کد خبر: 145707
A

حذف بودجه وزارت بهداشت از خسارت ۱۳۰ هزار میلیاردی سیگار

وزارت بهداشت، امسال هیچ سهمی از محل مالیات بر فروش سیگار نداشت و این ردیف اعتباری برای این وزارتخانه حذف شده است.

حذف بودجه وزارت بهداشت از خسارت ۱۳۰ هزار میلیاردی سیگار

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ برآورد می‌شود سالانه بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های تحمیلی ناشی از مصرف سیگار بر نظام سلامت کشور است. در حالی که وزارت بهداشت باید این هزینه‌ها را از بودجه عمومی و سایر اعتبارات حوزه سلامت تأمین کند.

تا پیش از دی ماه ۱۴۰۰ و اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، ردیف‌های مالیات سیگار شامل درصدهای تعیین شده در ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه، ۱۵ درصد قانون ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ و جز ف تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۰ برای هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی ۲۵۰ و با نشان بین‌المللی ۵۰۰ ریال، هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی داخلی ۳۳,۰۰۰ ریال و تنباکوی وارداتی ۱۰۰,۰۰۰ ریال با ارزش درآمدی حدود ۷۰,۰۰۰ میلیارد ریال بود.

با توجه به حذف جز ف تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۰ با اجرایی شدن قانون ارزش افزوده، کمیسیون تلفیق برای جبران کاهش درآمد دولت از محل مالیات بر دخانیات، تبصره‌ای برای الحاق به لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرد.

بر اساس این مصوبه از ابتدای سال ۱۴۰۱ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۲۳۰ تومان، تولید داخل با نشان بین‌المللی برند ۸۰۰ تومان و هر نخ سیگار وارداتی ۱,۵۰۰ تومان هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی تولید داخل و وارداتی مبلغ ۳۰ هزار تومان به عنوان عوارض اضافه شود. اما به دنبال انتقادات تولیدکنندگان نسبت به آنچه که احتمال افزایش قاچاق محصولات دخانی خواندند، همراه شد و در جلسه هفتم اسفند ۱۴۰۰ صحن علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان به حذف کامل آن رأی دادند.

سیدجواد طبائیان رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، در گفتگو با خبرنگار مهر، از حذف بودجه وزارت بهداشت از محل مالیات بر فروش سیگار در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

این در حالی است که هزینه‌های ناشی از بیماری‌های مرتبط با مصرف مواد دخانی، سر به فلک می‌گذارد.

کمترین عارضه‌های مصرف سیگار، ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی و…، است. قطعاً، درمان این بیماری‌ها، هزینه‌های سنگینی بر نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند که می‌تواند وزارت بهداشت را در پیشبرد برنامه‌های سلامت محور، دچار مشکل کند.

بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، مصرف کننده سیگار و سایر مواد دخانی هستند.

منبع: جوان 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر