کد خبر: 138923
A

افرادی که خروپف می‌کنند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان و زوال عقل باشند

بر اساس تحقیقات جدید افرادی که خروپف می‌کنند به میزان قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و زوال عقل روبرو هستند. طبق تحقیق دانشمندان سوئدی، وقفه تنفسی در خواب (آپنه انسدادی خواب) که در واقع خود را به صورت خروپف نشان می‌دهد، باعث قطع اکسیژن بصورت مقطعی می‌شود. آپنه انسدادی خواب (OSA) حدود ۳۰ میلیون آمریکایی و بسیاری دیگر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

افرادی که خروپف می‌کنند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان و زوال عقل باشند

به گزارش سایت دیده بان ایران یورونیوز نوشت؛ بر اساس تحقیقات جدید افرادی که خروپف می‌کنند به میزان قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و زوال عقل روبرو هستند. طبق تحقیق دانشمندان سوئدی، وقفه تنفسی در خواب (آپنه انسدادی خواب) که در واقع خود را به صورت خروپف نشان می‌دهد، باعث قطع اکسیژن بصورت مقطعی می‌شود.

آپنه انسدادی خواب (OSA) حدود ۳۰ میلیون آمریکایی و بسیاری دیگر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. این عارضه باعث شل شدن و باریک شدن دیواره‌های گلو می‌شود و تنفس طبیعی را چندین بار در شب مختل می‌کند. افراد دارای اضافه وزن به ویژه مستعد ابتلا به آپنه انسدادی خواب هستند. از اقدامات پیشگیرانه در این زمینه می‌توان به کاهش وزن یا استفاده از ماسک مخصوص روی بینی و دهان هنگام خواب (CPAP) که از طریق آن هوا را به پشت گلو می دمد تا مجاری تنفسی را در شب باز نگه دارد، اشاره کرد.

این یافته‌ها که در کنگره بین المللی «انجمن تنفسی اروپا» در بارسلون ارائه شده بر اساس سه مطالعه در سراسر اروپا انجام شده است.
دکتر آندریاس پالم، محقق و مشاور ارشد در دانشگاه اوپسالا در سوئد می‌گوید: «اینکه در بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب، خطر ابتلا به سرطان افزایش یافته موضوعی شناخته شده است، اما مشخص نیست که آیا این به دلیل خود آپنه انسدادی خواب است یا به عوامل مخاطره آمیز مرتبط با آن مانند سرطان، چاقی، بیماری قلبی و یا حتی عامل سبک زندگی ارتباط دارد یا خیر. اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که کمبود اکسیژن به دلیل آپنه انسدادی خود به‌طور جداگانه با سرطان مرتبط است».
محققان حدود ۶۲ هزار بیمار را که از چنین مشکلی رنج می‌بردند مورد بررسی قرار دادند. نکته جالب آن بود که نیمی از آنها در پنج سال گذشته به سرطان مبتلا شده بودند. دانشمندان به سرپرستی دکتر آندریاس پالم به بررسی دقیق‌تر موضوع پرداختند و اختلالات تنفسی را در هنگام خواب بررسی کرده و نتایج را ثبت کردند. یکی ازمولفه‌ها، شاخص آپنه هیپوپنه (AHI) است که اختلالات تنفسی در طول خواب را شمارش می‌کند و دیگری شاخص اشباع اکسیژن (ODI) که برای محاسبه تعداد آپنه‌ها در هر ساعت که منجر به کاهش اکسیژن تا حداقل ۳ درصد می‌شود بود که مورد مطالعه قرار گرفت.

دکتر پالم در ادامه می‌افزاید که ارتباط بین بیماری آپنه خواب و سرطان نسبت به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و بیماری کبد چرب، کمتر ثابت شده است. بنابراین، تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع نیاز است و امیدواریم مطالعه ما سایر محققان را به تحقیق در مورد این موضوع مهم ترغیب کند.

تاثیر آپنه انسدادی خواب بر مغز

مطالعه دوم ارتباط بین آپنه خواب و کاهش بیشتر قدرت مغز را طی یک دوره پنج ساله مورد مطالعه قرار داد. این تحقیق بر مبنای تست خواب که بر روی ۳۵۸ فرد بالای ۶۵ سال در سوئیس انجام شده استوار است. در این مطالعه عملکرد شناختی، حافظه کلامی، زبان و ادراک بصری و رابطه مکانی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.
دکتر نیکولا مارشی از دانشگاه لوزان می‌گوید: «ما دریافتیم که در بیماری آپنه خواب به‌ویژه سطوح پایین اکسیژن در طول خواب به دلیل OSA، با کاهش بیشترعملکرد شناختی، سرعت پردازش، عملکرد اجرایی و حافظه کلامی مرتبط است. ما همچنین متوجه شدیم که افراد ۷۴ ساله و بالاتر علی‌الخصوص در مردان بیشتر در معرض خطر کاهش شناختی مربوط به آپنه خواب در برخی از تست‌های شناختی خاص قرار دارند».

او در ادامه می‌افزاید: «افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب و پزشکان باید بدانند که وقفه تنفسی در خواب ممکن است در بیماری زوال عقلی نقش داشته باشد. با این حال تا به امروز، درمان این بیماری با دستگاه فشار مداوم مثبت هوایی (CPAP) برای جلوگیری از زوال عقلی به وضوح نشان داده نشده است. مطالعه ما نشان می‌دهد که احتمالا همه بیماران آپنه انسدادی خطر زوال شناختی یکسانی ندارند. احتمالا زیر گروهی از بیماران، به ویژه آنهایی که کمبود اکسیژن شبانه بیشتری دارند وهمچنین بیماران مسن‌تر، بویژه مردان ممکن است در معرض خطر زوال شناختی مرتبط با آپنه انسدادی خواب باشند».

در تحقیق پایانی، پروفسور وینفرید راندرانت از دانشگاه کلن آلمان ضمن تاکید بر رابطه نگران کننده بین آپنه انسدادی خواب و بیماری‌های شناخته شده‌ای که بر بقا و کیفیت زندگی تاثیرگذاراست می‌گوید مردم باید از این پیوندها آگاه شوند و باید سعی کنند برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری، با نگه داشتن وزن متعادل تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند. با این حال، در صورت مشکوک بودن به وقفه تنفسی در خواب، باید بیماری سریعا تشخیص و درمان قطعی آغاز شود. ما مشتاقانه منتظر تحقیقات بیشتری در این زمینه هستیم که به روشن شدن اینکه آیا بیماری آپنه انسدادی خواب ممکن است باعث برخی از مشکلات سلامتی شود یا خیر کمک می‌کند».

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر