کد خبر: 141773
A

سلامتی در گروی این میوه پاییزی است

در یک عدد نارنگی کوچک (حدود 76 گرم) تنها 40 کیلوکالری انرژی دارد و به همین دلیل هم این میوه می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی که در رژیم لاغری هستند هم باشد.

سلامتی در گروی این میوه پاییزی است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ یک نارنگی کوچک 0.6 گرم پروتئین، 10.1 گرم کربوهیدرات، 0.2 گرم چربی، 1.3 گرم فیبر، 8 گرم قند و 26.7 میلی‌گرم ویتامین C به بدن می‌رساند. نارنگی به‌عنوان یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت همزمان ویتامین C، تیامین و فولات شناخته می‌شود. 

چرا باید روزی یک عدد نارنگی بخوریم؟

همان‌طور که گفته شد، هر یک عدد نارنگی کوچک می‌تواند حدود 27 میلی‌گرم ویتامین C به بدن برساند. این مقدار از ویتامین C نزدیک به 34 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می‌کند. از طرف دیگر، یک نارنگی کوچک می‌تواند 10 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را هم تامین کند و مقدار قابل قبولی از ویتامین B6 را هم به بدن برساند. علاوه بر اینها، نارنگی حاوی مواد معدنی ارزشمندی همچون پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن است.

از این‌رو، مصرف روزانه نارنگی در روزهای سرد پاییزی می‌تواند علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به تنظیم فشار خون، حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی و اکسیژن‌رسانی بهتر به عضلات بدن کمک کند. ویتامین A موجود در نارنگی جزو ویتامین‌های محلول در چربی است که می‌تواند به حفظ سلامت بینایی و پیشگیری از بیماری‌های چشمی ناشی از افزایش سن کمک کند. 

کاهش التهاب بدن با مصرف نارنگی 

مرکباتی مانند نارنگی، حجم زیادی از آنتی‌اکسیدان قدرتمندی به نام ویتامین C را در خود جای داده‌اند. ویتامین C می‌تواند از طریق افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب در بدن، سطح استرس اکسیداتیو را کمتر کند و باعث پیشگیری از آسیب‌های سلولی ناشی از حضور رادیکال‌های آزاد در بدن شود. زمانی که سطح التهاب در بدن کاهش می‌یابد، احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری‌های التهابی روده، مشکلات قلبی، دیابت و برخی از بیماری‌های مرتبط با التهاب‌ها مانند انواع سرطان بیشتر می‌شود. 

پیشگیری از اختلالات مرتبط با افزایش سن 

تحقیقات نشان می‌دهند که بالا رفتن سطح استرس اکسیداتیو با افزایش سن می‌تواند باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد سیستم گوارشی، سیستم قلبی‌ـ‌عروقی و سیستم مغزی‌ـ‌عصبی شود. از این‌رو، محققان به افراد میانسالی که در حال رسیدن به دوران سالمندی هستند، توصیه می‌کنند که برای کاهش سطح استرس اکسیداتیو و پیشگیری از اختلالات مرتبط با افزایش سن حتما مصرف روزانه مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی را در برنامه غذایی داشته باشد. نارنگی یکی از میوه‌های ارزشمند از نظر دارا بودن حجم بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند در روزهای پاییزی و به‌صورت روزانه مصرف شود. 

منبع: سلامت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر