کد خبر: 137976
A
ادعای روزنامه آمریکایی درباره رانت واکسن برکت؛

گزارش واشنگتن پست در پشت پرده تأیید «برکت»: واکسن ایرانی حتی فاز ۳ کارآزمایی بالینی خود را آغاز نکرده بود

به ادعای یک رسانه آمریکایی واکسن برکت بدون دریافت تائیدیه نهایی به مردم تزریق شد. براساس این گزارش هشدار یک مقام مسئول وزارت بهداشت وقت، نادیده گرفته شده است.

گزارش واشنگتن پست در پشت پرده تأیید «برکت»: واکسن ایرانی حتی فاز ۳ کارآزمایی بالینی خود را آغاز نکرده بود

به گزارش سرویس ترجمه سایت دیده‌بان ایران؛ اخیراً گزارشی توسط واشنگتن پست منتشر شده است که در آن ادعا شده در حالی که یک سال پیش مسئولان ایرانی در فکر تایید واکسن تولید داخلی کرونا بودند، یک مقام ارشد بهداشتی هشداری جدی صادر کرد و گفت: نتایج آزمایش کافی نیست و تایید واکسن ممکن است باعث تضعیف تلاش‌ها برای مهار همه‌گیری گسترده کشور بشود.

رقابت واکسن‌های داخلی؛ پشت پرده تأیید «برکت»

به ادعای یک روزنامه آمریکایی فرید نجفی معاون وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی وقت در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت وقت نوشت: اجازه تزریق این واکسن به مردم در شرایطی که استانداردهای علمی آن تایید نشده، تصمیمی جدی و تاریخی است که بر آینده اعتماد عمومی به نظام سلامت موثر خواهد بود. کمتر از یک هفته، سعید نمکی وزیر بهداشت وقت اعلام کرد که این واکسن تاییدیه اضطراری دریافت کرده است. محققان ایرانی بعداً در یک مجله پزشکی گزارش دادند که این تاییدیه در شرایطی صادر شد که برکت حتی فاز 3 کارآزمایی بالینی خود را برای تأیید اثربخشی واکسن و شناسایی عوارض جانبی احتمالی آغاز نکرده بود. به گفته محققان، این آزمایش دو روز بعد از صدور تاییدیه آغاز شد و نتایج آن هم هنوز عمومی نیست.

واشنگتن پست نوشته است: اسناد مالی نشان می‌دهد که مقامات دولتی وقت در پی تولید هرچه زودتر واکسنی بودند که هنوز کارآزمایی آن اثبات نشده است؛ آن هم در شرایطی که مقام معظم رهبری واردات برخی از واکسن‌های ساخت غرب را ممنوع کرده بودند و واردات سایر واکسن‌ها هم با تاخیر انجام می‌شد. با این حال، تولید واکسن دیگری هم در حال پیگیری بود که کم و بیش در ایران تولید می‌شد و منتظر تأیید از سمت ناظرین بود؛ در حالی که نهایتا و بر اساس اسناد دولتی و شرکتی، واکسن برکت از رقبای خود پیشی گرفت.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ این رسانه آمریکایی مدعی شد که یک سال بعد، برکت که قول تحویل میلیون‌ها دوز واکسن را داده بود، به وعده خود نرسید. اگرچه یکی از اعضای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (محمد مخبر) در نامه‌ای به رهبر انقلاب گفته بود که بیش از 50 میلیون دوز تا شهریور گذشته در دسترس خواهد بود، اما بر اساس افشای یک شرکت، تنها نیمی از این مقدار تا اوایل امسال تولید شده است. در حالی که شواهدی مبنی بر وجود خطری در واکسن برکت وجود ندارد، عملکرد پایینی در کنترل ابتلا به کرونا داشته است.

356695a6-fa09-4eaf-bed2-4475401d01d1

سود 20 برابری واکسن کرونا

به ادعای این رسانه ایران برکت علیرغم عملکرد ضعیف، حدود 100 میلیون دلار در یک دوره 12 ماهه از دولت دریافت کرد و بر اساس افشای شرکت، سود خالص شرکت در مقایسه با سال قبل که با توجه به تورم تعدیل شد، تقریباً دو برابر شد. شرکت ذیل ستاد اجرایی  فرمان امام(برکت) که این واکسن را تولید کرد، شاهد افزایش سود خالص سالانه آن تا بیش از 20 برابر سال قبل بود.

 واشینگتن پست اضافه کرد: این مقاله بر اساس چندین مصاحبه و صدها صفحه اسناد مالی و نظارتی نگارش شده است که جزئیات جدیدی را در مورد پرداخت‌هایی که برکت به مقامات دولتی و سایر مشاغل نزدیک به حاکمیت فاش می‌کند. صورت‌های مالی و افشاگری‌هایی که از برکت توسط واشنگتن پست بررسی شد نشان می‌دهد که تنها چند روز پس از تصویب و تایید واکسن، شرکت برکت غرامتی را به هیئت مدیره‌اش پرداخت کرده است؛ دو عضو از این هیئت مدیره در ستاد ملی مقابله با کرونا مسئول بودند.

ترجمه:رویا عزیزی- سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر