کد خبر: 141427
A

اگر با دهان باز می‌خوابید؛ به پزشک مراجعه کنید!

طبق گفته محققان و نتیجه تحقیقات خوابیدن با دهان باز از مصرف نوشیدنی‌های گازدار نیز برای دندان‌ها مضرتر است. بزاق دهان تا حد زیادی با باکتری‌ها و آلودگی‌های موجود در هوا مقابله می‌کند. اما جریان هوا در دهان برای طولانی مدت باعث خشک شدن بزاق دهان و پلاک‌های محافظ دندان می‌شود، در نتیجه باکتری‌های مضر موجود در دهان زیاد شده و می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها شود.

اگر با دهان باز می‌خوابید؛ به پزشک مراجعه کنید!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ کیفیت اکسیژنی که از طریق بینی وارد دستگاه تنفسی می‌شود از اکسیژنی که با دهان دریافت می‌شود بیشتر است چرا که مخاط موجود در بینی می‌تواند میزان قابل توجهی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و آلودگی‌های موجود در هوا را به دام بیاندازد و مانع ورود مستقیم آنها به داخل بدن بشود. همچنین تنفس با بینی نیاز به صرف انرژی کمتری نسبت به تنفس با دهان دارد. به همین علت تنفس از طریق بینی برای بدن بهتر است.

علت باز ماندن دهان در خواب چیست؟

باز ماندن دهان در هنگام خواب می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که از شایع‌ترین آنها می‌توان به دلایلی مانند آلرژی، بزرگ شدن لوزه‌ها، انسداد سینوس‌ها، انحراف بینی و گرفتگی ناشی از عفونت اشاره کرد.

تاثیر پولیپ بینی در خواب

یکی از دلایل نفس کشیدن با دهان باز در خواب، بسته بودن بینی به علت وجود پولیپ در بینی است. پولیپ نوعی بافت اضافه تشکیل شده در داخل بینی است و معمولاً به دلیل حساسیت شدید درمان نشده ایجاد می‌شود. مهم‌ترین علامت آن گرفتگی یکطرفه یا دوطرفه بینی است اما گاهی کوچک و گاهی بزرگ می‌شود. هر چه پولیپ بزرگ‌تر شود شدت گرفتگی بینی هم بیشتر می‌شود. مهم‌ترین عارضه آن بسته شدن راه‌های سینوس و ایجاد عفونت در سینوس‌ها و در نتیجه سینوزیت است. ساده‌ترین راه برای درمان پولیپ دوری از موادی است که به آنها حساسیت دارید اما در مراحل بعد می‌توانید به کمک آنتی هیستامین‌ها و اسپری‌ها حساسیت خود را کنترل کنید. اگر این روش‌ها جواب ندهد باید با پزشگ مشورت کنید. در مواردی ممکن است درمان پولیپ نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

باز ماندن دهان در خواب + علت، درمان، عوارض و فواید تنفس دهانی

تاثیر انحراف بینی بر تنفس در خواب

انحراف بینی به کج شدن دیواره نازک بینی به یک سمت گفته می‌شود و باعث کوچک‌تر شدن یکی از سوراخ‌های بینی و در نتیجه گرفتگی یک طرف بینی می‌شود. در اغلب موارد انحراف بینی علامت خاصی از خود نشان نمی‌دهد و شاید حتی شحص بیمار متوجه آن نشود اما برخی علائم مانند گرفتگی بینی، خونریزی بینی، درد صورت می‌تواند نشانه انحراف بینی باشد. برای درمان انحراف بینی جراحی الزامی است.

لوزه سوم و باز ماندن دهان در خواب

لوزه های حلقی بافت‌های کوچکی در پشت گلو و مشابه لوزه های زبانی هستند. این لوزه‌ها از ورود آلودگی‌ها به بدن جلوگیری کرده و یا بوسیله تولید پادتن با میکروب‌ها مقابله می‌کنند و آنها را از بین می‌برند. تورم لوزه‌ها می‌تواند باعث باز ماندن دهان در خواب شود. برخی از علائم لوزه سوم عبارتند از: مشکلات گوش، گلو درد، دشواری در بلعیدن، دشواری در تنفس و گرفتگی بینی.

عوارض و مضرات باز ماندن دهان در خواب

خشکی گلو

یکی از اصلی ترین عارضه‌های باز ماندن دهان در هنگام خواب خشکی گلو است، چرا که جریان هوا در دهان هنگام تنفس با دهان باز دهان را خشک می‌کند. از طرف دیگر به علت وجود مخاط در بینی تنفس از طریق آن می‌تواند گلو را مرطوب نگه دارد. تنفس طولانی مدت با دهان می‌تواند خشک شدن مخاط دهان را تشدید کند و هنگامی که عفونت در گلو ایجاد شده است می‌تواند مشکل ساز باشد.

خرخر کردن یا خروپف

یکی دیگر از عوارض تنفس با دهان باز و به دنبال آن خشک شدن گلو، خرخر کردن هنگام خواب است. خروپف علاوه بر اینکه می‌تواند برای سایر افراد خانواده آزار دهنده باشد، وقفه‌های تنفسی برای فرد نیز به همراه خواهد داشت. اگر این وقفه‌های تنفسی بیش از حد معمول شود می‌تواند خطرناک و نگران کننده باشد.

بی خوابی و بد خواب شدن

گاهی اوقات دیده می‌شود که افراد مجبورند شب‌ها به علت خشکی دهان از خواب بیدار شوند و آب بنوشند. علت این خشکی دهان، تنفس در هنگام خواب با دهان باز است. به همین علت خوابیدن با دهان باز می‌تواند باعث بی خوابی شود یا کیفیت خواب افراد را پایین بیاورد.

باز ماندن دهان در خواب + علت، درمان، عوارض و فواید تنفس دهانی

کاهش سلامت دندان

طبق گفته محققان و نتیجه تحقیقات خوابیدن با دهان باز از مصرف نوشیدنی‌های گازدار نیز برای دندان‌ها مضرتر است. بزاق دهان تا حد زیادی با باکتری‌ها و آلودگی‌های موجود در هوا مقابله می‌کند. اما جریان هوا در دهان برای طولانی مدت باعث خشک شدن بزاق دهان و پلاک‌های محافظ دندان می‌شود، در نتیجه باکتری‌های مضر موجود در دهان زیاد شده و می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها شود.

بوی بد دهان

با خشک شدن بزاق دهان که پاک کننده دهان و از بین برنده باکتری‌های مضر به شمار می‌رود، تعداد باکتری‌های موجود در دهان زیاد شده و باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند.

درمان باز ماندن دهان در خواب

با توجه به اینکه عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد این عارضه شوند بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کرده و دلیل اصلی باز ماندن دهان در خواب را پیدا کنید و سپس به دنبال روش‌های درمان مناسب برای بیماری خود باشید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر