشت، هفته گذشته ۱۴۷۱ مورد و این هفته ۴۱۱۹ مورد بستری کرونا در کشور داشته‌ایم. مرگ‌ها نیز از ۱۸ به ۴۰ و در این هفته به ۶۹ مورد رسید.

افزایش بارز بستری‌های کرونا در ۲۷ استان کشور / صعود فوتی‌ها در ۶ استان

وضعیت هفتگی کرونا در کشور

بررسی هفتگی وضعیت کرونا در کشور در هفته چهارم تیر ماه ۱۴۰۱ مصادف با هفته ۱۲۶ همه‌گیری در کشور نشان می‌دهد که در هفته اخیر تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در کشور ۲۸۶۱۷ نفر بوده است. همچنین تعداد موارد بستری جدید در کشور ۴۱۱۹ و تعداد موارد فوتی در هفته اخیر در کشور ۶۹ نفر بوده است.

افزایش بارز بستری‌های کرونا در ۲۷ استان کشور / صعود فوتی‌ها در ۶ استان

افزایش بارز بستری‌های کرونا در ۲۷ استان کشور / صعود فوتی‌ها در ۶ استان

کدام استان‌ها افزایش موارد بستری و فوتی‌ را داشته‌اند؟

در عین حال بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در هفته اخیر مصادف با هفته ۱۲۶ همه‌گیری در کشور، استان‌های یزد، خراسان جنوبی، مازنداران، کرمان، قم، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، خراسان شمالی، لرستان، بوشهر، مرکزی، ایلام، تهران، خراسان رضوی، گیلان، گلستان، خوزستان، ‌البرز، همدان، فارس، آذربایجان غربی، اصفهان، ‌آذربایجان شرقی، قزوین، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان افزایش بارز بستری را داشته‌اند.

همچنین استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، زنجان و کردستان افزایش موارد بستری را در هفته اخیر گزارش کرده‌اند.

در عین حال افزایش فوتی‌های کرونا در هفته اخیر در استان‌های یزد، هرمزگان، خراسان رضوی، گیلان، اصفهان و آذربایجان شرقی گزارش شده است.

بنابراین طبق اعلام وزارت بهداشت، در هفته اخیر، افزایش بارز بیماران بستری در ۲۷ استان کشور، افزایش در سه استان و ایستایی در یک استان گزارش شده است.

شیوع دوباره کرونا در فصل تابستان پیش بینی نمی شد

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در ارتباط با علت بازگشت به روزهای سخت کرونایی و افزایش مرگ‌های روزانه، گفت: دلیل اصلی افزایش ابتلاء و مرگ‌ها این است که جهان انتظار نداشت کرونا در این فصل شروع مجدد داشته باشد و همه خود را برای پاییز و زمستان آماده کرده بودند. بنابراین احتمالاً پاییز و زمستان سختی در پیش خواهیم داشت. حتی کشور امارات که ادعای پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون داشت دچار جهش ویروس و همه‌گیری شد.

حتماً دُز یادآور را تزریق کنید

دکتر عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه‌ با افزایش روند ابتلا به کرونا در کشور طی دو هفته اخیر، می گوید: در چند روز اخیر تعداد فوتی‌ها دو رقمی شده و نگرانی‌ها را افزایش داده است. در این شرایط افراد علامت‌دار و مراجعین سرپایی افزایش‌یافته و بیش از ۶۰ درصد بر شمار بستری‌ها افزوده شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح می کند که ظاهرا وارد موج هفتم بیماری شده‌ایم و به نظر می‌رسد مهم‌ترین کار، استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد. از طرفی در نقاط شلوغ باید از ماسک استفاده کرد و تزریق واکسن نیز باید صورت گیرد و اگر بیش از ۶ ماه از تزریق قبلی گذشته باشد، حتماً باید یک نوبت یادآور تزریق شود؛ چراکه بعد از شش ماه سطح ایمنی بدن کاهش‌یافته و احتمال بیماری شدید را فزونی می‌بخشد.

او تاکید کرد: نگرانی در تأمین واکسن نداریم و ده‌ها میلیون واکسن ذخیره شده است. مردم صرفا برای سلامت خود باید مراجعه کنند و هیچ مسئله مالی در میان نیست.

حدود ۹ میلیون نفر باید برای تزریق واکسن یادآور مراجعه کنند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، یادآور شد: حدود ۹ میلیون نفر باید برای تزریق واکسن یادآور مراجعه کنند و به نظر می‌رسد مردم شرایط را درک کرده‌اند و آمار مراجعین نسبت به ماه‌های گذشته افزایش‌ یافته است.

استفاده از ماسک ضروری است

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که زیرسویه جدید اومیکرون با توانایی بسیار بالا تلاش دارد خود را در طبیعت حفظ کند، ضرورت استفاده از ماسک در تمامی فضاهای بسته و فضاهایی که ازدحام جمعیت وجود دارد را ضروری عنوان کرد و گفت: چهره کرونا تغییر کرده و وارد مرحله‌ای دیگر شده است، ولی همچنان واکسیناسیون عمومی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای قطع و یا کاهش زنجیره ویروس کرونا باید جدی گرفته شود.

هر فرد مبتلا می تواند 18 نفر را آلوده کند

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: هر فرد مبتلا به زیرسویه BA.۵ می‌تواند ۱۸ نفر را آلوده و مبتلا کند. اگرچه میزان مرگ و میر این زیرسویه نسبت به ویروس دلتا خیلی کمتر است، اما با توجه به اینکه تعداد بسیار بیشتری از افراد را گرفتار می‌کند، میزان مرگ و میر آن به ویژه در افراد واکسینه نشده می‌تواند بیشتر شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر