کد خبر: 141141
A

ترشک درمان کم‌خونی است

یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: مصرف گیاه ترشک برای رفع اختلالات خونی، آلرژی‌های بهاری، سل غدد لنفاوی گردن، اختلالات حاد پوستی و نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین C توصیه می‌شود.

ترشک درمان کم‌خونی است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ لیلا میرزایی کارشناس گیاهان دارویی، با اشاره به این‌که ترشک گیاهی چندساله است که در کشورهای آمریکای شمالی و اروپا به عمل می‌آید، اظهار کرد: برگ این گیاه مصرف غذایی و ریشه و برگ آن نیز خاصیت دارویی دارد.

وی با اشاره به اینکه گیاه ترشک، گیاهی غنی از ویتامین C، آهن و فسفر است، گفت: این گیاه در درمان ناراحتی‌های ادراری، کلیوی و اسهال‌خونی کاربرد دارد و برای جبران ویتامین C در بدن مفید است.

میرزایی عنوان کرد: ترشک ایرانی گیاهی متعلق به خانواده علف هفت‌بند که برخی منابع طب گیاهی آن را حُماض نامیده‌اند، برگ‌های آن ترش مزه است ساقه آن برافراشته و گل‌ها در ساقه گل‌دهنده پراکنده‌اند.

این کارشناس گیاه‌شناسی در رابطه با موارد مصرف این گیاه، تصریح کرد: در ترشک پتاسیم اگزالات و تارتاریک اسید وجود دارد و سدیم، پتاسیم، کلسیم و فسفر در ترکیب آن گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ترشک برای جبران ویتامین C در بدن مفید است، گفت: در ناراحتی‌های ادراری، کلیوی و اسهال‌خونی کاربرد دارد.

میرزایی بیان کرد: ترشک ایرانی در بیشتر مناطق استان گسترش دارد، اما هنوز به‌عنوان گیاه دارویی شناخته شده نیست و در اغلب روستاها می‌توان آن‌را مشاهده کرد.

این کارشناس گیاهان دارویی افزود: در میان عشایر مرسوم است که از دانه‌های این گیاه استفاده می‌کنند، طریقه استفاده‌ آن هم به این ترتیب است که دانه‌های این گیاه را می‌کوبند و پس از مرطوب کردن در محل درد و مفاصل می‌گذارند و به‌عنوان مسکن از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: گیاه ترشک منبع ویتامین C است، بنابراین کسانی که کمبود ویتامین C دارند این گیاه می‌تواند برای آن‌ها منبع ویتامین C باشد و علاوه‌بر آن این گیاه آهن و فسفر کافی هم دارد.

میرزایی اظهار کرد: هم‌چنین این گیاه دارویی اشتهاآور و تصفیه‌کننده و هضم‌کننده بسیار خوبی است و به‌خاطر خاصیت تصفیه‌کنندگی‌اش برای کسانی که دارای جوش‌های موضعی و پوستی هستند بسیار مفید است.

این کارشناس گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: این دارو به علت داشتن اسید اکسولید نباید زیاد و بطور مداوم مورد مصرف قرار بگیرد، چون برای مثانه و کلیه می‌تواند مضر باشد

وی افزود: برای استفاده‌ موضعی از این دارو اگر برگ یا دانه‌ له شده، پخته شده یا جوشانده آن روی دمل‌ها گذاشته شود به راحتی درمان می‌شود.

میرزایی با اشاره به این‌که ترشک به دلیل داشتن مقدار فراوان آهن برای درمان کم خونی مؤثر است، عنوان کرد: مصرف این گیاه برای رفع اختلالات خونی، آلرژی‌های بهاری، سل غدد لنفاوی گردن، اختلالات حاد پوستی و نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین C توصیه می‌شود.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به این‌که دانه‌های این گیاه به‌عنوان مسکنی برای بهبود درد مفاصل استفاده می‌شود، بیان کرد: جوشانده برگ و دانه‌های ترشک به صورت موضعی برای درمان دمل مؤثر بوده، همچنین این گیاه برای تصفیه خون، دفع زرداب و کارآیی کبد، کلیه و روده‌ها مؤثر است.

وی با اشاره به این‌که ترشک به‌عنوان داروی ضدعفونی و منقبض کننده خون به صورت موضعی استفاده می‌شود، بیان کرد: همچنین به هنگام یبوست استفاده شده و برای تنظیم طبیعی اسید معده به کار می‌رود.

میرزایی با بیان این‌که از آن‌جا که مصرف این گیاه جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد برای تقویت مو، ناخن و کیفیت پوست مؤثر است، افزود: ترشک به دلیل داشتن مقدار فراوان اسید اکسولید نباید بی‌رویه مصرف شود، زیرا باعث آسیب زدن به مثانه و کلیه می‌شود.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به مضرات استفاه از ترشک، عنوان کرد: این دارو به خاطر داشتن اسید اکسولید نباید زیاد و بطور مداوم مورد مصرف قرار گیرد، زیرا برای مثانه و کلیه می‌تواند مضر باشد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر