کد خبر: 14577
A
عضو کمیته حقوقی انجمن رادیولوژی ایران:

صدور آیین نامه های غیرکارشناسی وزارت بهداشت در استفاده از تجهیزات پزشکی

عضو کمیته حقوقی انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به صدور آیین نامه های غیرکارشناسی وزارت بهداشت در استفاده از تجهیزات پزشکی گفت: این مسئله تهدید سلامت مردم را به همراه خواهد داشت.


صدور آیین نامه های غیرکارشناسی وزارت بهداشت در استفاده از تجهیزات پزشکی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر علیرضا رادپور در آستانه برگزاری تازه های غربالگری جنین و آنومالی اسکن اظهارداشت: امروزه تکنولوژی نقش مهمی در سلامت مردم دارد و همه پزشکان در رشته های مختلف پزشکی به کمک تکنولوژی های نوین اقدام به تشخیص ودرمان بیماران می کنند.

وی افزود: نقش تکنولوژی در رشته رادیولوژی (تصویربرداری پزشکی) بیش از سایر رشته ها بوده هم در حوزه پیشرفت روش های تشخیصی هم در حوزه روشهای تشخیصی جدید این مسأله مورد توجه بوده است.

عضو کمیته حقوقی انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: روش های گوناگونی برای بررسی نا هنجاری های جنین مانند بررسی آزمایشگاهی، سونوگرافی و... وجود دارد و سونوگرافی یکی از روش های مهم و اساسی در بررسی ناهنجاری های جنین است که خوشبختانه در کشور، هم به لحاظ کادر فنی و هم از نظر تجهیزات در بررسی ناهنجاری های جنین با سونوگرافی شرایط مطلوبی داریم.

رادپور اضافه کرد: همانند همه تکنولوژی ها ، استفاده درست وصحیح از تجهیزات پزشکی اهمیت زیادی دارد، و این مسئله با توجه به ماهیت رشته رادیولوژی، در این حوزه پر رنگ تر است. چون علاوه بر تجهیزات، دانش فنی و صلاحیت حرفه ای در آن نیز اهمیت فراوانی دارد.

مسئول برگزاری پانل حقوقی سمینار تازه های غربالگری جنین و انومالی اسکن عنوان کرد: جهت استفاده بهینه از تکنولوژی جهت حفظ سلامت مردم، اقتصاد سلامت و جلوگیری از انحراف های احتمالی، در همه کشورها مقرراتی وضع شده است و افرادی که صلاحیت حرفه ای، علمی و فنی بکارگیری این روش های تشخیصی را دارند؛ مشخص شده است.

رئیس انجمن رادیولوژی استان مازندران گفت: در سال های اخیر به علل مختلف (علل های مرتبط با حوزه سلامت وخارج از حوزه سلامت) وزارت بهداشت اقدام به صدور آیین نامه های غیرکارشناسی در استفاده از برخی تجهیزات پزشکی کرد، که نتیجه آن تشدید خودارجاعی، تهدید سلامت مردم، اتلاف منابع مالی حوزه سلامت است.

رادپور یادآور شد: عدم استفاده اصولی و علمی از تجهیزات در سایه نظارت ناکارامد مسئولین نظارتی و آیین نامه های غیر کارشناسی سبب عدم بهره وری مناسب و تهدید سلامت مردم خواهد شد. 

وی تصریح کرد: نمونه بارز تصمیمات غیر کارشناسی وزارت بهداشت، دادن مجوز برای دریافت وجه جهت سونوگرافی برای برخی از گروهای رشته زنان است و این در حالی بوده که سونوگرافی برای همکاران زنان به عنوان ابزار تشخیصی مانند گوشی پزشکی یا فشارسنج و.... در نظر گرفته شده است و عدم استفاده درست و علمی از این ابزار همان گونه که اشاره شد سبب مشکلات فراوانی خواهد شد.

این متخصص رادیولوژی افزود: نقش عوامل خارج از حوزه سلامت و مافیای تجهیزات پزشکی در تصمیم سازی غیر کارشناسی وزارت بهداشت را نمی توان نادیده گرفت و امیدواریم که مسئولین  با نگاه سلامت محور و برنامه های کارشناسی بتوانند بهره وری مناسبی از تجهیزات پزشکی، جهت ارتقا سلامت مردم، داشته باشند. 

گفتنی است؛ سمینار تازه های غربالگری جنین و آنومالی اسکن 5 و 6 اسفندماه سال جاری در هتل بزرگ ارم تهران برگزار می شود..

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر