کد خبر: 141314
A

کودکان باید قبل از پنج سالگی سنجش بینایی شوند

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ هزار کودک در این استان در اجرای طرح بینایی سنجی غربالگری شدند .

کودکان باید  قبل از پنج  سالگی سنجش بینایی شوند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ وجیهه محمدی فلاح مدیرکل بهزیستی استان البرز روز شنبه (۲۳ مهر) در نشستی که به مناسبت روز جهانی نابینایان برگزار شد،  اظهار کرد: بهترین سن برای تشخیص مشکلات بینایی قبل از پنج  سالگی است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۰۳ هزار و ۴۵۲ کودک تحت غربالگری بینایی قرار گرفتند و طی اجرای این برنامه با انجام غربالگری بینایی، اختلالات بینایی کودکان مشخص می شود و مداخلات لازم درمانی و کمک هزینه های درمانی برای افراد بی بضاعت توسط بهزیستی انجام می شود.

محمدی فلاح گفت: در استان البرز حدود ۴۰ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد سه هزار و ۳۰۰ نفر را  افراد کم بینا و نابینا تشکیل می دهند.

وی بیان کرد:  این افراد خدماتی همچون هزینه صد در صدی دانشجویی و دانش آموزی، مستمری ماهانه، اعطای وام های اشتغالزایی و خوداشتغالی، تهیه کامپیوتر مخصوص نابینایان، کمک هزینه تهیه مسکن و هزینه درمان و سایر خدمات درمانی و لوازم توانبخشی از سوی بهزیستی دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز افزود: ایجاد بستری مناسب برای یادگیری، مناسب سازی اماکن و معابر عمومی، شکوفا کردن توانایی ها، استقلال فرد در تحصیل، کار و پژوهش و سرانجام مشارکت روشندلان در پیشرفت کشور اهداف بلندی هستند که برای آنان متصور هستیم.

وی یاد آورشد: روشندلان مانند همه شهروندان برای فعالیت اجتماعی خود نیازمند امکانات هستند، این مساله در کشورهای پیشرفته به عنوان یک اصل دیده می‌شود که در کشور ما این وضعیت نیازمند توجه بیشتری است.

محمدی فلاح گفت: سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی همواره تمام تلاش خود جهت رایزنی با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی جهت طرح مسائل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان را به عمل می آورد اما بدون شک عزم ملی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمام بخش های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید و قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است.

وی افزود: برای پیشگیری از اختلالات بینایی، توجه به آمبلیوپی به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه های پیشگیری مورد توجه خاص است بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاه دوطرفه است که پس از رفع هر گونه عیب انکساری و یا ضایعه ارگانیک در چشم برطرف نشده و کماکان باقی می ماند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر