کد خبر: 16062
A

خطرات شوینده های شیمیایی در خانه تکانی های عید

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نسبت به کم دقتی در رعایت نکات بهداشتی توصیه شده هنگام استفاده از شوینده های شیمیایی در خانه تکانی های عید هشدار داد.

خطرات شوینده های شیمیایی در خانه تکانی های عید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر مصطفی اسماعیلی افزود: از آنجا که  فرهنگ و آیین استقبال از نوزوز با نظافت منزل و وسایل آن در ابتدای اسفند آغاز  و با نزدیک شدن به اواخر این ماه رفته رفته  به اوج می رسد، باید تدابیری اندیشید که در خلال مشغله زیاد و خستگی وافر در  استفاده  صحیح از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی، احتیاط لازم را در نظر گرفت.

وی عنوان کرد: باید این واقعیت را پذیرفت که  عدم توجه به توصیه ها می تواند مصرف کنندگان از این قبیل فراورده های بهداشتی را با آسیبه ای ناگوار، آن هم در  آستانه سال نو  مواجه سازد.

اسماعیلی با هشدار نسبت به اینکه شوینده ها با همان مکانیزمی که آلودگی را بر طرف می کنند می توانند به پوست، چشم ها و مجاری تنفسی آسیب جدی وارد نمایند تصریح کرد:  تماس های مکرری که  مواد پاک کننده فوق با پوست برقرار می کند، می تواند موجب التهاب ، درد و سوزش شود و با تحریکی که در مخاط تنفسی ایجاد می کنند، می تواند موجب سرفه و گلودرد شود.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو اضافه کرد: اصولا استفاده از مواد شیمیایی در تاریکی می تواند مشکل آفرین باشد به همین دلیل هنگام مصرف مواد شیمیایی باید اطلاعات موجود روی  محصول را در نور کافی مطالعه و پس از آن به مصرفش اقدام کرد.

اسماعیلی همچنین عنوان کرد: استفاده از موادشیمیایی پاک کننده باید در معرض جریان هوا باشد و نه اینکه یک محیط بسته استفاده شود. بنابراین اگر محیط هم بسته بود باید از باز بودن درها و پنجره ها اطمینان حاصل کرد، اما اگر هوا آنقدر سرد بود که  این امر مصرف کننده را به دردسر می انداخت، باید زمان شستشو را به زمان بهتری موکول کند.

وی با اشاره به اینکه اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهرنمک و سفید کننده ها با  بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط  بسیار سمی خواهد بود و حتی امکان  خفگی وجود دارد تاکید کرد: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده، استفاده از دستکش لاستیکی ، لباس آستین بلند، شلوار بلند، جوراب، کفش جلوبسته و ماسک ضروری است.

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: بهتر است بعد از هربار استفاده از شوینده ها، درب آنها را دوباره بست و در مکانی خنک و دور از تابش نور قرار داد. همچنین کودکان، افراد دارای آسم و سایر بیماری های تنفسی را  هم باید از معرض این مواد به شدت آسیب پذیر دور نگه داشت.

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر